Rocketman recenzia: Výborný muzikál mieri vysoko

★ ★ ★ ★ ★

Režisér Dexter Fletcher prichádza s vlastným životopisným pohľadom muzikanta a jeho Rocketman je fantastický. Fletcher sa síce postaral o dokončenie Bohemian Rhapsody, je však badateľné, že nad filmom nemal kontrolu od úplného počiatku, čo sa samozrejme odzrkadlilo aj na kvalite danej snímky. Naopak, Rocketman pôsobí ako opravená práca. Ako druhá možnosť naozaj zažiariť a ukázať, že to ide aj inak a lepšie.

Rocketman je fantastický muzikál, ktorý  roztancuje celú ulicu, rozospieva celú rodinu a pobaví, aj dojme každého poslucháča. Film má oveľa ucelenejšiu víziu aj prevedenie. Fletcher sa nedrží pri zemi. Je si dobre vedomý toho, čo audiovizuálne umenie ponúka a výborne to využíva. Inovatívnym prístupom mení obyčajné rozprávanie príbehu a aj za použitia Eltonovej hudby sa dostáva hlavnému hrdinovi hlboko pod kožu.

Taron Egerton ako Elton John

Fletcher sa vyhýba chybám filmu, ktorý musel dokončiť. Začína opatrne, chaoticky neskáče, ani bezradne neukončuje scénu za scénou.

A každá scéna je hudobné vystúpenie, ďalšia pesnička veľkého koncertu, ktorý napreduje pekne podľa plánu. Eltona sledujeme od ranného detstva, kedy sa v ňom začnú prebúdzať geniálne hudobné schopnosti. Sledujeme jeho traumatizujúce detstvo, nešťastné manželstvo jeho rodičov, ale najmä zo všetkého, vidíme hneď zo začiatku, že už ako dieťa chcel Elton jediné – lásku. Elton nechcel byť sám. Hneď v tomto momente si nás postava získa, pretože jej začíname rozumieť. A cítime s ňou.

Podobných životopisných príbehov o závislých rockeroch je viac než dosť. Rocketman sa odlišuje najmä prevedením a hlavným hrdinom. Výborný Taron Egerton hrá Eltona s dokonalým fyzickým aj psychickým prevedením. Jeho grimasy aj záchvaty hnevu sú pôsobivo zahrané. Je citlivý, osobný a úprimný, rovnako ako sám hlavný hrdina. Keď sa Elton, ešte ako neznámy mladík posadí za klavír, aby zahral hit Your Song, vykúzli okolo každého poslucháča osobnú bublinu, v ktorej nemožno než obdivuhodne a dojemne počúvať. Vzhľadom na odvíjajúce sa okolnosti vo filme majú potom podobné piesne oveľa hlbší zmysel ako predtým. A človek ich už nikdy nebude počúvať rovnako.

Elton má v novom manážerovi oporu, zatiaľ (Taron Egerton a Richard Madden)

Rocketman sa nebojí priznať Eltonovu homosexualitu. Neostáva len pri prázdnych vyhláseniach a nesnaží sa zahrať celú tému do outu.

Sex je prítomný, dokonca tak prítomný, že ho museli v Rusku cenzurovať, čo sa samozrejme nestretlo s úplným pochopením tvorcov. Sexualita je tu však v silnom kontraste s nešťastnou láskou. Hlavné sklamanie prichádza vo vzťahu Eltona s jeho dobrým priateľom a textárom jeho piesní, Berniem (Jamie Bell). Až jeho pomalá a takmer nepozorovateľná absencia z Eltonovho života, ide ruka v ruke s nastupujúcou samotou a prepadnutiu drogám.

Najsilnejším prvkom filmu je však stále muzikálová smršť. Choreografia vystúpení a magické obrazy privedené k životu pôsobia fantasticky podmanivo. Fletcher je doslovný a nebráni sa metaforickým prirovnaniam. Citovo, príbehovo, aj obrazovo to funguje naozaj výborne. Hudobné vystúpenia taktiež skvele prelínajú časové prechody a posúvajú nás v príbehu lepšie ako hocijaké iné strihové postupy.

Rocketman je jeden z tých muzikálov, ktorých soundtrack si hneď na druhý deň hodíte do auta. Síce filmu v druhej polovici jemno dochádza dych, našťastie nás tvorcovia ubezpečia, že tento príbeh sa píše ďalej. Preto by sme nemali čakať nejaké veľké finále po vzore predchádzajúceho diela. Skôr naopak. V tomto prípade neplatí pravidlo: koniec dobrý, všetko dobré. Naopak, Rocketman sa podaril celý.