Gangs of London recenzia: Najlepšia akcia, akú v seriáli tento rok nájdete

★ ★ ★ ★ ★

Gangs of London je nový seriál z produkcie britskej televízie Sky Atlantic. Jeho tvorcami sú režisér Gareth Evans a Matt Flannery, ktorí stoja okrem iného aj za populárnou akčnou jazdou s názvom, The Raid (2011) alebo relatívne nedávnym hororovým trilerom Apostle (2018) od Netflixu. Gangs of London je ich prvým krokom smerom k seriálovej tvorbe. A treba povedať, že výsledok nemôže byť lepší. Dokonca by som tvrdil, že ak si príležitostné budúce série seriálu zachovajú súčasné kvality, Evans mi osobne u filmu nebude veľmi chýbať. Gangs of London je totiž výborný triler s veľmi vyváženými prvkami akcie, na ktoré inak Evansova filmová tvorba na môj vkus viac-menej trpí. Navyše má seriál vynikajúci ústredný konflikt.

Úvod seriálu Gangs of London nás rýchlo naladí na svoju vlnu. Bude to kruté, bude to krvavé, dramatické, akčné, ale aj veľmi efektívne.

V centre diania figuruje mocná rodina Wallaceovcov, zastrešujúca organizovaný zločin Londýna. Vďaka ich vplyvu a moci prosperujú nielen oni, ale aj ostatné zločinecké skupiny. Sú tu Albánci, Pakistanci, Kurdi, no aj obávaní Nigérijci. Problém nastáva v momente, keď je hlava rodiny, Finn Wallace (Colm Meaney), náhle zavraždený. Jeho prchký syn Sean (Joe Cole) sa rozhodne nájsť vraha aj objednávateľa za každú. Nestráni sa dokonca siahnuť aj na to najcennejšie pre všetkých. A tým je obchod. Ten by mal fungovať za každých okolnosti, čo si uvedomuje najmä Finnova pravá ruka a jeho starý priateľ Ed Dumani (Lucian Msamati). Problémy a ambície sa začnú kopiť. Klany sú nespokojné a nevraživosť narastá na sile. Navyše, Finnova vražda bol len prvý krok a tajomný objednávateľ sa ničoho nestráni.

Aj napriek tomu, že sa seriál môže pýšiť množstvom skvelých postáv, hlavnými protagonistami sú Sean Wallace a suverénny Elliot (Sope Dirisu). Ten sa vlastnou šikovnosťou a dôvtipom dostane až k spolupráci so Seanom. A oproti nemu, ktorý je viac komplexný a rozpoltený, je Elliot naopak typický hrdina. O jeho pozadí nebudem veľa prezrádzať, no vo svete krutostí, intríg a vrážd, je Elliot najžiarivejším pozitívnym svetlom, ktorý si seriál priam pýta. Je tu však plno rôznych postáv a ich ambície a charakter sú dostatočne dobre vykreslené, aby si aj napriek svojej ilegálnej činnosti získali srdcia divákov. V tomto ohľade taktiež výborne funguje princíp strachu a sympatií, ktorý sme mohli vidieť najmä v seriály Hra o tróny. O postavy sa divák jednoducho stará, pretože im vždy hrozí reálne nebezpečenstvo, ktoré, ako nám seriál dobre ukáže, spočíva vo veľmi krutom a krvavom utrpení.

Elliot musí často čeliť nepríjemným situáciám, ktoré sa vymykajú jeho charakteru.

Seriál je výborný v tom, že sa nikam neponáhľa, nič nezdržuje, každú jednu epizódu si vytýči svoj cieľ, a ten dosiahne.

Gareth Evans sa síce vyžíva v bohatej choreografii bojových umení, v tomto prípade sa však drží na uzde. Aj napriek tomu, že občas zájde do efektného teritória nacvičených súbojov, oveľa viac ma bavila hra s kamerou a choreografia pri akčných prestrelkách. Áno, teraz mám na mysli najmä výbornú piatu epizódu, ktorú Evans režíroval a Flannery stál za kamerou. Ich spolupráca nám tu prináša jednu z najlepších akčných prestreliek, akú človek vo svete seriálov nájde. Je to adrenalínová jazda, ktorá našťastie len dotvára celkový, často dramatický tón tohto skvelého projektu.

Gangs of London je veľkým prekvapením a isto bude patriť do toho najlepšieho, čo nám tento rok seriálová produkcia priniesla. Porovnanie so seriálom ako je Hra o tróny môže byť odvážne, no vôbec nie je od veci, pretože seriál, aj napriek tomu, že je svojím zasadením a spracovaním celkom niekde inde, vďaka svojím postavám, efektívnemu násiliu a neočakávaným zvratom a intrigám, ostáva v rovnakej kategórii. A navyše, okrem všetkého ostatného, ide vo finále o skvelú a napínavú zábavu.