V okamihu recenzia: Napínavá a autenticky mrazivá dráma

Román s názvom V okamihu začína ako horor. Nie ako béčkový americký horor, v ktorom skupinka tínedžerov, postupne rad za radom, zomiera rukou maskovaného zabijaka. V okamihu je iný druh hororu. Najlepšie by sme si ho mohli predstaviť, ako kombináciu filmov Prežiť (Alive, 1993) a Vyššia moc (Turist, 2014).  Kniha americkej autorky Suzanne Redfearnovej strieda napätie s násilím, osudovosť s otázkami slobodnej vôle. Je to kniha o poznaní človeka v jeho najzraniteľnejšom momente. Ako hovorí rozprávačka príbehu Finn, „nikto z nás tých druhých skutočne nepozná. Nepoznáme poriadne ani sami seba.“

Príbeh je zdanlivo jednoduchý, no krásne komplexný. Početná rodina sa vyberá karavanom na výlet do hôr. V jednom momente, práve na ceste na večeru, sa im do cesty znenazdania dostane vyplašený jeleň, čo má za následok tragickú autonehodu. Karavan prerazí zvodidlá vozovky a zrúti sa hlboko zo skaly do snežnej fujavice. Čo nasleduje, je boj o holý život. Práve v tomto momente odkrývajú členovia rodiny svoje charaktery. Sú to impulzívne činy, zdanlivo nevinné rozhodnutia, no ich dopad často vedie k väčšiemu, či naopak menšiemu utrpeniu. Za každým rozhodnutím sa ukrýva vlastná túžba zachrániť seba, alebo svojich blízkych. Pritom stále platí, že v období núdze je medzi zlom a dobrom veľmi tenká hranica. Kto ovládne svoje vrodené reakcie, čeliac mrazivej smrti? „Myšlienky mi zamestnávali jedine Chloe, Mo, Oz, otec a mama,“ hovorí šestnásťročná rozprávačka príbehu, Finn. „Moji, moji, moji, niet tam miesta pre ostatných.“

V okamihu sa môže pýšiť autentickým napätím z niečoho nevyhnutného.

My od začiatku vieme, že sa stane niečo tragické. Je to dopredu predurčené a nevyhnutné. Aj z tohto dôvodu je potom každý moment pred nešťastnou autonehodou, neuveriteľne napínavým sledom udalostí. Spoznávame členov početnej rodiny, ich životy, ich sny, ich budúce plány. Ironickým, výstražným znamením je ustráchaná pani Kaminská, ktorej dcéra je súčasťou nešťastnej tragédie. Toto všetko len prispieva k nabudeniu jedinečnej nervozity a napätia. Je to nevídaný efekt, oveľa viac typický pre audiovizuálne médium. Avšak Redfearnová vytvára svojím textom veľmi presvedčivý obraz skutočného ohrozenia. A ja si popravde nedokážem vybaviť inú knihu (možno, Milý Edward?), ktorá by dokázala čitateľovi túto špecificky známu emóciu blížiaceho sa nebezpečenstva, tak vierohodne sprostredkovať.

Ešte zaujímavejšia je hra s otázkami slobodnej vôle. Dokáže človek zvládnuť svoje činy vo vypätých momentoch ohrozenia života? Pýta sa autorka. V tomto duchu sa ozýva vyššie spomínaný film, Vyššia moc. Pritom Redfearnová ide ešte ďalej, keď napáda naše vlastné názory a hodnotenia cudzích ľudí. Finn sa vracia v myšlienkach k ľuďom, ktorí jej boli vyslovene nesympatickí a vďaka tragickej udalosti si uvedomuje niečo vrodene klamlivé. Tu už nejde o prežitie. Keď jej sestra Chloe vyslovene trpí, za jej, „akože dlhotrvajúcim depresiami“, sa ukrývajú desiatky dôvodov. Pričom väčšina z nich je len cudzím a nepodloženým obrazom niečoho, čo vzniklo len na základe prekrútených pohľadov na neúplný obraz daného človeka.  A autorka sa aj týmto spôsobom hrá s našim očakávaním.

Kniha má rýchly spád bez kompromitácie vlastnej hĺbky.

V okamihu sa síce rýchlo číta, no štýl je veľmi literárny, uhladený a svižný. Najväčším plusom je hrôzostrašná autenticita nešťastnej udalosti. Nie je to len jeden z mnohých šokujúcich zvratov. Naopak, ide o jednu mrazivú skúsenosť, ktorá je nám zverená autenticky a citlivo, akoby sme počúvali skutočný príbeh. Naše postavy viditeľne trpia. A ich bolesť sa nám dostane účinne pod kožu. Aj vďaka tomu je kniha tak veľmi pútavá.

Vzhľadom na odvíjajúce sa okolnosti je náhla zmena nálady ku koncu knihy mierne naštrbeným zaváhaním. Nezdá sa, že by sme sa tak rýchlo posunuli ďalej v čase. Na druhú stranu, toto je kniha o neistote a nepoznaní. Nielenže je rozprávačka nevierohodná, každý je vo svojom konaní tak trochu nevierohodní. Oveľa väčším zaváhaním sú únavné menovania značiek odevov a potravín. V jednej chvíli to dôjde tak ďaleko, až mám pocit, že autorka do svojho príbehu vtesnala reklamu na turistické čižmy Sorel, „ktoré vydržia aj chlad na Mount Evereste,“ a na vetrovku od firmy North Face, ktorá „zaručuje ochranu pred zimou až do mínus tridsať stupňov.“ Teraz neviem, ako to funguje, ale ak toto číta niekto zo zastúpenia spomínaných značiek, môžeme sa dohodnúť. Toto sú však drobné zaváhania, ktoré možno ani nestoja za zmienku. V okamihu ostáva bez rozdielu kvalitná kniha, výborne napísaná, jedinečne napínavá a autenticky mrazivá.

Knihu V okamihu vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: In An Instant

Autorka: Suzanne Redfearnová