Lev v srdci recenzia: Malý alebo veľký, na podobe často nezáleží

S tvorivou dvojicou, Rachel Brightovou a Jimom Fieldom, sme sa mali možnosť nedávno stretnúť v detskej knihe z podmorského prostredia, Veľryba, čo chcela viac. Ich nová kniha s názvom, Lev v srdci nás vezme do prostredia slnkom zaliatej savany v srdci exotickej Afriky. Podobne ako ich predchádzajúca kniha, aj Lev v srdci sa môže pýšiť veršovaným textom a atraktívnymi ilustráciami. Humor taktiež nechýba, rovnako ako aj múdre ponaučenie. Brightová pristupuje k svojmu príbehu moderným, bájkovým charakterom. Jej myšlienky sa dajú ľahko čítať, no autorka necháva značný priestor aj pre vlastné interpretácie a uvažovanie.

Lev v srdci samozrejme nie je ani tak o levovi, ako skôr o myši. Myšiak je hlavná postava príbehu. Je to práve Myšiak, ktorý pri pohľade na Leva túži byť ako on. Bez ohľadu na to, že Lev sa občas naduto vystatuje a predvádza ako neohrozený kráľ zvierat. Jedna jeho vlastnosť Myšiakovi zaimponuje najviac. A to je levov hlas. Jeho neskonalý rev, ktorý počuť na kilometre ďaleko. Náš chlapec z rodu myší je malý a útly a iné zvieratá si ho takmer vôbec nevšímajú. Myšiak žije sám a v tichosti, pretože jeho myšie „ahoj“ aj tak nikto nepočuje. Na pozdrav ho minimálne niekto nedopatrením zasadne alebo pristúpi. Naopak, Lev si ako borec reve na celé okolie, kedykoľvek sa mu zachce. Jedného dňa napadne Myšiaka skvelý nápad. Ak chce v živote niečo zmeniť, prv musí zmeniť seba. A začne revom.

Lev v srdci si dáva za cieľ spájať zdanlivo nespojiteľné.

Samozrejme, ako to tak býva, snaha niečo zmeniť je často podstatnejšia ako samotný výsledok. Pretože ten, ako nám kniha dáva jasne najavo, sa môže celkom líšiť od nášho prvotného zámeru. To ale neznamená, že by veci nenabrali cestu lepším smerom. To isté platí aj pre Myšiaka, keď sa rozhodne zdolať vysokú skalu, na ktorej prebýva Lev. Akonáhle sa Myšiak dostane do blízkosti neohrozeného kráľa zvierat, čaká ho zaujímavé prekvapenie. Lev v srdci je o odvahe niečo zmeniť. Nie nadarmo sa Jim Field symbolicky pohral s ilustráciou do neba sa týčiacej skaly, posiatej kosťami nešťastníkov, so slnkom na samom vrchu. Myšiak hladí do výšky s obavami a rešpektom. Podobne ako hľadí do obrovskej tváre opulentného Leva. Napriek tomu sa však odhodláva vytrvať vo svojom poslaní. Jeho dvakrát obviazaný chvost taktiež naznačuje, že si vytrpel svoje a už nemá čo stratiť.

Lev v srdci je okrem iného aj príbehom priateľstva. Pretože Lev, ako Fieldove ilustrácie neraz naznačujú, je síce široko-ďaleko obdivovaný, ale nedá sa povedať, že by mu jeho vystatovanie pred ostatnými zvieratami prinieslo nejaké výrazné priateľstvá. Akonáhle sa dostáva do kontaktu s Myšiakom niečo sa láme a na povrch vyvstávajú skryté emócie. Zrazu obe zvieratá zisťujú niečo, čo celý čas hlboko v srdci tušili, no až teraz sa tomu dokázali postaviť čelom. A to je vzájomné porozumenie. Každý jeden z nich našiel v tom druhom ten posledný kúsok skladačky. Jeden v sebe našiel leva, druhý v sebe našiel myš. A to je veľmi podstatné poslanie tejto detskej knihy, ktorá si dáva za cieľ spájať niečo zdanlivo nespojiteľné.

Knihu Lev v srdci vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: The Lion Inside

Autorka: Rachel Brightová