King Richard recenzia: Otec sestier Williamsových má jasný plán úspechu

★ ★ ★ ★ ☆

Will Smith hrá Richarda Williamsa v novom biografickom filme s názvom King Richard. Ide o príbeh starostlivého otca s prepracovaným plánom úspechu, a to nielen pre svoje dve milované dcéry, Serenu a Venus, ale aj pre zvyšné tri dcéry, Tunde, Ishu a Lyndreu. Vzhľadom na slávne sestry by sme mohli očakávať film o tenise, čo je bezpochyby pravda, ale v neposlednom rade je film King Richard aj o milujúcej rodine, schopnej vychovať päť slušných a vzdelaných dievčat, v odstrašujúcom svete pouličných gangov, násilia a drog. V ich domácnosti nie sú len tenisové šampiónky, je tu doktorka alebo právnička. Kričí Richard na neohlásenú návštevu z polície. Toto nie je typický film o zdolávaní kariérnych prekážok, aj keď sa to tak môže zozačiatku zdať. Toto je film o otcovi, ktorý chce pre svoje dcéry to najlepšie, bez obetovania ich psychickej pohody.

King Richard je oslavná óda pre rodičov, ktorým záleží na živote svojich detí.

Otec Richard na seba berie všetku zodpovednosť, aby pomohol nájsť pre svoje dve dcéry, nádejné tenisové hráčky, schopného trénera. Serena a Venus sú ešte len na základnej škole, no o ich tenisových kvalitách nemôže byť ani reči. Richard si je absolútne istý, že jeho ratolesti dokážu zázraky. Stačí jedna prezentácia ich schopností a Richard verí, že každý dobrý tréner v nich musí rozpoznať jedinečný potenciál. Bohužiaľ, dostať sa do tohto bodu je ťažšie, než by sa mohlo zdať. Richard preto trávi väčšinu času s dcérami na kurte, kde im spoločnosť robia miestny grázli. Keď má jeden z nich na Tunde nemiestne poznámky, Richard sa neohrozene púšťa do obrany svojej najstaršej dcéry. Potom s pár utŕženými ranami príde domov, uloží svoje deti spať a odchádza na nočnú šichtu. Človek by ani náznakom nepoznal, že napriek viditeľnému fyzickému vyčerpaniu by Richard psychicky povoľoval. Jeho vôľa je pevná ako skala.

Jediným základom je šťastná rodina. Všetkých päť dcér funguje ako jedna. Sú prajné, sú snaživé, šikovné a vzdelané. Znie to možno až príliš idealisticky, čomu ešte viac pomôže finálne odhalenie, že Serena v skutočnosti bola v určitom čase zatienená svojou sestrou Venus a mohlo ju to viac než trápiť. Tomuto konfliktu sa však veľmi nevenujeme a je potom len trochu mätúce, že ho vzhľadom na celkovú romantickú podobu rodiny, tvorcovia spomenú len veľmi okrajovo a nevinne. Hlavným objektom záujmu, ale ostáva Richard. Aj on, zdá sa, má svoje negatívne stránky. Avšak to, čo sa môže zdať ako nepochopiteľná snaha brzdiť svoje dcéry v rozlete, v skutočnosti vychádza ako prepracovaný plán, ako ich ochrániť pred predčasným vyhorením a pádom pod tlakom médií a komercie. Vo finále je potom jeho snaženie stále ukotvené v sympatickej rovine romantického hrdinu.

Will Smith ako Richard Williams.

Inšpiratívny film plný dobrej nálady.

King Richard je nesmierne inšpiratívny film. Dobrá nálada sa mu len ťažko odopiera a jediný konflikt nastáva v tom, ako sa Richard snaží uchrániť svoje dcéry od vonkajšieho sveta plného násilia a osobného zlyhania. Will Smith podáva ako zodpovedný otec sestier Williamsových skvelý výkon. Niekedy prekračuje hranicu znesiteľnej ochrany a potom z neho môžeme cítiť ten nefalšovaný pocit otravného otca. Dievčatá sa však napočudovanie držia v absolútnej vyrovnanosti, až takmer stoickej nedotklivosti, čomu divák môže len tlieskať, alebo sa naopak neodvratne diviť. Keď príde na zlom, niečo by nám mohlo predsa len naznačiť, že niektoré situácie si predsa len mohli vyžadovať otvorenejší prístup. Hlavný konflikt potom prichádza najmä medzi Richardom a trénerom Rickom Maccim (Jon Bernthal). Pri týchto scénach konečne dochádza k momentom, kedy si obaja herci môžu prísť na svoje. A je dobrá správa, že tak ako Will Smith, tak aj výborný Jon Bernthal, si túto šancu nenechávajú utiecť.