Vianočná koleda recenzia: Vianočná klasika v novom vydaní

Nové vydanie Vianočnej koledy, ktoré nám prinieslo vydavateľstvo Tatran už nejeden z nás videl cirkulovať po internete. A nebol za tým ani tak algoritmus, rozoznávajúci knižné chúťky slovenských knihomoľov, ako skôr jednoduchá skutočnosť, že to nové vydanie Vianočnej koledy je skrátka pôvabné na pohľad. Je natoľko pôvabné na pohľad, že kniha je vďaka tomu sama osebe prezentovaná kade-tade, ako to najkrajšie decko hrdej prvorodičky. Hovorí sa nesúď knihu podľa obalu. V tomto prípade sú však podobné frázy celkom zbytočné. Vianočnú koledu asi všetci poznáme. Väčšina z nás si na ňu spomenie, ako na prvý príklad typickej vianočnej literatúry. Jej nové vydanie má preto tú výhodu, že dokonca aj človek, čo sa mu Dickensova klasika už dávno vyníma v knižnici, môže po tomto konkrétnom vydaní siahnuť práve kvôli jeho obalu.

Po dielach ako Snehová sestra, Strážkyňa slnkaVšetky farby života sa ilustrátorka Lisa Aisato rozhodla previesť do svojho jedinečného obrazu klasické dielo Charlesa Dickensa. Okrem toho, že vďaka tomu vznikla naozaj pekná kniha, Vianočná koleda sa týmto zámerom navyše opäť dostáva do centra pozornosti. Dobrou správou je, že tentoraz nejde ani o filmovú, ani o seriálovú adaptáciou, ako tomu bolo po minulé roky, ale o osvieženie originálneho textu. Vianočné knihy sú, čo sa týka „krásnych vydaní“, niečím špeciálnym. Neexistuje azda krajších kníh, ako sú práve vianočné knihy. A dozaista to neplatí iba o detských ilustrovaných príbehoch, aj keď s detstvom táto skutočnosť, podobne ako celé Vianoce, určite viac než súvisí.

Pre tých, ktorí by snáď príbeh Vianočnej koledy nepoznali, spomeňme ho aspoň v krátkosti. Ebenezer Scrooge je starý, protivný a lakomý pán, ktorý by si za pol pence nechal aj koleno vŕtať. Je to typický bohatý dudroš, ktorého srdce nikto a nič neobmäkčí. Aspoň na úvod sa to tak javí. „Ach, a ako len bažil po zisku tento Scrooge! Všetkých vyžmýkal, chytil pod krk, zovrel, priškrtil, na kosť oholil, ten starý bezbožný chamtivec!“ Myslím, že z tohto popisu je celkom zrejmé, že Scrooge nie je iba lakomec, ale ako hovoria Česi, tak trochu sketa. Čiže tak trochu lotor. Prichádzajú Vianoce a jedného večera po práci navštívi Scroogea duch jeho zosnulého obchodného partnera Jacoba Marleyho. Po pár napínavých momentoch ako z hororu, za ktorý by sa nemusel hanbiť ani samotný Alfred Hitchocock, vystríha Marley Scroogea, aby sa zamyslel nad poslaním vlastného života. Ak tak neurobí, čaká ho podobne nešťastný osud ako Marleyho, ako večne blúdiaceho ducha ovešaného reťazami vlastných hriechov a ľútostí.

Čo nasleduje je cesta do vnútra ľudskej duše. Vďaka návšteve troch duchov poznáva Scrooge vlastný život, ale aj život ľudí v jeho okolí. Najmä však poznáva vlastnú smrteľnosť. Scrooge je priamo vystavený ľudskej ohraničenosti. Začína si uvedomovať, že čas na svete je viac, než len honba za peniazmi a je iba na človeku, ako sa rozhodne svoj čas na Zemi stráviť. Či bude sebecký a chamtivý obchodník, čo bude brať ľudí vo svojom okolí len ako obchod, alebo sa zameria na ľudské blaho. Na láskavosť, súcit a zhovievavosť. Tu sa opäť raz prezentuje Dickensova kritika kapitalizmu hodujúcemu na biede slabých a chudobných. Podobne ako jeho Oliver Twist, aj Vianočná koleda mieri na tých zraniteľných. Na tých, čo musia aj počas vianočných sviatkov tráviť čas v ponurých podmienkach.

To by sme mali ohľadom „krátkeho úvodu“. Vráťme sa však naspäť k ilustráciám. Tie sú prítomné takmer na každej dvojstrane. Niekedy je viac pozornosti venovanej textu, inokedy sú viac umocnené práve ilustrácie. Lisa Aisato má svoj špecifický rukopis. Je to, povedal by som, viac moderný, než tradičný štýl. Hrá si so svetlom, s efektami škvŕn a machúľ. Inokedy vsádza na náznaky, detaily alebo obrysy. Niektoré ilustrácie sú viac snové, vytrhnuté z reality, čo nemusí úplne každému sadnúť.

Ilustrácie, ktoré sa zameriavajú na postavy a tváre vytrhnuté zo sveta, majú za cieľ vytiahnuť do pozornosti ich emócie, radosti, strach alebo bolesti. Niektoré z týchto portrétov boli pre mňa osobne vydarenejšie, než iné. Povedzme, že aj dobrý zámer vychádzal v istých prípadoch, pomerne zvláštne. Inak povedané, Lisa Aisato občas pri týchto emočných výrazoch zbytočne tlačí na pílu. Zato ilustrácie exteriérov alebo interiérov, ilustrácie pozorovacieho charakteru, vystihujú chytľavú atmosféru daného miesta, ale aj príbehu samotného.

Knihy patria k Vianociam. A o vianočných príbehoch to platí dvojnásobne. Či už siahneme po akejkoľvek knihe, nové vydanie Vianočnej koledy je skvelým tipom, ako si spríjemniť vianočné sviatky. Opäť raz platí, že v tomto vianočnom prípade, dokáže ilustrované vydanie urobiť rozdiel. Niekomu to môže byť jedno, ale krásne knihy dokážu vo svojej všeobecnosti predsa len zaujať o niečo viac. Táto Vianočná koleda je toho dozaista skvelým príkladom.

Knihu Vianočná koleda vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: A Christmas Carol

Autor: Charles Dickens