Strážkyňa slnka recenzia: Nie je všetko zlato, čo sa blyští

Strážkyňa slnka je názov jarnej knihy zo série štyroch titulov zasadených do štyroch ročných období. Podobne ako pri zimnom príbehu s názvom Snehová sestra, aj teraz spisovateľka Maja Lunde a ilustrátorka Lisa Aisato spájajú navzájom svoje kreatívne sily. Ponúkajú nám krásny rozprávkový príbeh plný čarovnej atmosféry, odhodlania, odvahy, no najmä lásky a odpustenia. Strážkyňa slnka je oproti jej staršej Snehovej sestre ladená do oveľa rozprávkovejšieho kabáta. Akoby sa jarný príbeh knihy inšpiroval tradičnými rozprávkami bratov Grimmovcov, alebo tým pádom aj našimi tradičnými slovenskými rozprávkami od Dobšinského. Oproti klasickým rozprávkam je však Strážkyňa slnka oveľa komplexnejšia, alegorickejšia a rozvinutejšia. Práve z tohto dôvodu si čarovný príbeh neužijú len deti, ale kniha má čo ponúknuť aj dospelým.

Lily žije vo svete bez slnka. Šedivá krajina je zahalená hustými dažďovými oblakmi. Ročné obdobia sa stali predmetom bájnych príbehov a nočných rozhovorov. Ľuďom neostáva nič iné než zasnene spomínať na lepšie časy za zvuku dažďových kvapiek narážajúcich do plechových striech nad ich hlavami. Lily si na dotyk slnečných lúčov spomína len matne. Žije v malej dedine aj so svojim starým otcom, ktorý miestnym obyvateľom raz za čas prináša jedlo v podobe čerstvého ovocia a zeleniny. Nikto s určitosťou nevie povedať, odkiaľ ovocie a zelenina pochádza, keďže niečo vypestovať je v daných podmienkach veľmi ťažké. Keď jedného dňa Lily premôže zvedavosť, rozhodne sa svojho starého otca pri zbieraní tajomnej úrody sledovať. Stopa smeruje do hlbokého lesa, kde Lily nachádza oveľa viac než len zdroj jedľa. Nachádza tu vstup do hotového raja na zemi.

Strážkyňa slnka má veľa vlastností klasických rozprávok, tou najväčšou je isto cesta do magického sveta.

Či už padáme králičou norou, vstupujeme do zrkadla, alebo do starej skrine, na druhej strane nás vždy čaká, nielen niečo kúzelné a výnimočné, ale najmä pre nás niečo dôležité. Ide o krok mimo našu detskú bezstarostnosť. V týchto nových a neprebádaných svetoch musia vziať deti rozum do hrsti a postaviť sa novému a komplikovanému svetu čelom. Taký je aj svet Strážkyne slnka. Lily sa dostáva do rajskej záhrady, kde nachádza nielen krásu, priateľstvo a lásku, ale kde sa navyše učí niečo o živote. Lily sa stáva hlavným aktérom komplikovanej situácie. Cesta ako vyriešiť tento zložitý rébus sa môže zdať na prvý pohľad jednoducho, no pomerne rýchlo zisťujeme, že veci nemusia byť v skutočnosti také, ako sa na prvý pohľad môžu zdať. A tento príbeh o snahe vrátiť svetu slnko je toho pekným príkladom.

Jednou kapitolou knihy je jej alegorické spracovanie, ktoré si veľmi úspešne pýta viacero interpretácií a sociálnych referencií, naopak kapitolou samou o sebe je úplne pochopiteľne vizuálna podoba knihy. Ilustrátorka Lisa Aisato robí niečo špeciálne, pretože z jej ilustrácií môžeme vo vzduchu cítiť dážď, počuť radostný spev vtákov, alebo vnímať spaľujúcu silu ohňa. Viem, že niektorí ľudia si počas čítania kníh zvyknú púšťať rôzne nahrávky alebo ambientné zvuky špecifických prostredí. Niekto si napríklad rád púšťa nahrávky padajúceho dažďa. Pre niekoho takého mám skvelú správu. Strážkyňa slnka bola napísaná práve pre vás. Minimálne niektoré jej časti určite. Osobne mám veľmi rád túto špecificky melancholickú atmosféru osamelých lokácií po vzore šedivého britského vidieka, gotickej architektúry alebo opustených objektov vo svojej všeobecnosti. Niektoré ilustrácie sú v tomto ohľade veľmi výstižné a prebúdzajú tú pravú ponurú atmosféru.

Netreba však zabúdať, že toto je najmä príbeh jari. Príbeh prebúdzania sa, príbeh nových začiatkov.

Strážkyňa Slnka je detská kniha s dôležitým poslaním. Dobrý koniec ešte neznamená dobrý koniec pre každého. Slnko na oblohe ešte neznamená bezstarostný život. Maja Lunde nás okrem iného učí rovnováhe a skromnosti. Stávame sa svedkami dvoch opačných svetov, dvoch opačných extrémov. Zatiaľ, čo jeden má svoje nedostatky veľmi jasné, ten druhý svet funguje na základe ponaučenia. Ponaučenia z tragickej histórie, ponaučenia z prebytku, ponaučenia, že zlo a dobro sú len dve strany jednej mince. Strážkyňa slnka je triezvy pohľad na klasické rozprávky s morálnym poslaním. Klasický príbeh by sa možno skončil tam, kde sa tento príbeh ešte len stáva zaujímavým. A to je vzhľadom na prebudenie kritického myslenia u detí, no dnes už aj u dospelých, veľmi pozitívnym atribútom tohto príkladu modernej detskej literatúry.

• Originálny názov: Solvokteren
  • Autorka: Maja Lunde
  • Ilustrátorka: Lisa Aisato