Armáda mŕtvych recenzia: Akčný kokteil nie je na zahodenie

★ ★ ★ ☆ ☆

Nový film Zacka Snydera, Armáda mŕtvych (Army of the Dead) je rozporuplný film. Nemožno než priznať istú zvedavosť nad týmto projektom, keďže Snyder sa konečne odpútal od komiksového sveta a vrátil sa k zombie žánru, ktorý ho viac-menej preslávil. S týmto taktiež súvisí istá zvedavosť nad tým, ako sa režisér s odstupom času s daným žánrom popasuje. Najmä vzhľadom na to, že jeho posledná filmografia (posledných viac ako 10 rokov) oscilovala nad priepasťou únavnej priemernosti. Výsledkom je film, ktorý pravdepodobne zadefinuje Snydera, ako režiséra akčných filmov v Michael Bay štýle, a to ešte vtedy, keď bol Michael Bay stále znesiteľný.

Armáda mŕtvych začína viac než krkolomne.

Príbeh je typicky béčkového charakteru a nemyslím si, že mu to môžeme vyčítať, vzhľadom na to, že sa bavíme o filme, ktorý sa nazýva Armáda mŕtvych. Príbeh filmu nás veľmi rýchlo privádza do momentu, kedy sa Las Vegas stalo obeťou hrôzostrašnej zombie apokalypsy. Mesto hriechu ostalo uzavreté po svojom obvode lodnými kontajnermi, čím ochránilo svet pred šíriacou sa nákazou. Rozdiel oproti iným zombie filmom je aj v tom, že nejde o beztvarú zombie vlnu, keďže do popredia sa dostáva akýsi nový, vyvinutejší zombie druh, vymykajúci sa bezhlavej a iracionálnej túžbe po ľudských obetiach.

Naopak, noví protivníci sú oveľa inteligentnejší, rýchlejší a organizovanejší. Najväčším rozdielom je však postava hlavného antagonistu, zlosyna, ktorý celý tento chaos spôsobil. Najmä však dáva zlu špecifickú tvár, čo je vždy dobre. Jeho pôvod síce ostáva večnou otázkou, ale odpoveď na ňu nijak zvlášť nechýba. Do tohto sveta sa potom vydáva pochybná skupinka, na čele s hlavným hrdinom Scottom Wardom (Dave Bautista). Ich úlohou je okrem osobných dôvodov, nájsť v podzemí jedného z hotelov milióny dolárov. A musia to urobiť pochopiteľne dovtedy, dokiaľ americká vláda neznesie Las Vegas zo sveta atomovkou.

V samom úvode filmu diváka prekvapí veľmi zvláštna práca kamery.

Je to až neskôr, počas úvodných titulkov, kedy zistíme, že DOP je sám režisér filmu, Zack Snyder. Na tom by nemuselo byť nič zlé, ani zvláštne, no výsledok jeho práce je v mnohom ťažko stráviteľný. Veľká väčšina jeho záberov je vedome rozostrovaná. Režisér, scenárista a kameraman v jednej osobe si vyberá štýl s malou hĺbkou ostrosti a v tomto režime sníma takmer celý film. Hĺbka ostrosti je tak malá, že niekedy sú dokonca dve postavy, takmer stojace v jednej rovine, vizuálne od seba oddelené rozdielnou kvalitou ostrosti. Inokedy sa zdá, ako keby Snyder celý čas využíval jeden z filtrov sociálnych sietí a z celej rozostrenej palety obrazu, vynímal len jednu malú ostrú časť. Tento štýl by azda mohol občas fungovať, ale keďže je to vo filme reálne využívané bez prestávky, vyznieva to veľmi vtieravo, doslova až rušivo.

Zaujímavé postavy sa nachádzajú aj medzi zombíkmi.

V prvom momente sa tak film stáva ťažko sledovateľným. A strih tomu len napomáha. Prvá hodina je ťažko uchopiteľná expozícia, ktorá diváka skôr odrádza, než by ho mala zaujať. Postavy taktiež nie sú bližšie prestavené a ich sympatie sa prejavujú skôr v povrchnom slede udalostí. Všetko sa však zmení v jednom neočakávanom momente. Hneď po vstupe do mesta zaplaveného živými mŕtvolami, ožije aj filmársky duch. Akoby Snyder čakal len na tento moment, aby mohol konečne rozohrať vizuálnu plejádu akčných momentov, ktorým ako sa neskôr ukáže, naozaj rozumie. Síce nedokáže dotiahnuť do konca všetky rozohrané elementy (píla na betón sa napriek svojej pozornosti vôbec neprejaví), ale napokon sa to dá odpustiť.

S príchodom do Las Vegas prichádza aj akčný film hodný obdivu.

Je zvláštne ako veľmi dokáže film zmeniť nielen náladu, ale dokonca aj vlastnú filmársku zručnosť. Je to práve druhá polka filmu, ktorá jasne dokazuje, že Zack Snyder je akčný štylista. Jeho hlavnou zbraňou sú hermeticky uzavreté momenty plné akcie a adrenalínovej hudby. Dobre sme to videli už pri jeho prerábke Ligy spravodlivosti (2021) a podobne to funguje aj v tomto prípade. Keď na scénu prichádza hlavný antagonista a jeho vizuálne a choreograficky zaujímavá žena, keď na scénu prichádza zombie tiger a zombie kôň, a keď sa rozozvučí treskot zbraní s bezodnými zásobníkmi a dokonale triafajúcimi pištoľníkmi, ktorým neunikne ani jedna škriekajúca zombie hlava, Armáda mŕtvych začína fungovať. Do toho všetkého nám hrá skvelá industriálna hudba na každom vystresovanom kroku a my musíme s miernym uznaním priznať, že tento kokteil nie je úplne na zahodenie.

Film Armáda mŕtvych je dostupný na Netflixe.