Vojak recenzia: Slušná dávka odhodlania

Ako by sa dalo podľa názvu knihy očakávať, Vojak je testosterónom nabitý manuál pre ľudí, ktorých zo všetkého najviac v živote desí nuda. A možno o tom ešte ani nevedia. Vyslúžilý vojak, bývalý člen špeciálnej jednotky SAS a večný dobrodruh, Jay Morton, nám vo svojej knihe, veľmi pútavo a veľmi chlapsky, prezradí pár cenných rád o živote. Získal ich v armáde a ako sa mu neskôr osvedčilo, dajú sa vhodne aplikovať aj do každodennej existencie. Zabudnite na prácu v kancelárii – to je pre Mortona čisté peklo, predčasná smrť, skratka do hrobu. Nech to nazveme ako chceme, Morton radšej šplhá na Everest, skáče z lietadla, bojuje v Afganistane, alebo si perie svoju špinavú bielizeň. „Áno, správne, viem si oprať.“ Vystatuje sa nebojácny rek a popritom nám opisuje ďalšiu zaujímavú pasáž zo svojho pestrého života.

Pozorný čitateľ si iste všimne, že na pozadí vyššie písaného úvodu je okrem konkrétnych informácií, prítomný aj odkaz na charakter samotného Mortona. Presne takto sa číta aj jeho kniha. V jeho slovách možno badať nefalšované odhodlanie byť čo možno najlepší. Dobrá správa je skutočnosť, že človeka to v bezpečnej rovnováhe vzhľadom na jeho ego, posúva, buď do celkom neprebádaných teritórií vlastného odhodlania, alebo ho to naopak upevňuje vo vlastných túžbach a snahách vytrvať a dosahovať zaslúžené výsledky. A je pravda, že Morton ponúka množstvo zaujímavých rád a postrehov z oblasti osobného rozvoja alebo líderstva. Tieto myšlienky prezentuje na pozadí vlastných životných skúseností, či už z vojenského výcviku, alebo z boja v Afganistane. Morton má síce jednou nohou našliapnuté k povrchnej frázovitosti svojich tvrdení, (každú jednu vetu by sme mohli hodiť na pekné pozadie do plytkej vody sociálnych sietí), no jeho zážitky to našťastie bezpečne vynahradzujú.

Vojak nás učí, že ego v rovnováhe môže byť dobrá vec.

Je jasné, že Vojak je chlapská kniha. Dokonca by sme mohli povedať, že to je kniha pre dobrodruhov, a to v akomkoľvek odvetví života, ktorí si na čítanie dokonca ani veľmi nepotrpia. Je tu prítomný nespochybniteľný závan „mačo“ energie. Morton sa v mnohých prípadoch otvorene vystatuje. Inokedy znie ako PC Principal zo South Parku. Nezaprie sa dokonca ani v momente, keď píše o vlastnom egu. Síce tu zaznie slovo ako pokora, no hneď nato sa Morton postaví nielen do rétorického boja s priemernosťou, ale doslova sa stavia na piedestál vlastnej excelentnosti. Čo je mimochodom názov jednej z kapitol.

V niektorých momentoch to dokonca zaváňa až aroganciou. Boj v Afganistane je často prezentovaný ako jazda na horskej dráhe. Guľky lietajú hlava nehlava, a on píše ako si to užíva, ako sa konečne dočkal, ako mohol konečne všetkým ukázať, čo v ňom je. Tón textu pripomína v nabudenom úžase, mix naivity vojaka Blackburna a pasívne agresívnej energie Jasmini Alagič.

Na druhú stranu, pravdepodobne by sme Mortonovi krivdili, ak by sme tvrdili, že jeho obsesia disciplínou a rezolútnosťou vo finále nesplnia svoj cieľ.

Pomimo ojedinelých a v podstate vzhľadom na vojenskú mentalitu ospravedlniteľných excesov testosterónom nabudeného mladíka, dokáže Morton zaujať. Dokáže nás ako čitateľov nakopnúť k vlastnej sebadisciplíne. Zaujme nás rozprávaním o výpravách do Himalájí, podnieti v nás túžbu čeliť vlastnému strachu. V tomto prípade je vybičované sebavedomie na správnom mieste. Bez ohľadu na to, čo si kto môže myslieť, Morton si ide za svojím a robí to dobre. Toto je ta správna rovnováha, to ospravedlniteľné sebectvo. Jeho kapitoly o líderstve, o vyzývaní nebezpečenstva, o chuti žiť naplno, ostávajú pútavým svedectvom vlastného svetonázoru. V tomto ohľade funguje kniha Vojak ako neodlučiteľný sprievodca do osobného boja. A verím tomu, že nejeden muž – outdoorový, dobrodružný, aktívny muž – si túto knihu bude nadmieru pochvaľovať.

Knihu Vojak vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Soldier

Autor: Jay Morton