Umelkyňa s henou recenzia: Cena za nezávislosť je vysoká

Umelkyňa s henou nás privádza do bujného a farebného sveta Indie, uprostred 50. rokov minulého storočia. Hlavnou hrdinkou je mladá žena menom Lakšmí, skalopevne rozhodnutá vydobyť si vlastné miesto na vrchole indickej spoločnosti, stáročia poznačenej diskriminačným kastovým systémom. Toto je príbeh o snahe vymaniť sa z okovov spoločenských noriem a získať vytúženú nezávislosť. Cesta je to tŕnistá, no Lakšmí je viac než schopná žena, ktorá si dokáže vytýčiť a usilovne nasledovať svoj cieľ.

Našu hrdinku nachádzame v momente, kedy sa jej konečne začína dariť. Jej životná púť do tejto chvíle, by dozaista dokázala vytvoriť zaujímavý obsah aj pre ďalšiu knihu. To ale nie je prípad románu, akým je Umelkyňa s henou. Spisovateľka Alka Joshi sa naopak zameriava na výslednú cenu za nezávislosť v jej zdanlivo najsladšom momente. Keď jej sladkastý nádych dokážeme pocítiť na bruškách prstov. Keď sa jej oslobodzujúce obrysy začínajú zjavovať na prahu dverí. Je to práve v tejto chvíli, kedy Lakšmí konečne začína žať plody svojej práce, keď jej do života pribúdajú dva hladné krky. Otázkou napokon ostáva, či je sloboda jednotlivca v živote naozaj to najdôležitejšie.

Umelkyňa s Henou poodkrýva ťažké osudy mladých žien v indickej spoločnosti.

Lakšmí väčšinu času sledujeme, ako zabehnutú a talentovanú umelkyňu pre ženy z vyšších spoločenských vrstiev. O jej úteku od dohodnutého manželstva, poznačeného fyzickým násilím, počujeme skôr len sporadicky. Autorka sa väčšinu času nezaoberá vyplakávaním nad útrapami mladých žien. K ich trápeniu naopak pristupuje bez sentimentu, prostredníctvom dopadov a rozhodných činov. Tieto ženy sú silnejšie, než sa môže zdať a Joshi nám to dáva veľmi často najavo. A nielen postavou hlavnej hrdinky, ale aj cez úlohu vedľajších ženských postáv. Prejavuje sa to taktiež počas bolestivých procesov s nežiaducim otehotnením.

Lakšmí sa okrem svojho umenia s henou, snaží pomáhať osamelým ženám pri potratoch. Úloha muža je v tomto prípade takmer neprítomná. Jeho osoba je len akousi temnou spomienkou, ku ktorej sa netreba viac vracať. Podobne, ako sa netreba otvorene vracať k aféram, prostitúcii, a iným typom sexuálnych vzťahov, ktoré tieto potraty vo finále spôsobujú. Problém nastáva, keď si túto skutočnosť nežiaduceho otehotnenia niekto neuvedomuje, ako niečo prirodzene nastavené vo vzťahu muža a ženy, ale kto môže nad danou skutočnosťou hľadať niečo viac. Budúcnosť, emócie, dokonca až lásku.

Otázka závislosti naráža na otázku rodiny.

„No zároveň som vedela, že len čo sa vydám, stane sa zo mňa džájá a môj manžel sa bude rodiť z mojej maternice v podobe našich detí. A keď budem mať deti, už nebudem existovať ja, iba my a oni. Preto som sa často modlila k svojej menovkyni bohyni Lakšmí a prosila som ju: Túžim po poznaní bohyne Sarasvatí“ Dovoľ mi vidieť veľký svet, než ma uväzníš v malom živote. No Lakšmí ako vždy len ospravedlňujúco zdvihla útle ruky: Takto je to odjakživa.“

Otázka nastoleného osudu je autorke Alke Joshi blízka. Knihu venovala svojej mame, ktorá mala podobný osud, ako fiktívna Lakšmí. Umelkyňa s henou však ponúka iný príbeh, aký zažila reálna mama autorky. Ponúka Lakšmí možnosť voľby, no taktiež jej dáva jasne na vedomie, že svet, ktorý by rada považovala za svoj vlastný, je stále odkázaný na dobrú vôľu paničiek z vyšších vrstiev. Rozostavaný domov a hromadiace sa výdaje za nadbytočný luxus, typický pre danú vrstvu ľudí, sú taktiež peknou symbolikou večnej závislosti od niečoho dopredu neočakávaného.

Umelkyňa s henou je ľahším čítaním, ako stvoreným pre dlhé letné dni, na pláž, či k bazénu. Alka Joshi využíva množstvo indickej terminológie, čo len napomáha celkovej atmosfére nefalšovaného indického sveta. Príbeh ponúka nejeden zvrat, pričom ten najpodstatnejší dozaista popoženie nejednu čitateľku do vášnivého hltania strán. Naschvál píšem čitateľku, pretože Umelkyňa s henou mi predsa len príde ako skvelá kniha pre ženy-čitateľky, pretože je to príbeh najmä o nich. Je to príbeh o ich rozhodnosti, sile a najmä túžbe po vlastnom rozhodovaní.

Knihu Umelkyňa s henou vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Henna Artist

Autorka: Alka Joshi