Knižnica na Piatej avenue recenzia

Kniha Knižnica na Piatej avenue je prezentovaná ako historický román, čo je bezpochyby relevantné označenie, keďže sa ocitáme aj na začiatku 20. storočia. Avšak nová kniha americkej autorky Fiony Davisovej sa len ťažko striasa súčasnosti. Možno to bola od autorky vedomá voľba, ako spojiť historické problémy ženskej diskriminácie so súčasným, stále komplikovaným stavom americkej spoločnosti. Je to niečo podobné, ako keď sa Príbeh služobníčky Margaret Atwoodovej, dostal do mierne prehnanej spojitosti s Trumpovou Amerikou. Samozrejme, v prípade Davisovej knihy je to ešte v oveľa menšej miere. Knižnica na Piatej avenue nie je vyslovene politická kniha, i keď tá najsilnejšia scéna zahŕňa práve boj ženskej hrdinky so zadubeným patriarchátom.

Príbeh knihy nás privádza na jedno miesto v dvoch časových obdobiach. Tým miestom je Newyorská verejná knižnica. Obdobia sú počiatok a koniec 20. storočia. Každým obdobím nás sprevádza jedna ženská hrdinka. V roku 1914 je to Laura Lyonsová, žena správcu knižnice. V roku 1993 je to Laurina vnučka, Sadie, ambiciózne čerstvá kurátorka knižnice a najmä jej pripravovanej výstavy. Obe ženy sa pochopiteľne nikdy nestretnú, no ich cesta má viacero spoločných bodov. Tým najsilnejším sú záhadné krádeže vzácnych knižných vydaní. Detektívka sa rozpútava na oboch frontoch, v oboch časových rovinách. A je zrejmé, že odpovede na skryté otázky, ktože je tajomným zlodejom vzácnych kníh, dokážu mať taktiež veľmi spoločného menovateľa.

Knižnica na Piatej avenue nás zo začiatku vťahuje do čarovného sveta kníh a písania. Aspoň priestorovo.

Davisová začína veľkolepo. Vťahuje nás do útrob sveta majestátnej knižnice, konkrétne do ukrytého bytu, ktorého izby doslova objímajú celé jedno krídlo budovy. Tu žije rodina Lyonsových. Rodina doslova obklopená knihami. Toto je skrátka magická predstava pre každého bibliofila. Píše sa rok 1914. Laura sa snaží napriek všetkým útrapám vyštudovať žurnalistiku a jej manžel Jack sa okrem pracovných povinností, trápi s písaním knihy. Davisovej román síce ponúka detektívny motív s kradnutými knihami, avšak vo výsledku je to len pozadie niečoho oveľa zaujímavejšieho. A tým je Laura a Jack. Ich život, ich ambície, ich rodina. Utrápený spisovateľ a jeho žena, ktorá sa stáva členkou klubu heterodoxie, klubu odvážnych žien, ktoré sa neboja vysloviť svoj radikálny názor proti prevládajúcej ženskej diskriminácii v patriarchálnej spoločnosti. Emócie, ktoré vo výsledku vyvstávajú z tohto zasadenia, sú potom tým najpozitívnejším, čo v knihe nájdeme.

Naopak rok 1993 sa niečím podobným dokáže pýšiť len ťažko. Sadie bojuje na veľmi podobnom fronte, ako jej stará mama. Avšak v tomto prípade sa skôr bojuje so slepými nábojmi. Táto dejová linka, napriek tomu, že obsahuje priame spojitosti s minulosťou, neponúka toľko pútavých zvratov, ani pútavých postáv, ako jej protipól. Vlastne by sa možno nič nestalo, ak by Knižnica na Piatej avenue bola v celom svojom rozsahu zasadená len do roku 1914. V tomto prípade by mala kniha oveľa ucelenejší tón. Mala by oveľa hmatateľnejšiu atmosféru a štýl. Takto je kniha príliš rozlietaná, predimenzovaná, neistá vo svojom zameraní.

Menej detektívka o knihách, viac citlivá dráma o rodine.

Knižnica na Piatej avenue ponúka silné momenty. Sú tu silné scény s nefalšovanými emóciami nespravodlivosti, zrady a osobného zlyhania. Zatiaľ, čo človek bezhlavo prahne po svojom sne, rozpadá sa mu zabehnutý život pod nohami. Tento efekt kniha spĺňa. Týmto spôsobom román zaujme a podnecuje v ďalšom čítaní. Čo sa odkazov na knihy týka – pár spomenutých klasických titulov ešte nerobí zázračný text pre každého knihomoľa. Knihy sú len pozadie niečoho oveľa zaujímavejšieho. Knižnou detektívkou je skôr Dumasov klub. Knižnica na Piatej avenue je v tomto ohľade iný druh románu. Je to román o rodine. Osobný, citlivý, a niekedy dokonca provokatívny. O postave Laury, o jej túžbach a snoch vzhľadom na rodinu, by sme mohli debatovať. A to je vždy dobre.

Knihu Knižnica na Piatej avenue vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: The Lions of Fifth Avenue

Autorka: Fiona Davisová