Dark Waters recenzia: Skutočný príbeh o odhalení zákerného znečisťovania

★ ★ ★ ★ ☆

Dark Waters vychádza zo skutočného prípadu environmentálneho znečisťovania, o ktorom napísal Nathaniel Rich rozsiahli článok pre New York Times Magazine. Konkrétne ide o boj obhajcu Roba Bilotta s americkým chemickým gigantom DuPont. Táto spoločnosť stála za nehoráznym znečisťovaním životného prostredia. Trvalo to celé desaťročia a dopady boli pre ľudí zo zdravotného aj ekologického hľadiska viac než vážne.

Dark Waters spadá do kategórie filmov ako sú Muž, ktorý vedel priveľa (The Insider, 1999) alebo Erin Brockovich (2000). Je to film o nerovnom boji medzi Dávidom a Goliášom. Je to typický príbeh s tradičným konfliktom, ktorý je pre diváka automaticky pútavý. Boj jednotlivca so systémom, boj znevýhodneného dobra so zlými chápadlami moci, klamstiev, konexií a špinavých peňazí.

Mark Ruffalo hrá úspešného obhajcu významnej právnickej firmy menom Rob Bilott. Jedného dňa Roba kontaktuje miestny farmár Wilbur Tennant (Bill Camp) zo Západnej Virgínie. Ten Robovi prinesie usvedčujúci materiál proti miestnej továrni patriacej spoločnosti DuPont, že mu ich ilegálnou aktivitou s toxickým odpadom, okrem iného usmrtili takmer celý dobytok. Aj napriek tomu, že Bilott sa k celej veci stavia vlažne a s rezervou, jeho čistý charakter ho napokon strháva do víru šokujúcich odhalení. Po okúsení zvrátených praktík plných lží a zavádzania zo strany DuPontu, sa z tradičnej žaloby stáva veľmi osobný boj za spravodlivosť a dobro.

Režisér Todd Haynes patrí do radu autorských tvorcov. Jeho filmy ako Ďaleko od neba (2002) alebo Carole (2015) majú Haynesov rozpoznateľný rukopis. Dark Waters však ide trocha inou cestou. Film sa celou silou sústreďuje na skutočný prípad a berie si za úlohu vyrozprávať celý incident pekne po poriadku. Dokonca si v scenári často pomáha doslovnosťou z originálneho článku pre New York Times Magazín ako napríklad v prípade, keď dostávame informácie, aké závažné ochorenia súvisia s vypustenými nebezpečnými látkami v ľudskom organizme. Čo však nie je vôbec na škodu, pretože filmu tak nemožno uberať na dôveryhodnosti. To taktiež súvisí aj s reálnymi televíznymi reportážami alebo s využívaním skutočných postihnutých ľudí z danej aféry pre filmárske účely.

Vyčerpávajúci boj za spravodlivosť vyzerá často zúfalo.

Dark Waters je najmä dráma o dobrosrdečnom človeku.

Rob Bilett je vykreslený ako dobrák a slušný človek. Dokonca môžeme povedať, že jeho žena Sarah (trocha prehrávajúca Anne Hathaway) má celkom problém, ak by sa s ním chcela pustiť do zúrivej hádky. Jeho „prepáč“ počujeme často, no nie preto, že by on sám urobil niečo zle. Jeho osoba má až takmer kresťanské atribúty dobra, pričom je ospravedlňovanie je takmer vždy kvôli chybám druhých. Rob je skrátka mierumilovný človek a ako obhajca ironicky pomáha slabším. A Mark Ruffalo túto postavu stvárňuje na jednotku.

Z ostatných stránok je film skôr tradičnou drámou, ktorá poukazuje na rôzne aspekty jedného problému. Filmu sa darí dobre znázorniť komplikovaný konflikt človeka, ktorý takzvane „hryzie ruku, ktorá ho živí.“ DuPont je významný zamestnávateľ obyvateľov postihnutého mestečka. Jeho prínos do mestskej kasy je nespochybniteľný, čomu jasne napovedajú aj názvy spoločnosti uvedené pred každou významnejšou budovou v meste. DuPont je systém, ktorý vládne mocou i peniazmi. A neviditeľný strašiak v podobe zdravotných problémov ostáva vedome ukrývaný bezpečne mimo obzor verejnosti.