Sme záhradníci recenzia: Záhradné dobrodružstvo pre deti

Sme záhradníci je detská kniha pre tých najmenších. Kniha funguje nielen ako rodinný a poučný príbeh, ale dokáže veľmi dobre poslúžiť aj ako obrázkový sprievodca špecifickým výberom slovíčok zo záhradníckeho prostredia. Podobne ako každá dobrá detská literatúra, aj kniha Sme záhradníci ponúka rodičom a ich deťom mnohovrstevný rozvoj v rôznych smeroch. V tomto prípade však ide najmä o spoločné chvíle, ktoré začínajú pri spoločnom prechádzaní si stránok knihy a končia pri spoločných chvíľach vonku na záhrade. Schválne píšem, prechádzaní si stránok knihy, keďže ako bolo spomenuté, kniha Sme záhradníci ponúka okrem jednoduchého, no stále veľmi múdreho textu, aj veľké a detailné množstvo pojmov, objektov a predmetov. Azda najdôležitejšou prednosťou knihy je potom jej jasné poslanie. Nevzdávať sa. Prekonať prekážky. Vytrvať a zožať plody svojej ťažkej práce. Pretože ako vraví ocko, „zakaždým, keď sa rozhodneme pokračovať, získavame odvahu do budúcnosti.“

Krásna záhrada sa nezrodí za jeden deň. A kniha Sme záhradníci to dobre vie.

Vytvoriť niečo hodnotné a krásne si vyžaduje pozornosť, starostlivosť, opateru a hlavne neotrasiteľnú vôľu vytrvať. Keď si ocko rodiny prinesie domov z obchodu papraď, ktorá mu úplnou náhodou pri kupovaní náradia padla do oka, deti sa rozhodnú, že sa o rastlinku dobre postarajú. Bohužiaľ, obrázok kedy štvorica súrodencov netrpezlivo čaká s plnými kanvičkami v rukách, až budú môcť nový prírastok dosýta zaliať, je vtipnou predzvesťou, že toto nedopadne úplne najlepšie. Aspoň nie pre nevinne sa slniacu papraď na parapete. „Nechtiac sme ju uľúbili na smrť.“ S milou nevinnosťou nám prezradia deti. Je to len prvý krôčik smerom k nezdaru, ktorí ich spoločne naštartuje zistiť si o príčine svojho nezdaru viac. A kde inde hľadať informácie, než práve v múdrych knihách. Nová nádej začne opäť rýchlo klíčiť. Papraď číslo dva po čase nielenže silnie, onedlho dokonca dostane nových rastlinných kamarátov. Netrvá dlho a deti zatúžia po ešte väčšom dobrodružstve.

Z malých semiačok vznikajú veľké veci. Kto by si bol pomyslel, že záhrada a najmä jej tvorba, bude môcť ponúknuť toľko symbolických lekcií. Keď sa deti spolu s rodičmi rozhodnú vytvoriť si vlastnú záhradu, ich snaženie možno aplikovať aj do iných oblastí každodenného života. Podobne ako každé veľké rozhodnutie aj toto si vyžaduje svoj plán. Záhradný plán! Čoskoro sa však ukáže, že život je často nepredvídateľný a nemožno ho bez problémov naplánovať. Podobne to samozrejme platí aj o záhrade, ktorej udržiavanie si vyžaduje veľa tvrdej práce a najmä veľa vytrvalosti.

Okrem toho však kniha ponúka deťom iný pohľad na túto prácu. Každá strana knihy rieši iný problém. Každá situácia si vyžaduje svoje riešenie. Toto ale nie je typická práca. Toto je dobrodružstvo. Aspoň tak nás to kniha učí. Inak by predsa včely nerozniesli všade navôkol správu o tom, že u detí sa deje niečo zaujímavé. Keď do záhrady zavíta život, najmä potom „dobrá, zlá a škaredá chrobač“, o problémy nie je núdza. Zrazu to už nie je len obyčajný záhradný plán. Keď sa všetko úsilie zráta dohromady, výsledok hovorí za všetko. Z detí sú záhradníci!

Sme záhradníci

Joanna Gainesová nám s deťmi prináša hrejivý pohľad do jednej spoločnej aktivity.

Autorka knihy, Joanna Gainesová, je veľmi inšpiratívna v tom čo robí. Svoju detskú knihu končí s jasným odkazom vyjsť von a vlastnoručne si vytvoriť vlastný záhradný svet, podobný tomu, aký majú hrdinovia jej knihy. K tomuto účelu samozrejme veľkou mierou prispievajú aj krásne ilustrácie. Štýl Julianny Swaneyovej môže byť nášmu čitateľovi veľmi blízky. Jej kresba nie je extra moderná. Naopak, ilustrátorka vsádza na osvedčenú klasiku a jej kresby možno porovnať s česko-slovenskými animátormi. Osobne mi jej štýl trochu pripomínal rozprávky zo starých večerníčkov, napríklad tie od animátorky Gabriely Dubskej. Je to vítaná podoba knihy. Pôsobí to hrejivým dojmom a výborne sa hodí ku Gainesovej písanému slovu.

Sme záhradníci je skvelá detská kniha, ktorá inšpiruje a vzdeláva. Samozrejme, knihu si nemusíte kupovať, aby ste svoje deti konečne prinútili pokopať jarky v záhrade. Nemusíte ich ošialiť tým, že to nie je práca, ale jedno veľké dobrodružstvo. To už ale okrajovo preskakujem o pár rokov dopredu do obávaného pubertálneho veku. Sme záhradníci je skôr kniha pre menších čitateľov, možno dokonca ešte pre nečitateľov. Je to kniha, ktorá deťom pomôže vypestovať si vzťah k prírode. Možno im pomôže nájsť cestu tým správnym smerom k spoločnej radosti z dobre vykonanej práce v podobe sladkých plodov a krásnych kvetov. Uprostred tohto sveta potom ľahšie klíči niečo ešte oveľa dôležitejšie, než je len udržiavaná záhrada. Uprostred tohto sveta rastie šťastná rodina.

Knihu Sme záhradníci vydáva vydavateľstvo Tatran.

• Originálny názov: We are the Gardeners
  • Autorka: Joanna Gainesová