Deviaty spolok recenzia: Svet tajných spolkov, duchov a okultizmu

Deviaty spolok je prvá kniha, ktorou známa spisovateľka YA kníh, Leigh Bardugo, mieri na dospelé publikum. Minimálne takto sa Deviaty spolok prezentuje. Na rozdiel od série kníh, ako Griša alebo Vrania šestka, je Deviaty spolok viac hĺbavým, komplexnejším, dokonca ťažším čítaním. Ale zásadný rozdiel v tóne nájdeme len ťažko. Napriek temnejšiemu zasadeniu a drsnejšiemu jazyku sa Deviaty spolok striasa YA žánru s miernymi komplikáciami. Kniha naopak stále pôsobí ako výtvor autorky so známym rukopisom. Dospelosť knihy ostáva zakotvená niekde úplne inde, než je jej formálna stránka. Tentoraz sa príbeh nikam neponáhľa. Tentoraz sa príbeh nebojí experimentovať. Zo všetkého najviac sa však Bardugo spolieha na to, že tentoraz píše pre čitateľa s oveľa väčším rozsahom pozornosti a sústredenia. A pozornosť je ozaj vyžadovaná, pretože Deviaty spolok nie je typická jednohubka.

Deviaty spolok nás vťahuje do pavučiny autentických vzťahov, pričom miera fantázie knihy ostáva pevne ohraničená.

Galaxy Sternová s jasných dôvodov nemá veľmi rada svoje pôvodné meno. Preto si radšej hovorí Alex. Alex bola už ako dieťa iná, ako ostatné deti. A nebolo to len jej ťažko definovateľnou farbou pokožky. Mexické deti si mysleli, že je biela, biele deti si mysleli, že je Mexičanka. Ako dvanásťročná, Alex zistí, že dokáže vidieť duchov. A to je vo svete, ktorý sa snaží podobné schopnosti dosiahnuť nebezpečnými elixírmi, viac než žiadaná vlastnosť. Aj z tohto dôvodu sa Alex ocitá na univerzite v Yale v New Havene kde sa stáva novickou tajomného spolku Léthé. Mágia je údajne vymierajúce umenie a New Haven je jedno z mála miest na svete, kde sa dá ešte priviesť k životu. Aj preto je tu toľko záhadných spolkov s ešte záhadnejšími názvami, ktoré sa oddávajú magickým rituálom a okultizmu. Úloha Léthé je potom tieto spolky aktívne kontrolovať. Najmä vtedy, keď sa do popredia dostávajú záhadné vraždy.

Alex je komplikované dievča. To je nám jasné už od samého úvodu knihy. Pod termínom mágie nečakajte kúzelný svet Rockfortu. Hlavná hrdinka nie je žiadny Harry Potter. V tomto ohľade si Bardugo drží oveľa dospelejší tón, čo sa prejavuje Alexiným pádom do sveta drog a komplikovaných vzťahov. Vyvrcholením je záhadná viacnásobná vražda, z ktorej Alex vyjde ako jediná živá. Podobne, Takmer bezhlavý Nick by si s týmito duchmi prezývanými „siví“, tiež veľmi nerozumel. Ich podoba je viac než hrôzostrašná. Niektoré epizódy s ich kontaktom ostávajú jednoznačne v teritóriu skvelého hororu. To isté možno povedať aj o atmosfére okultných rituálov. Toto sú dve hlavné zložky fantastického sveta. A autorka veľmi dobre uspela v tom, že fantázia je do reality včlenená tak automaticky a naturálne, že si takmer ani neuvedomujeme, že čítame fantastickú literatúru.

Dostávame sa do sveta tajných spolkov a okultizmu. Dostávame sa do sveta duchov a mágie, ktorá sa nemalou mierou podieľa na riadení skutočného sveta.

Deviaty spolok nemá úplne vyšperkovaný text a štylistická voľba niektorých viet prekladu je doslova nešťastná. To ale neznamená, že si nás kniha nedokáže v určitých momentoch podmaniť. Kritika skôr ostáva na strane kostrbatého textu ako takého, ktorý bez akéhokoľvek dejového pričinenia, len prispieva k tomu, aby sme mu venovali zvýšenú pozornosť. Naopak hlavnou prednosťou knihy je presne to, čo podľa všetkého zapôsobilo aj na strunu Stephena Kinga, ktorý si knihu podľa spomínanej citácie, nemohol viac vynachváliť. Sama autorka v knihe čerpá z vlastných skúseností z vysokoškolských čias. Univerzitný svet a autentické vzťahy medzi postavami možno aj preto fungujú tak dobre. Alex Sternová je postava z mäsa a kostí. A čítať o skutočných ľuďoch, či už sú fiktívni alebo nie, je vždy zaujímavé.

Knihu Deviaty spolok vydáva vydavateľstvo Slovart a kúpiť si ju môžete na gorila.sk.

• Originálny názov: Ninth House
  • Autorka: Leigh Bardugo