Vzdelaná recenzia: Dôležitosť vzdelania v rodine pravoverných mormónov

Autorka životopisnej knihy Vzdelaná, Tara Westover, vyrastala v ťažkých podmienkach. Dcéra rodičov hlásiacich sa k mormónskej viere nikdy nechodila do školy. Dôvod? Jej otec bol presvedčený o tom, že americká vláda používa verejné školstvo ako prostriedok k vymývaniu mozgov detí a mládeže. Deti rodiny Westoverovcov preto nikdy žiadnu školu nenavštevovali.

Heslo, ktorým sa v dome každý riadil, bola sebestačnosť. Nezávislosť od vlády a ich vplyvu bola pre Genea a Faye, rodičov Tary, prvoradá. Žiadne nemocnice, žiadna škola, žiadny rodný list, žiadne doklady. Boh a biblické zákony stáli nad tými svetskými. Výsledkom je strastiplná cesta mladej ženy z ignorantského sveta až po doktorát z anglickej Cambridge.

Tara nie je jediné dieťa z rodiny mormónov, ktoré sa rozhodlo nepokračovať v šľapajach svojho otca. Jej brat Tyler bol prvý, kto upustil rodné hniezdo a vyšiel vzdelaniu v ústrety. Aj vďaka jeho príkladu sa Tara rozhodne odísť a ťažko by sa dalo hovoriť o neľahkom rozhodovaní. Aspoň, čo sa týka z pohľadu čitateľa.

Vďaka jej spomienkam máme možnosť nazrieť do šokujúceho sveta domácej výchovy rodičov, ktorí sú presvedčení o svojej absolútnej pravde.

Rozhodnutia hlavy rodiny voči svojím deťom sú nielen otrasným príkladom nezodpovednosti detskej výchovy, ale kvôli odmietaniu štátneho lekárstva aj veľkým nebezpečenstvom.

Vzdelaná funguje na viacerých úrovniach. Dovoľuje nám nahliadnuť do vidieckeho sveta americkej spoločnosti z tej menej lichotivej stránky. Stačí málo, aby čitateľa zachvátila frustrovanosť nad myšlienkovými pochodmi ľudí s takzvaným „sedliackym rozumom.“ Aj napriek tomu, že Taru napokon príjmu na vysokú školu, rodičia si jej úspech vysvetlia ako vlastnú zásluhu. Inými slovami, Tara je múdra práve vďaka ich domácemu vzdelaniu, namýšľa si najmä jej otec. Ďalšia stránka je aj posadnutosť konšpiračnými a antisystémovými teóriami, ktoré sú šokujúco aj v dnešnej dobe medzi ľuďmi na vzostupe. Aj napriek tomu, že Geneove teórie konca sveta v roku 2000 sa nevyplnia, nedokáže priznať, že by sa mohol mýliť.

Všetky nehody a nešťastia, ktoré rodinu postretnú sú božskou prozreteľnosťou a prispievajú k ich neotrasiteľnej viere vo vlastnú božskú pravdu.

Vo finále tak Tara vo svojej knihe nádherne poukazuje na hlbokú priepasť medzi skutočným vzdelaním a sedliackou pravdou v podobe totálneho ignorantstva. Východisko, ako sa zdá, je pre niektorých ľudí absolútne nedosiahnuteľné. Naopak, iní, ako napríklad aj Tara, dokážu aj vďaka svojej otvorenosti nájsť pravdu práve v kvalitnom vzdelaní.

Vzdelaná nie je dôležitá kniha len kvôli tomu, že odhaľuje, aké dôležité je pre človeka vzdelanie. Je dôležitá v tom, že ukazuje ako to vyzerá, keď človeku toto vzdelanie chýba. Na Tarinej rodine dokážeme vidieť, že vzdelanie nie je len o znalostiach, ale naopak, o formovaní ľudskej povahy.

Tara Westover až do svojich sedemnástich rokov prečítala len biblické texty a spisy proroka mormónov, Johna Smitha. Napriek tomuto hendikepu však svoj životopis píše neuveriteľne zručne a bohato. Jej spisovateľský talent priamo odkazuje aj na jej vzorné eseje, ktoré napísala počas študentských časov na slávnej univerzite v Cambridge. Jej opisy udalostí dokážu zo začiatku zachádzať až do nepotrebných detailov. Našťastie sa tento priestor v knihe čoskoro stočí smerom ku komplikovaným vzťahom s členmi jej rodiny, najmä potom s jej bratom Shawnom. Ich spoločné epizódy sú často šokujúcim zážitkami, ktoré dokážu čitateľovi ľahko zdvihnúť tlak.

Tara na svoju rodinu nijako neútočí. Nijako zvlášť ju neobviňuje, ani sa ich nezrieka.

Aj keď by tak určite mohla urobiť. Naopak, Tara píše veľmi otvorene a vierohodne, čo sa jej v živote prihodilo. A robí to s nevídaným dôrazom na objektívnosť, bez akéhokoľvek hnevu v jej hlase. Pri niektorých momentoch alebo situáciách dokonca používa odkazy, v ktorých sa snaží čitateľa poučiť o tom, že jej rozprávanie vychádza z jej subjektívnej mysle. Niekedy sa preto jej text nestotožňuje s výpoveďou iných ľudí, ktorí pri danej situácii taktiež boli. Tento spôsob otvorenosti potom pôsobí veľmi úprimne a pozitívne.

Vzdelaná je dôležitá a aktuálna kniha. V súčasnej dobe rozsiahlej nedôvery v systém a vydávania nepodložených správ za skutočnosť, dokáže kniha výborne nastaviť zrkadlo dvom opačným svetom. A robí to zdržanlivo a múdro, bez zbytočného útočenia alebo obviňovania. Vzdelaná je taktiež v neposlednom rade skvelým príkladom toho, aké dôležité je zachovať si vlastnú myseľ uprostred negatívnych vplyvov a rozhodnúť sa nájsť vlastnú pravdu.

Vzdelaná vychádza 18.6. vo vydavateľstve Tatran.