Snehová sestra recenzia: Príbeh o Vianociach mení smútok na radosť

Snehová sestra je krásne ilustrovaná kniha o Vianociach, ktorá nám pripomína, že najkrajší čas v roku je najmä o rodine a spoločnej radosti. Autorka knihy Maja Lunde však vianočným sviatkom prisudzuje ešte niečo naviac. Spisovateľka skúša ich silu pozitívne vplývať na ľudské osudy a meniť smútok na radosť. Vianočná atmosféra je v jej podaní liekom na boľavé srdce, a to aj napriek tomu, že naši hrdinovia veľakrát pochybujú, či ich kúzlo Vianoc ešte vôbec dokáže nadchnúť. Dôvody majú totiž veľmi silné.

Snehová sestra rozpráva dojímavý a veľmi ľudský príbeh o Hedvige a Juliánovi.

Chlapec stretá dievča s ohnivými vlasmi a entuziazmom do života na plavárni. Pretože obaja milujú Vianoce, Hedviga pozve Juliána do svojho vianočne vyzdobeného domu na teplú čokoládu. Obaja si natoľko užívajú vianočnú atmosféru až Julián takmer zabúda na veľký smútok, ktorý panuje v ich rodine. Jeho sestra Juni ochorela a zomrela len nedávno. A jeho rodičia sa s jej stratou pochopiteľne nevedia vysporiadať. Ich smútok je natoľko veľký až pre Juliána ohrozuje existenciu samotných Vianoc. A to je aj vzhľadom k jeho menšej sestričke Auguste, veľmi vážny problém.

Tvrdiť, že Julián na svoju sestru kvôli Vianociam zabúda nie je úplne pravda. Aj vďaka Hedvige si Julián začne uvedomovať, že Vianoce sú časom radosti a spomínania, a on vie, že Juni mala Vianoce taktiež veľmi rada. Keď si spolu s Hedvigou postavia na dvore snehovú sestru, pripomína mu Juni. Tento obraz ho síce privedie naspäť na prah nesplnených želaní a veľkého smútku, no Hedviga stojí po jeho boku. Je to však najmä vianočný čas, ktorý Hedviga pre Juliána zázračne vyčaruje, ktorý chlapcovi pomáha. On sám však ešte netuší, že sama Hedviga pred ním skrýva veľké tajomstvo.

Pri listovaní knihou človeka automaticky zaujmú nádherné ilustrácie.

Úplne stačí, že samotná kniha v červenom vydaní priam dýcha vianočnou atmosférou, ilustrácie tento efekt ešte viac znásobujú. Pri prvom pozretí si človek taktiež uvedomí prítomnosť istej melanchólie. Tá je vzhľadom k príbehu pochopiteľná, avšak ilustrátorka Lisa Aisato vo svojich obrazoch depresiou nešetrí. Väčšinou krásne vysvietené lokácie, teplé interiéry izieb, kde praská kozub a všade rozvoniavajú medovníky a mandarínky s klinčekom, veľmi kontrastne strieda šedivý smútok a utrápené pohľady. Prítomnosť smrti vo vianočnom príbehu je istým spôsobom netypická, robí to však z knihy oveľa reálnejší a ľudskejší príbeh. Maja Lunde nám tak pripomína, že Vianoce nie sú len o kúzelných bytostiach, darčekoch, štedrosti a dobrej nálade.

Naopak, autorka používa silu Vianoc ako prostriedok nájsť v bolestných momentoch kúsok nádeje ako zmeniť slzy na detský smiech.

Aj vďaka tejto skutočnosti je potom Snehová sestra nielen pre deti, ale aj pre dospelých čitateľov. Okrem toho spolu s Juliánom odkrývame záhadnú identitu tajomného muža, ktorý sa občas objavuje pred Hedviginým domom. Toto vzrušujúce pátranie nás privádza do rôznych zaujímavých lokácií a len viac a viac podnecuje našu chuť v knihe pokračovať. Atmosféru z knihy potom opäť raz umocňujú vhodne zvolené ilustrácie. Vianoce boli vždy opradené rúškom tajomstva a detskej zvedavosti. A sila ilustrácii prebýva práve v tomto tajomnom, nočnom svete zasnežených ulíc a útulne vyzdobených domov.

• Originálny názov: Snøsøsteren
  • Autorka: Maja Lunde
  • Ilustrátorka: Lisa Aisato