Nie je čas zomrieť recenzia: James Bond ukazuje ľudskú tvár

★ ★ ★ ★ ☆

Nie je čas zomrieť (No Time to Die) je v poradí piata a zároveň posledná bondovka s Danielom Craigom v hlavnej úlohe agenta 007. Po Samovi Mendesovi sa tentoraz réžie chopil Cary Joji Fukunaga (True Detective, Beasts of No Nation). Fukunaga pokračuje v Mendesových stopách, keďže film je priamym pokračovaním predchádzajúceho filmu, Spectre (2015). A je pravda, že Nie je čas zomrieť v mnohom Spectre pripomína. Film dokáže byť veľkolepo akčný, ale aj vláčne pomalý. Hlavným rozdielom oproti predchádzajúcim dielam je veľmi decentná sebareflexia bondovského sveta a zároveň oveľa citlivejší prístup k neohrozenému agentovi.

James Bond a Madeleine (Léa Seydoux) sú šťastne zamilovaný pár, tráviaci spoločné chvíle na cestách. Nikam sa neponáhľajú. Majú takzvane, „všetok čas na svete.“ Minulosť ich však dobieha v podobe skrytých tajomstiev, ale aj cez obávanú a stále aktívnu skupinu známu ako Spectre. Jej vodca, Blofeld (Christoph Waltz), je síce v špeciálne „hannibalistickom“ väzení, no zdá sa, že nebezpečenstvo je stále veľmi reálne. O to viac, keď sa na scéne objavuje nová krv, v podobe záhadného Lutsifera Safina (Rami Malek). Tomu sa podarí zmocniť sa typicky smrtiacej zbrane, vďaka ktorej chce rozpútať peklo na zemi.

Nie je čas zomrieť ukazuje ľudskú tvár neohrozeného agenta 007.

V jednom momente nazve Madeleine Bonda precitliveným. Bond viditeľne starne a mení sa. Jeho život strieda jedno sklamanie za druhým a Madeleine je konečne tá správna šanca a možnosť, ako sa vymaniť z osamelého putovania svetom. Aj vďaka tomuto prístupu je nová bondovka oveľa viac vážnejšia a melancholickejšia, ako jej predchodcovia. Možno aj z tohto dôvodu bola k scenáru prizvaná Phoebe Waller-Bridge, aby tento tón zjemnila, odľahčila, a to výstižným a potrebným humorom. Ten je veru nevtieravý a veľmi vyvážený, vzhľadom na odvíjajúce sa okolnosti. Pretože v tomto filme je James Bond na kolenách. Dôvod, prečo tomu tak je, samozrejme neprezradím, ale je to niečo pre Bonda predtým nevídané, špeciálne a veľmi, veľmi emotívne.

Nie je čas zomrieť má svoje negatívne stránky. Rami Malek nevyužije svoj potenciál. Hrá výborne, no jeho Safin nemá po scenáristickej stránke hlbšiu motiváciu. Taktiež nemá dostatok miesta, aby naozaj zažiaril. Ana de Armas sa v úlohe agentky Palomy filmom len mihne. Je to len ďalšia bond girl, ktorá však ironicky ostane vedome a sebareflexívne nevyužitá. Jej postava je len ďalším dôkazom toho, ako sa súčasný Bond mení a posúva dopredu. Tým pádom, by sme v nej samozrejme nemuseli hľadať nič negatívne, ale skôr naopak. Skvelá Lashana Lynch je ako agentka 007 taktiež charizmatický prídavok hodný obdivu. Ak už nič iné, jej postava Nomi, vyzerá na kamere skrátka výborne a človek jej úprimne fandí.

Emócie, emócie a zasa emócie.

Nový Bond má skvelú, autentickú akciu. Medzi to najlepšie rozhodne patrí divoká naháňačka s Land Roverami, alebo adrenalínom natrieskaná prestrelka na schodoch. Je to autentické, výborne nakrútené a človeka to doslova prilepí k filmovému plátnu. A že filmové plátno je pre tento film ako stvorené. Tým najsilnejším je, ale grandiózne finále. Človek môže mať ohľadom nového Bonda svoje pochybnosti. A tie sú relevantné. Film vzhľadom na svoju dva a pol hodinovú dĺžku síce uteká ako voda, no napriek tomu som sa nemohol občas ubrániť prikrádajúcemu sa prešľapovaniu na mieste. Všetky pochybnosti však napokon zmetá pod koberec posledný akt. Ako sa hovorí, koniec dobrý, všetko dobré. Je to silné a človeka to zanecháva, najmä vzhľadom pre bondovky, vo veľmi netypickom, rozjímavom rozpoložení.

Aj z tohto ohľadu sa nová bondovka stráca v niečom novom, priam neopozeranom. Môže to vyznieť zle, no niekedy sa zdá, ako keby sme ani nepozerali film o Jamesovi Bondovi. Je to zriedkavý pocit, ale niekedy na seba upozorní. Akoby tvorcovia postupovali vpred veľmi opatrne. Stále je tu nezameniteľná hudba, využívaná lepšie, než kedykoľvek predtým. Stále prídu na rad technologické vychytávky, krásne a nebezpečné autá, aj známe hlášky. Niekedy je sebareflexia ironická, oveľa častejšie však vzdáva agentovi 007 zaslúženú poctu. A vtedy sa James Bond prebúdza na maximum. Nostalgicky aj aktuálne. Dva svety vtesnané do jedného moderného finále. A je to nesmierna radosť sledovať, ako James Bond vysúva z auta rotačné guľomety a za zvuku jedinečnej hudby berie nelichotivú situáciu proti presile vo svoj prospech. Podobných scén má film viac a pre fanúšika je to skrátka zážitok sledovať.

Nie je čas zomrieť je práve v kinách.