Grétka a vianočný anjel recenzia: Tým najkrajším darčekom je zdravá rodina

Grétka a vianočný anjel je detská kniha od autorky knižnej série Sedem sestier, Lucindy Rileyovej. Na knihe spolupracovala spolu s jej synom, Harrym Whittakerom, a o krásne ilustrácie sa postarala Jane Rayová. Grétka a vianočný anjel má zdanlivo jednoduchý príbeh, kde malá dcérka s obavami očakáva návrat svojho otca, uväzneného na mori, kvôli nebezpečnej búrke. Ako vianočný príbeh kniha okamžite zarezonuje tým často spomínaným a dôležitým poslaním vianočného obdobia. Najdôležitejšie nie sú ani tak darčeky, ako skôr zdravá a šťastná rodina. Ja viem, dnes už je to skôr len taká pekná fráza, ktorá napriek všetkému ostáva veľmi pravdivá. Ale každé dieťa mi dá tak trochu za pravdu, ak sa spýtam, kde sú tie darčeky?! Ťažko by sme mohli hovoriť o nejakom skutočne výnimočnom vianočnom príbehu, ak by nemal aspoň nejaký ten neobyčajných zážitok alebo magický okamžik.

Grétka je usilovné malé dievča, žijúce spolu s rodičmi a menším bratom v malom prímorskom mestečku. Jej otec je kapitán na rybárskej lodi. Deň pred Vianocami má Grétka divadelné vystúpenie, kde bude sama recitovať pred plnou sálou divákov. Našťastie jej otec bude aj spolu s mamou sedieť hneď v prvej rade, čo Grétke dozaista pomôže prekonať všetku nervozitu. Hneď potom sa všetci spolu môžu tešiť na Vianoce a na to, ako Grétka na ockových ramenách nasadí na vrchol vianočného stromčeka ozdobu vianočného anjela. V ten deň ale vonku zúri veľká búrka a veci sa nevyvíjajú podľa predstáv. Grétka má však jedno veľké šťastie. Vianoční anjeli veľmi radi pomáhajú ľuďom v núdzi, najmä potom cez Vianoce.

Grétka a vianočný anjel nám pripomína, že zdravie, láska a rodina pokope sú tými najcennejšími darčekmi pod stromček.

Tvorcovia knihy pristupujú k ich vianočnému príbehu oveľa reálnejšie, než by sa možno očakávalo od detskej literatúry. Rozprávka je odsunutá na druhú koľaj a do popredia sa dostávajú skutočné radosti z vianočného obdobia, kedy deti už netrpezlivo čakajú, ako si budú môcť otvoriť vianočné darčeky. Kniha vystihuje ten detský okamžik tesne pred štedrým dňom, ktorý je pravdepodobne tým najkrajším okamžikom Vianoc. To, že ocko je niekde vonku na mori, potom len jasne dokazuje, že to samozrejmé okolo nás – rodina, láska, šťastie – ostáva často nevedome prehliadané. V tomto ohľade je kniha veľmi dospelá a vyzretá. Odvrátenou stránkou je potom ale skutočnosť, že tento štýl nemusí byť úplne po chuti každému dieťaťu. Ktoré chce samozrejme hlavne tie darčeky!

Azda práve z tohto dôvodu prinášajú autori knihy do popredia vianočných anjelov. Na úvod sa o nich dozvieme pár užitočných informácií, najmä potom o anjelovi menom Nádej. Dokonca aj v tomto prípade sa anjel nemôže volať nejakým rozprávkovým menom. Musí mať meno Nádej, aby stál na hranici niečoho skutočného, čo dáva deťom pocit reálnej nádeje. S týmto dôrazom pre skutočnosť navyše hrajú aj krásne ilustrácie Jane Rayovej. Svet okolo nás nie je zababušený do bielej periny, ako by sme to možno od vianočného príbehu očakávali. Pripustime si, že veľa súčasných detí sneh na Vianoce ešte nikdy nevidelo a možno už ani neuvidí. To ale neznamená, že Rayovej ilustrácie by nevystihovali príjemnú vianočnú atmosféru. Naopak, jej kresby sú krásne a ihneď nás prenesú do iného sveta. Finálny obrázok šťastnej rodiny, s baliacim papierom rozťahaným všade po zemi, len podtrhuje tú skutočnú, familiárnu silu štedrého večera, ako ho (snáď) všetci dobre poznáme.

Originálny názov: Grace and the Christmas Angel

Autori: Lucinda Rileyová a Harry Whittaker

Ilustrátorka: Jane Rayová