Stratená veľryba recenzia: Inšpiratívny príbeh o odvahe robiť veľké veci

Indický spisovateľ Amitav Ghosh si vo svojej knihe z roku 2016, The Great Derangement, sťažoval, že vzhľadom na závažnosť dopadov klimatických zmien zapríčinených ľudskou aktivitou, vychádza zanedbateľné množstvo titulov populárnej kultúry, ktoré by sa danou problematikou zaoberalo. Aj z tohto dôvodu je preto viac než chvályhodné, že diela britskej autorky Hannah Goldovej sa Ghoshovej kritike oblúkom vyhýbajú. Už jej debutový román s názvom Posledný medveď výrazne prispel k rozširovaniu povedomia environmentálnej krízy medzi mladšími čitateľmi, no a jej druhá kniha sa z tejto cesty nemieni odkláňať.

Stratená veľryba nie je pokračovanie Posledného medveďa, no podobnosti medzi knihami sú zreteľné

Aj tentoraz sa do centra pozornosti dostáva vzťah medzi dieťaťom a zvieraťom. Hlavným hrdinom knihy je Rio Turner. Riova mama si prechádza ťažkým obdobím, a keďže sa nemá možnosť o Ria poriadne postarať, pošle syna na štyri týždne ku svojej mame do slnkom zaliatej Kalifornie. Konkrétne sa ocitáme v malom prístavnom mestečku s názvom Ocean Bay. Počiatočné zvítanie medzi Riom a jeho starou mamou Fran je viac než vlažné. Nie je tajomstvom, že Rio by najradšej ostal po boku svojej mamy v ďalekom Londýne. Ale keďže ona sama musela do nemocnice určenej „pre ľudí, ktorí potrebujú pomoc pri iných, menej viditeľných chorobách,“ na výber veľmi nebolo.

„Čo sa už len dá robiť v Ocean Bay štyri dlhé týždne?“ myslí si otrávený Rio. Väčšinu času trávi v izbe a v kalendári netrpezlivo odškrtáva dni do odchodu. Je na tom niečo povedomé a dozaista familiárne, tráviť čas doslova uväznení v cudzom prostredí. Minimálne z pohľadu osamelej mladej duše. Onedlho sa však Rio dopátra k starej škatuli, ktorá kedysi patrila jeho mame. Je to práve tu, kde sa o nej Rio dozvedá niečo viac. Niečo, čo dovtedy netušil a niečo, čo ho vracia naspäť do minulosti. Do obdobia, kedy bola jeho mama ešte stále šťastná. Napriek tomu, že je Rio od mamy vzdialený cez pol sveta, túžba prebudiť v mame opäť raz šťastie sa stane Riovým novým cieľom. A cesta ako toho dosiahnuť je v podobe jednej konkrétnej veľryby menom Biela škvrna.

Pasáže z pozorovania veľrýb sú plné života a detailov

Stratená veľryba ponúka inšpiratívny a nesmierne podnetný príbeh o chlapcovi, ktorý sa rozhodne zachraňovať veci zdanlivo nemožné záchrany. Ide o pekné podobenstvo so súčasnou klimatickou krízou, avšak autorka knihy tentoraz z pochopiteľných dôvodov, keďže príbeh má svoje špecifické zasadenie, oveľa viac mieri na oceány a ich obyvateľov. Navyše nám ponúka aj zaujímavé informácie ohľadom veľrýb, ako je napríklad aj Veľrybovec sivý, známy tiež ako Vráskavec sivý. Pasáže z pozorovania veľrýb sú plné života a detailov, ktoré nám vierohodne sprostredkujú jedinečné okamžiky v blízkosti týchto majestátnych tvorov.

Podobne ako Goldovej debutový román, aj Stratená veľryba sa môže pýšiť krásnymi ilustráciami Leviho Pinfolda. A podobne ako vtedy, aj tentoraz sú ilustrácie niekde na pomedzí melanchólie a optimizmu. Tým najzreteľnejším prvkom je ich realizmus, avšak čiernobiely formát ich napriek tomu privádza niekde do snovej, tienistej sféry poetickosti.

Stratená veľryba je v neposlednom rade o odvahe robiť veľké veci. Rio prichádza ako otrávený chlapec bez vízie, no počas pár týždňov sa z neho stáva odvážny záchranca s jasným cieľom. Jeho vízia sa môže zdať nezmyselná. Dokonca až ťažko uveriteľná. Vtedy opäť raz vychádza do popredia skôr rozprávkovejší charakter knihy. Ale poslanie je jasné a neomylné. Rio je mladý a inšpiratívny hrdina, ktorý sa nevzdáva. V jeho srdci prevláda nesebecká túžba pomáhať. Stratená veľryba ponúka mladým čitateľom ten správny vzor, ako byť aktívny k svojmu okoliu. Ako si všímať a ako nadobúdať to správne povedomie o prírodnom svete okolo nás a jeho obyvateľoch. Ak si k tomu prirátame krásny a citlivý príbeh, ktorý pohladí po duši, vyjde nám jediné, a to že podobných kníh nie je nikdy dosť.

Knihu Stratená veľryba vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: The Lost Whale

Autorka: Hannah Goldová