Fear Street Part I: 1994 recenzia

★ ★ ★ ★ ☆

Prvá časť hororovej trilógie od Netflixu, Fear Street Part I: 1994, je návrat k starej dobrej – a najmä krvavej – klasike 90. rokov. Fear Street je odklon od nadprirodzených hororov po vzore Jamesa Wana, namierených na strach a hrôzu, bez využitia kvapky krvi. Nadprirodzeno ostáva prítomné, no forma sa zásadne mení. Vzniká tak horor v modernom prevedení s nádychom nostalgickej nálady. Filmu sa síce nedá uprieť chaotickejší rozjazd a menej výrazná hlavná predstaviteľka, vo finále však vzniká veľmi pútavá a najmä zábavná jazda, plná nefalšovaných obáv o našich mladých hrdinov.

Fear Street Part I: 1994 je podobne ako zvyšné dve pripravované pokračovania, adaptáciou kníh známeho spisovateľa hororov menom, R.L. Stine. Režisérka a scenáristka projektu, Leigh Janiak, nachádza vskutku pôsobivú cestu, ako v nás prebudiť úprimný záujem. Filmom nás sprevádza skupinka mladých tínedžerov, nútených zvrátiť starodávnu kliatbu čarodejnice. Nie je to síce ihneď sympatická skupinka hrdinov, akými sú napríklad chlapci a dievča z filmu To (2017), ale človek si k nim dokáže nájsť cestu. Ak sa to divákovi podarí, film dostáva oveľa širší rozmer. Je to najmä v tom zmysle, že Janiak v nás prebudí istú nádej, že toto je podobne nevinné dobrodružstvo, aké sme mali možnosť okúsiť v spomínanej prvej časti kingovky. Prekvapujúce vytriezvenie, a že je veru doslova zatnutím do živého, je potom viac než účinné.

Toto nebude typické dobrodružstvo v lese.

Fear Street Part I: 1994 je zábavný horor v modernom prevedení s nádychom nostalgickej nálady.

Od prvého odkazu na Cravenom Vreskot (Scream, 1996) je jasné, že Fear Street bude vzdávať poctu kultovým slasherom 90. rokov. Ťažko by sme však túžili po dokonalej kópii niečoho samostatne geniálneho. Janiak nás obsahom aj formou privádza do roku 2021. Hlavná predstaviteľka Deena (Kiana Madeira) nemusí byť dvakrát charizmatická, no jej túžba ochrániť svoju milovanú priateľku Sam (Olivia Scott Welch) je vítaná zmena. Verím však, že aj táto špeciálne raritná prítomnosť lesbického vzťahu v hlavnej úlohe, dokáže už z princípu odradiť nejedného, v minulosti zaseknutého diváka. Čo by bola a samozrejme škoda, pretože Fear Street je zábavný horor, ktorý si nezaslúži predsudky.

Samozrejme stále platí, že film si nás postupom času získava viac a viac. Začiatok je pomerne krkolomný, najmä v prezentácii zvláštneho konfliktu medzi ekonomicky a sociálne nevyváženými mestečkami, príznačne pomenovanými, ako Shadyside a Sunnyvale. Počiatočný dej nás privádza do nežiadúceho teritória a človeku je ťažko zvoliť horšiu stranu. Jazda začína až v momente prichádzajúceho nadprirodzena, starých legiend a nezlomných prekliatí. Keď sa do boja s nebezpečenstvom pustí skupinka vystrašených adolescentov, horor naberá na sile. Fear Street Part I: 1994 napravuje počiatočné chyby. Doslova sa vykupuje krvou a napätím, keď nám do cesty privádza skvelých maniakov a diabolské prízraky. Fear Street oživuje zábavu špecifickú pre dobrý krvavý horor. A vo finále mu to vychádza.

Fear Street Part I: 1994 je dostupný na Netflixe.