The Harder They Fall recenzia: Štýlový western kráľovsky baví

★ ★ ★ ★ ☆

The Harder They Fall je čistokrvný černošský western. Štýlový, pulzujúci a zábavný. Je to western natrieskaný slávnymi hviezdami, skvelými postavami a jednou univerzálnou westernovou tematikou sladkej pomsty. Od Tarantinovho Djanga z roku 2012, sme nemali možnosť okúsiť, aspoň z časti, podobne vyšperkované dielo, ako je práve The Harder They Fall. Film režiséra, scenáristu, hudobníka a skladateľa, Jeymesa Samuela, inak známeho pod hudobným menom, The Bullitts, šľape ako hodinky. Je to skrátka výborný blockbuster, ktorý si nás od prvého momentu získa, nielen svojím elánom, ale aj viditeľne prepracovaným filmárskym remeslom.

The Harder They Fall poteší zvukom aj obrazom.

Príbeh filmu začína, ako inak, traumatizujúcou smrťou rodičov. Človek si aspoň z tematického hľadiska, spomenie na klasický western Vtedy na Západe (1968). Štýlovo sme ale niekde úplne inde. Do mierumilovného rodinného prostredia vtrhne nezvaný hosť. Otec aj matka zomierajú a syn si do budúcnosti odnáša znamenie v tváre kríža, vyrezaného na čele. Syn vyrastá v dospelého muža. Je ním Nat Love (Jonathan Majors), ktorý si okolo seba vytvorí gang plný sympatických pištoľníkov a vydáva sa zabiť muža, priamo zodpovedného za smrť jeho rodičov. Tým mužom je obávaný Rufus Buck (Idris Elba). Ten ma okolo seba taktiež skupinku veľmi ostrých zabijakov na čele s chladnokrvnou ženou menom Treacherous Trudy (Regina King) a prostorekým banditom menom Cherokee Bill (LaKeith Stanfield). Čo nasleduje je samozrejme neľútostný boj na život a na smrť.

Ako čistokrvný čierny western modernej doby je Samuelov film vrcholom svojho žánru. Dočkáme sa výborných scén ukotvených v dramatickom kontexte. Je tu vlaková lúpež, je tu banková lúpež, je tu grandiózna prestrelka, množstvo duelov aj skvelých výmen názorov. To všetko je súčasťou výborného scenára. Ten je často vtipný, zábavný, ale taktiež neuveriteľne dramatický. Samozrejme o dráme hlbších rozmerov by sme mohli špekulovať, ale vzhľadom na štýl filmu, na jeho žáner a kategóriu, tak v rámci dnešných blockbusterov, je to celé skrátka výborné. Okrem toho, a vzhľadom na pôvod režiséra celkom pochopiteľne, obsahuje film výbornú populárnu hudbu, ktorá všetko len krásne nakopáva.

Jonathan Majors ako pomstychtivý Nat Love.

Základom sú skvelé postavy a ešte lepší herci a herečky.

The Harder They Fall je všetko len nie suchý film. Naopak, život tu priam pulzuje, čo má na svedomí, okrem iného, aj výborné herecké osadenstvo. Ťažko vybrať niekoho, kto by doslova strhával pozornosť len na seba, ale ak spomenieme Idrisa Elbu a LaKeitha Stanfielda, nemôžeme stúpiť vedľa. Skvelí herci sú skvelí aj preto, že majú možnosť zosobňovať skvelé postavy. Tie dýchajú životom a ihneď si nás získavajú na svoju stranu. Ich život je nám drahý a každá smrť, bez rozdielu, že je súčasťou skvele vybudovanej scény, na seba okamžite strháva pozornosť. V určitom momente sa zdá, že filmu sa podlamujú nohy pod istými dejovými zvratmi, ale napokon si dielo ustojí svoje miesto na výslní.

Film je samozrejme čistá fikcia. Naši hrdinovia sú však veľmi reálni, aj napriek tomu, že každý ma svoje vlastné miesto v histórii a pravdepodobne sa nikdy nestretli. Oznam ohľadom tohto faktu na začiatku filmu je však absolútne zbytočný. Samozrejme, že černošský western je fikcia a je to veru veľmi zábavná fikcia. Je to podobne zábavné, ako keď Tarantino zabije Hitlera, a snažiť sa nad tým pozastavovať je skrátka nezmyselné. Je to film, veľmi zábavný film. A hĺbať nad niečím viac, by bola večná škoda. Pretože The Harder They Fall si to na margo svojich kvalít rozhodne nezaslúži. Naopak, netreba veľa vysvetľovať, treba sa len kráľovsky baviť.

Western The Harder They Fall je dostupný na Netflixe.