Tieň kostí recenzia: Fantasy román pre dievčatá aj chlapcov

Tieň kostí je prvý a zároveň aj debutový román fantasy trilógie zo sveta gríš, izraelsko-americkej autorky Leigh Bardugo. Kniha vyšla už pred pár rokmi, no teraz sa opäť raz dostáva do povedomia, a to najmä vďaka novej seriálovej adaptácii od Netflixu. Nie je preto veľkým prekvapením, že nielen fanúšikovia seriálu, ale aj milovníci fantasy literatúry, ktorí sa z akéhokoľvek dôvodu s daným dielom ešte nemali možnosť stretnúť, začínajú zbystrovať. Tieň kostí nie je úplne typické fantasy založené na stredovekej kultúre. Naopak, Bardugo sa primárne inšpiruje historickým obdobím cárskeho Ruska. Je to vítaná zmena. Rovnako netypická, zato veľmi vítaná, je aj voľba hlavnej hrdinky v úlohe rozprávačky. Jej osud je už síce menej originálny, no vzhľadom na žiaduce prvky každej dobrej fantasy, by sme jej jedinečnosť mohli len ťažko kritizovať.

Tieň kostí je o objatí vlastnej jedinečnosti v magickom svete kást, skupín a spolkov.

Ústredným motívom je záhadná Trhlina, ktorá rozdeľuje na dve časti vojnou zmietaný svet Ravky. Problém s cestovaním naprieč Trhlinou sa skrýva v jej temnote. Presne tam sa totiž zakrádajú nebezpečné volkry. Ide o krvilačné lietajúce netvory, zásadne komplikujúce nevyhnutné cestovanie naprieč Trhlinou. Alina Starková (alebo možno skôr Starkovová, keďže v origináli sa volá Alina Starkov, ale neviem) je mladé osamelé dievča, ktoré sa stáva členom jednej z nebezpečných výprav. Pri útoku volkier a ohrození Mala, jej najlepšieho priateľa z detstva, Alina zisťuje, že v sebe ukrýva moc, ktorá dokáže nielen zahnať volkry, ale dokonca aj možnosť zlikvidovať celú obávanú Trhlinu. Tento neočakávaný nález sa rýchlo rozkríkne po okolí. Alina sa dostáva do kráľovského mesta, kde sa učí pod vedením mocného Temnana, stať sa jednou z gríš – členkou magického spolku.

Vďaka tomu, že Bardugo dáva rozprávačský hlas jej hlavnej protagonistke, spoznávame nebezpečnú krajinu práve jej očami. Všetko okolo seba vnímame jej pohľadom, čo znamená, že Alinu nikdy neopúšťame. Jej príchod do kráľovského mesta Os Alta prežívame spolu s ňou, za čo vďačíme jej skvelému citu pre vykreslenie okolitého sveta. Týmto spôsobom je kniha oveľa osobnejšia. Zameriavame sa tak prevažne len na vývoj jednej postavy. A to už opäť raz pekne zapadá do celého fantasy žánru, ktorý je vo veľkej miere založený na rozvoji hrdinu. V tomto prípade je hrdinka vystavovaná nejednej ťažkej skúške. Okrem toho však Alina stále sníva nad minulosťou, konkrétne najmä ohľadom jej vzťahu s Malom. Toto je ďalšia zaujímavá zmena inklinujúca najmä k dievčenskému publiku, pretože Bardugo to rozohráva nezvyčajne pôsobivú romantickú linku a vychádza jej to.

Láska hrá v knihe veľmi silnú úlohu a vo finále posilňuje odhodlanie našej protagonistky.

Alina sa stáva svetlanou, grišou, ktorá dokáže produkovať oslnivé svetlo, najmä vďaka láske. Je to jej láska k Malovi, čo v nej spustí reťazovú reakciu. O jej schopnostiach by sa síce dalo tvrdiť ešte niečo oveľa podstatnejšie, no nechcem prezrádzať príliš veľa. Oveľa zaujímavejším aspektom je úloha romantiky a najmä hra s romantickým trojuholníkom. Nechcem tvrdiť, že romantika je len výsadou ženských autoriek, no Tieň kostí má veľa čo ponúknuť najmä mladým dievčatám. Naša hrdinka sa predsa len pohybuje medzi ženským osadenstvom. Osamelá dvojica mužských postáv tu slúži len ako opačne strany spomínaného trojuholníka. Inak sa nachádzame v typicky dievčenskom prostredí, čo ale určite neznamená žiadne kvetnaté popisy a odľahčené situácie.

Tieň kostí je temný príbeh, podobne ako je temná Trhlina v jeho epicentre. Práve vďaka tejto skvelej vyváženosti má kniha čo ponúknuť, nielen dievčatám, ale aj chlapcom. Nájdeme tu nebezpečné scény, krvilačné volkry, skvelú atmosféru fantasy sveta vystavaného na atraktívnej predlohe cárskeho Ruska. Nájdeme tu však aj veľmi citlivé pasáže, najmä pri spoločných scénach medzi Malom a Alinou. Priama reč postáv je možno trochu viac odľahčená, vystavaná na zvláštnych vtipoch a krátkych, nič nehovoriacich výmenách, ale to je len drobný detail v inak pútavom rozprávaní. Naša hrdinka s prehľadom vedie celý príbeh do uspokojivého finále. Navyše je zaujímavé sledovať jej prebúdzajúcu sa silu ukotvenú v jej vlastnom vnútornom monológu. Jej snaha pochopiť vlastnú moc, má čo ponúknuť mladým čitateľom. A jej sila ostáva inšpiratívna.

Knihu Tieň kostí vydáva vydavateľstvo Slovart a kúpiť si ju môžete na gorila.sk.

• Originálny názov: Shadow and Bone
  • Autorka: Leigh Bardugo