Black Bear recenzia: Psychologický film o filme vo filme

★ ★ ★ ★ ☆

Black Bear je jeden z tých odvážnych filmov, nepodliehajúci nepísanému pravidlu, divákovi všetko pekne a dopodrobna vysvetliť. V tomto prípade je to presne naopak. Black Bear provokatívne tancuje na hranici zrozumiteľnosti. Podobne ako Lost Highway (1997) alebo Mulholland Drive (2001) Davida Lyncha, The Killing of a Sacred Deer (2017) Yorgosa Lathimosa, Enemy (2013) Denisa Villeneuvea alebo nedávny I’m Thinking of Ending Things (2020) Charlieho Kaufmana, je aj Black Bear otvorená hádanka. A ako taká ponúka niečo oveľa trvácnejšie, čo s divákom ostáva, ak sa tomu vedome nebráni, ešte dlho po dopozeraní filmu. Osobne verím, že podobne ako predchádzajúce spomínané filmy, dáva aj film režiséra a scenáristu Lawrencea Michaela Levinea, po uváženom zozbieraní všetkých indícii, jasné a logické vysvetlenie. Pretože témy jeho diela sú dobre čitateľné. Prevedenie a štýl nás naopak nechá padať králičou norou. A divák padá hlboko do otvorene nepriznaného, kreatívneho sveta ilúzií, obrazov a symbolov.

Nachádzame sa v područí hustého lesa. Mladá filmárka Allison (Aubrey Plaza) sa ubytuje v honosnej chate s dreveným mólom vedúcim k malebnému jazierku. Chce tu čerpať inšpiráciu pre svoj nový film. Spolu s ňou bývajú v chate aj jej majitelia, mladý pár, hudobník Gabe (Christopher Abbott) a jeho tehotná priateľka Blair (Sarah Gadon). Netrvá dlho a po napätej večeri sa medzi mladým párom strhne divoká hádka. Všetko sa končí nečakane rýchlo a viac-menej tragicky. V jedinom momente sa zrazu dostávame do podobnej situácie, no niečo je zásadne inak. Úlohy aj charaktery postáv sa radikálne menia. Na scéne navyše pribúda aj filmový štáb v pokročilom termíne nakrúcania nezávislého filmu.

Black Bear je rozdelený do dvoch kapitol a jeho zameraním je vo veľkej miere metanaratívny pohľad na filmovú produkciu.

V druhej časti filmu sa dostaneme do centa filmového nakrúcania. Film zrazu naberá oveľa dynamickejší charakter. Kamera na seba berie dokumentárny štýl a my sa stávame svedkami veľmi osobného a autentického procesu filmovej tvorby. Lawrence Michael Levine sa ako filmový režisér necháva silno inšpirovať, nielen vierohodným znázornením každodenného života na filmovom pľaci, ale najmä poukazuje na komplikované zviazanie profesijného a osobného vzťahu. Levine vychádza z vlastných filmárskych skúseností. Jeho žena Sophia Takal s ním neraz pracovala na hereckej pozícii a Black Bear je venovaný práve jej.

Ústredným motívom je taktiež žiarlivosť, paranoja a manipulácia za vidinou kreatívneho zisku. V tomto ponímaní je však Black Bear jasnou komédiou, takmer až paródiou kreatívnych postupov alebo režisérskych manierov. Z komediálneho hľadiska možno film prirovnať k Truffautovej Americkej noci (1973). V tomto prípade je však film o filme a vo filme ešte oveľa viac metanaratívne vybičovaný.

Allison (Aubrey Plaza) to často nebude mať veľmi ľahké.

Film si od začiatku udržuje veľmi nepokojnú atmosféru. Akoby sa v tajuplnom bielom opare vznášalo niečo zlomyseľné a nebezpečné.

Hlavná protagonistka tomu taktiež výrazne napomáha svojím zadumaním pohľadom. Jej myšlienky vidno nie sú vôbec lichotivé. Je otázne, čo je začiatok filmu a čo koniec, čo realita a čo len fantázia, a či vôbec. Osobne mám svoju teóriu, ktorú tu však nebudem rozpisovať, keďže by som samozrejme musel prezradiť všetky okolnosti z deja. Čo nechcem. Aj keď sa domnievam, že filmové recenzie je možno lepšie čítať až po pozretí si daného filmu. A v prípade filmu ako je Black Bear to azda platí ešte viac. Pretože, čím menej budete pred sledovaním o filme vedieť, tým lepšie.

Na záver určite treba pochváliť hlavné herecké osadenstvo. Aubrey Plaza podáva výborný herecký výkon. Dokonca prekonáva aj svoje doposiaľ najvýraznejšie predstavenie vo filme Ingrid Goes West (2017). Christopher Abbott sa zasa oficiálne zapisuje ako herec psychologických trilerov, pretože po dielach ako Piercing (2018) alebo Possessor (2020) nemožno tvrdiť opak. Najdôležitejšia je skutočnosť, že je stále rovnako skvelý a podmanivý. Do tretice, Sarah Gadon, ktorá si mimochodom zahrala aj v rovnako psychologicky zamotanom a vyššie spomínanom trileri Enemy, nezaostáva pozadu. Naopak, podobne ako Plaza, aj ona hrá v dvoch opačných rovinách. Výsledok je potom viac než vydarený. Podobne ako celý film, ktorý stále ostáva predmetom horúcich diskusií, čo je len dobre.

Film Black Bear je dostupný na HBO GO.