Trója recenzia: Kompletné prerozprávanie najslávnejšieho konfliktu

Po Mýtoch Hrdinoch sa Stephen Fry sústreďuje na azda najslávnejší konflikt v dejinách západnej civilizácie. Trója je kompletným prerozprávaním desaťročnej vojny medzi Achájcami a Trójanmi. Autor knihy sa pomerne vyčerpávajúcim drobnohľadom, v tom najlepšom možnom zmysle slova, zameriava na každý detail, každú dôležitú postavu, každý zásadný zvrat a slávny okamih, aby nám v ucelenom podaní priblížil trójsku vojnu. Trója nie je obyčajným prerozprávaním Homérovho Iliasu. To by sme čítali iba veľmi špecifický úsek v rámci desiateho roka konfliktu. Naopak, v Tróji nenájdeme iba uhrančivý príbeh s detailne rozobranými súvislosťami, ale okrajovo aj rôzne interpretácie a zmeny, ktoré sa viažu k inej literatúre a k iným autorom.

Pred tým, než sa vôbec ocitneme obklopení legendárnymi hrdinami, tak ako napríklad u Homéra, Stephen Fry začína celkom pri vzniku všetkého. Prvou informáciou je samotný vznik Tróje. Dozvedáme sa akým spôsobom Trója vznikla, osvetlíme si názov Homérovho Iliasu, a zistíme, že absolútna skaza Tróje nebola jedinou ranou, ktorú muselo mesto za svoju dlhú existenciu vytrpieť. Niet pochýb, že Homérov Ilias je najdramatickejšia epická báseň, aká kedy vznikla. Jej príbeh, jej hrdinovia a jej zvraty, inšpirovali a doposiaľ inšpirujú mnohých umelcov. A je skvelou správou, že táto jedinečná dráma sa prenáša aj do Tróje Stephena Frya.

Trója nás vezme od úplných počiatkov svojej existencie až po svoj zánik.

Jedným z prvých úderných momentov je zrod Priama, budúceho kráľa Tróje. Ešte silnejším momentom je svadba Pelea a Tetis, rodičov slávneho Achilla. Fry nepíše úplne jedným štýlom. Autor ostáva viac-menej flexibilný, otvorený a občas dokonca experimentálny. V jednej chvíli nás dokumentárnym štýlom zoznamuje so vznikom Tróje, len aby na druhej strane zamieril hlbšie do srdca konkrétnej udalosti. Tam sa usadí a rozpitvá ju okom pozorovateľa. Presne takto funguje spomínaná svadba.

Fry nás víta ako jeden z hostí, pričom jeho verzia príbehu je opäť raz mixom populárnej kultúry a tradície. Svadobná scéna je ako z komediálnej rozprávky. Bohovia sa strkajú ako rozmaznané deti, aby si obsadili čo možno najlepšie miesta na sedenie. Známe mená sa stretajú pohľadmi a my vieme, čo si myslia, čo vnímajú a aká panuje v miestnosti atmosféra. Keď uprostred sobáša vstupuje na scénu nepozvaná Eris, bohyňa sporov, konfliktov, sváru a zmätku, a hádže na zem zlaté jablko s nápisom „Najkrajšej“, napriek odľahčenému tónu cítime dramatické napätie.

Legendárni hrdinovia nám ožívajú pod rukami.

Podobným štýlom funguje v knihe viacero zvratov. Tým, že sa viac a viac zoznamujeme s hlavnými hrdinami, naberá táto dramatická linka na údernosti. Hrdinovia prechádzajú rôznymi štádiami. Napriek tomu, že hrdinov je veľa a o niektorých by sme pokojne mohli napísať aj celé knihy, čo sa v podstate v súčasnosti neraz aj deje, stále si dokážeme k postavám vytvoriť puto. Vítanou zaujímavosťou je iný pohľad na známych hrdinov. Najmä potom na hrdinu ako Odyseus. Kto by nepoznal múdreho a odvážneho Odysea? V Tróji je však tento legendárny hrdina tak trochu intrigánsky fičúr. V tom najhoršom možnom zmysle slova. Jeho hriechy si ale nebudeme zbytočne predstavovať. Stačí, že v tom Odyseus nie je sám, a toho hriechu sa uprostred tohto krvavého konfliktu nájde pre každého dosť.

Trója je zatiaľ najlepšia kniha z pomedzi trojice autorových prerozprávaní gréckych báji. Je to kompaktný príbeh, hnaný nesmierne dramatickou linkou. Otázne ostáva, či bol autor tejto recenzie nostalgicky zaujatý, keďže na Homérov Ilias dodnes s láskou spomína a Stephen Fry mu tieto spomienky len zintenzívnil, no je nadovšetko isté, že Trója robí Homérovi poctu. Je to vskutku hodné prerozprávanie hrdinského eposu so všetkým, čo k nemu patrí. Našťastie toho vtipu nie je toľko, aby sa to podpísalo na kvalite prerozprávania udalosti tohto rozmeru. Naopak, cennejšia je miera detailu a dramatickosti, ktoré Fry dokázal do svojej knihy zahrnúť a výsledkom je skvelé čítanie.

Knihu Trója vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Troy

Autor: Stephen Fry