Svet potrebuje človeka, ako si ty recenzia

Autorka detských kníh, Joanna Gainesová, sa vracia s novou knihou s názvom Svet potrebuje človeka, ako si ty. Je to sebavedomé zvolanie knižného titulu, ktoré automaticky osloví a zaujme. Doslova zahrá na všetky lichotivé struny ľudského charakteru a podnieti v ňom vlastnú jedinečnosť. Niekto by v ňom dokonca hľadal desivé mámenie mladých chlapcov do armády. Iný by sebaisto a hrdo súhlasil. „Áno, svet ma veru naozaj potrebuje! Donekonečna a ešte ďalej!“ Toto je však detská kniha a po jej otvorení niet pochýb, že všetky neistoty ohľadom obsahu ukrývajúcim sa za takto vzrušujúcim názvom, sa vytrácajú rovnako rýchlo, ako sa ranná rosa vytráca s postupujúcim dňom. Namiesto márnych domnienok nás privíta farebný, hravý a najmä múdry svet, ktorý z tejto knihy robí povinnú literatúru pre každé dieťa. A ako to u kvalitných detských kníh väčšinou býva – aj pre ich rodičov.

Príbeh je jednoduchý. Jedného dňa sa kolektív detí rozhodne zaplaviť oblohu pestrými farbami. Pre tento účel si každý jeden z nich svojpomocne postaví lietajúci balón. Každé jedno dieťa pristupuje k práci inak, každý jeden z nich využíva rôzne techniky a každý jeden balón je svojím vzhľadom originálny. Výsledkom je rozmanitá obloha. Svet plný rôznorodosti, jedinečnosti, inakosti a najmä tolerancie. Môže sa to zdať jednoduché, no opak je pravdou. Gainesová dokáže pár vetami jasne a stručne vysvetliť niečo, čo uniká nielen deťom, ale dokonca aj mnohým dospelým. „A spoznávame už za krátky čas, že inak robí prácu každý z nás.“ Píše autorka svoj rýmovaný text, zasadený uprostred malých pracantov, ktorí si práve každý jeden po svojom, zostrojuje svoj vlastný prútený kôš.

Svet potrebuje človeka, ako si ty je zdanlivo jednoduchá kniha, no opak je pravdou.

Nie je náhodou, že deti pochádzajú zo všetkých kútov sveta. Sú tu deti na vozíčku, deti, ktoré potrebujú viac pomoci pri stavaní, iní uprednostňujú tvoriť sami. Niektorí pred prácou dlho uvažujú, iní majú naopak presné predstavy. Každý jeden má svoj postup a nemožno tvrdiť, že by bol ten, či onen, ten najlepší. Ironicky, kniha, ktorá tak veľmi cieli na jedinečnosť a výnimočnosť, vo finále pôsobí univerzálne dobre. Výsledkom je potom pozitívna energia, dobrá nálada, že každý jeden z nás má rôzny prístup k práci. Kniha jasne tvrdí, každý jeden z nás sa dokáže vzniesť nad zem po svojom. Rozdielnosť je vyžadovaná. Obloha plná rôznorodých lietajúcich balónov je obdivuhodný obraz, ktorý môže divák na zemi len zasnene obdivovať. Tieniac si rukou slnečné lúče, s úsmevom na perách a s pocitom jedinečného zážitku nad vzrušujúcim obrazom niečoho krásneho a povznášajúceho.

A každý jeden po svojom, zostrojuje svoj vlastný prútený kôš.

Podobne ako pri Gainesovej predchádzajúcej knihe, Sme záhradníci, aj tentoraz sa o ilustrácie postarala Julianna Swaneyová. A aj tentoraz sa môžeme tešiť z jej jedinečného dôrazu pre detail. Malí čitatelia majú možnosť v pestrofarebných obrázkoch rozoznávať rôzne predmety a odvíjajúce sa okolnosti usilovne pracujúcich detí. Okrem toho sú ilustrácie plné dobrej nálady, šťastných tvári, verných priateľov, vykračujúcich si pekne ruka cez rameno, šťastne a bezstarostne, po šírej zelenej lúke.

Povinná literatúra pre predškolákov?

Svet potrebuje človeka, ako si ty je múdra kniha, plná veršovaných rád a citátov. Čo začína konkrétnymi opismi rôznorodej práce, končí sa pri všeobecných tvrdeniach o vzájomnom rešpekte alebo sile láskavosti a porozumenia. Možno by niekto knihe vytkol až príliš idealistický obraz sveta, ktorý je vzhľadom k realite pre dieťa možno až kontraproduktívny. Na druhú stranu, myšlienky a názory sú v tejto detskej knihe správne a ich idealizmus z nich nerobí rozprávku len preto, že svet okolo sa podľa nich neriadi. Sú to knihy ako práve táto, ktoré by mali robiť z idealizmu aspoň závan realizmu. Veď možno aj z tohto dôvodu existuje povinná literatúra. A ak uvážime, že by existovala aj povinná literatúra pre predškolákov, kniha Svet potrebuje človeka, ako si ty, v nej bude mať svoje čestné miesto.

Knihu Svet potrebuje človeka, ako si ty vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: The World Needs Who You Were Made to Be

Autorka: Joanna Gainesová