Neboj sa skúšať recenzia: Kniha, na ktorú sa možno spoľahnúť

Neboj sa skúšať je jasná rada do života. Jasná a zreteľná. Neboj sa skúšať. Je to jednoduché. Ide zdanlivo o triviálnu radu. Alebo lepšie povedané, samozrejmú radu. Niečo, čo predsa každý dobre vie. Dokonca by sa dalo povedať, že ak by sa hlasovalo o znení jedenásteho prikázania, „neboj sa skúšať,“ bude horúcim adeptom do semifinále. Nasleduj svoje sny. Nevzdávaj sa. Trpezlivosť ruže prináša. Je to tak, ako to je. A predsa nám autor knihy, Kobi Yamada, dáva jasne najavo, že nie. Veci môžu byť samozrejmé, ale inšpirácia vyprcháva, fascinujúce príbehy zapadajú prachom, rady ostávajú radami. Opakovanie je matka múdrosti. Ďalšia pekná rada do života. No vo finále – je to len veta. List vo vetre. Práve z tohto dôvodu vznikajú podobné knihy. Zoberte si ich do ruky opakovane, rituálne a zajtra (alebo čo zajtra. Už dnes!) vyskúšajte, čo ste sa vždy báli skúsiť.

Toto je príbeh o chlapcovi a sochárovi. Chlapec je viditeľne fascinovaný jeho prácou. „Ako to robíte?“ Spýta sa starého muža pri práci na rebríku. „Skrátka tešem.“ Odvetí muž až s provokatívnou jednoduchosťou. Neskrýva sa za tým žiadna veda. Podobne ako za názvom tejto knihy. A je úplne jedno, že výsledok je v tomto prípade majestátne ohromujúci. Chlapec by pochopiteľne taktiež rád vytvoril niečo tak neuveriteľné, ako sú sochárove diela. Ale v srdci mu prebývajú pochybnosti, strach zo zlyhania. Sochár naopak chápe, že prvý krok ku všetkému je pustiť sa do práce. Bez rozdielu, bez rozmyslu. Skrátka to urobiť.

Neboj sa skúšať má základné poslanie. Prečo padáme na zem? Aby sme sa mohli opäť postaviť.

So skúšaním je priamo spätá vysoká pravdepodobnosť zlyhania. To zistí aj chlapec. Našťastie má vždy po ruke múdreho sochára, ktorý dokáže každé vidiny zúfalstva premeniť na novú nádej vzchopiť sa a skúšať to ďalej. Fanúšikom Batmana to netreba opakovať. Tým ostatným (aj keď – kto preboha nie je fanúšik Batmana?) to vysvetlí múdry sochár. „Keď si sa učil chodiť, padal si. No zdvihol si sa a opäť to skúšal.“ Žiadané výsledky na seba môžu nechať dlho čakať. Niekedy dokonca neuveriteľne dlho. Kniha nám však ponúka jasnú odpoveď. Nariekaním sa veci nezlepšia.

„Pracoval som a pracoval.“ Hovorí chlapec. Jeho vytúžený sen ostáva v nedohľadne, no on pokračuje ďalej. A nie je to ani tak tým, že sa vlastným rozhodnutím a sebazaprením zbavuje všetkých negatívnych pocitov, kvôli ktorým by už dávno skončil a radšej nič neskúšal, ale je to najmä vďaka sochárovi, ktorý stojí po jeho boku, plný dobrej energie, povzbudzovania a pozitivity. Ten sochár je táto kniha. Ten chlapec sme my.

Neoddeliteľnou súčasťou knihy, Neboj sa skúšať, sú snové ilustrácie Elise Hurstovej. Sochy zvierat sa vypínajú do výšin ako nedosiahnuteľné prízraky, hrozivé tiene, ktoré sa bez patričnej pozornosti rozplynú v prudkom svetle. Chlapec je oproti nim až zraniteľne malý. Je zrejmé, že ich prítomnosť si vyžaduje značnú dávku odvahy. Keď sa chlapec pustí do práce, vypínajúce sochy sa nad ním skláňajú, ako keby so zanietením pozorovali jeho pokusy dosiahnuť ich výšin. Hurstovej kresby sú symbolické. Ich poňatie je pominuteľné, prchavé. Umelecké diela, ktoré sú bez rozdielu odkázané postaviť sa skúške času. Neboj sa skúšať týmto spôsobom zachádza do filozofických otázok smrteľnosti. A je to veľmi vítaná téma, ktorá knihe prináša oveľa hlbší zmysel.

Knihu Neboj sa skúšať vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Trying

Autor: Kobi Yamada