Verity recenzia: Mrazivý triler zo sveta literatúry

Verity je nový triler od americkej spisovateľky Colleen Hooverovej, známej predovšetkým ako autorky romantickej a YA literatúry. Verity je pre Hooverovú žánrový odklon a vstup do neprepádaného teritória. Istým spôsobom môžeme hovoriť o žánrovom debute. To ale neznamená, že by sa autorka v neznámych vodách strácala. Práve naopak. Hooverová má za sebou plodnú tvorbu a ťažko by sme mohli hovoriť o priemernom písaní. Tým najväčším prekvapením je ale práve jej výborné navodenie strachu, paranoje a číhajúceho nebezpečenstva. Jednoduchá premisa v sebe ukrýva hrôzostrašný a mučivý pocit psychopatickej obsesie a voyerizmu.

Príbeh začína krvavou nehodou uprostred rušnej križovatky na Manhattane. Hlavnou hrdinkou je mladá spisovateľka Lowen, ktorá sa práve v tomto traumatizujúcom momente, stretá so záhadným, no veľmi ochotným a charizmatickým cudzincom. Zhodou okolností ide o rovnakého muža, s ktorým sa má Lowen to ráno stretnúť na pracovnom stretnutí. Jeho meno je Jeremy Crawford. Je to manžel slávnej spisovateľky populárnej série kníh, Verity Crawfordovej. Tá sa po tragickom úmrtí dvoch malých dcér, sama stáva obeťou závažnej dopravnej nehody. Verity síce autonehodu prežije, no s poškodeným mozgom ostáva paralyzovaná a pripútaná na lôžko. Lowen je najatá, aby pod pseudonymom pokračovala vo Veritinej práci a dokončila jej sériu veľmi populárnych trilerov. Keď sa však Lowen dostáva do domu Crawfordovcov, aby si naštudovala Veritinu tvorbu, nachádza záhadný autorkin denník, ktorý odhaľuje hrôzostrašné tajomstvá z jej života.

Verity je silný triler, pretože sa silou mocou nesnaží navodzovať svet, absolútne podmienený žánrovému zasadeniu.

Autorka sa namiesto rýchleho rozprávania externých javov, veľmi pútavo zameriava na svoju hlavnú hrdinku. Lowen je frustrovaná, introvertná spisovateľka, ktorá nie je vôbec známa, a skôr so svojím remeslom bojuje. Autorka však ide ešte hlbšie a Lowen nám predstavuje do najmenších detailov. Robí to pútavo, ľahko a veľmi otvorene. Venuje jej veľa priestoru a vďaka tomuto základu dokážeme jej príbeh oveľa reálnejšie vnímať. Lowen je v istých ohľadoch vykreslená až zúfalo. Jej stav mysle často hraničí až s agorafóbiou. Dokonca sa v jednom momente vyjadrí, že neznáša pizzu. Je skrátka ten jeden človek v miestnosti, ktorý je až iracionálne problematický, komplikovaný a rozpoltený. A aj preto je zaujímavé sledovať túto postavu, keď sa dostáva do spoločnosti atraktívneho muža, akým je práve zadaný Jeremy.

Hlavným zdrojom hrôzy nie je ani tak samotný denník, ktorý hrá funkciu autobiografie slávnej spisovateľky, ako skôr samotná slávna spisovateľka. Verity je síce v absolútne zraniteľnej polohe, no Hooverovej sa z nej podarilo, veľmi skvelým spôsobom, vytvoriť až hrôzostrašný prízrak, číhajúci na cudzinku v jej dome. Verity len leží s otvorenými očami a prázdnym pohľadom, bez možnosti pohybovať sa alebo komunikovať. Práve v tomto sa ukrýva výborný zdroj pre ozaj strašidelné situácie. Scény, ktoré si tento námet vyžaduje sa našťastie vydarili a Hooverová využíva potenciál na jednotku. Celú hrôzu ešte viac umocňujú šokujúce informácie, ukrývajúce sa v záhadnom denníku. Preskakovanie z jednej reality do druhej, v rámci jednotlivých kapitol, si navzájom dobre pomáha a ponúka vydarenú tiesnivú atmosféru.

Horor vytvorený v dome Crawfordovcov je natoľko vydarený, až mi námetom, nápadom, ale aj spracovaním množstva mrazivých scén, pripomínal kultové diela hororovej literatúry.

Aj preto je naozaj veľká škoda, že na môj osobný vkus, sa autorka nedokáže preniesť cez množstvo opakujúcich sa sexuálnych scén, vykreslených do najmenších detailov. Ich prítomnosť začne byť pomerne odcudzujúca, vzhľadom k tomu, ako skvele vystavaný triler čítame. Je to niečo, čo môže súvisieť s autorským prístupom a žánrovou minulosťou Hooverovej. Z Verity sa potom stáva namiesto psychologického trileru, skôr triler erotický. Nemusí to byť zákonito zle, no pravdepodobne to súvisí skôr s očakávaním čitateľa.

Verity je komorný triler, veľmi dobre vystavaný, obsahujúci množstvo skvelých, mrazivých scén. Vyvrcholenie knihy sa môže zdať predvídajúce, no je to predvídanie v tom najpovrchnejšom očakávaní. Finále je naopak veľmi prekvapujúce a prináša nám hlavnú filozofickú otázku celého diela. Zdanlivá absencia vyvrcholenia v sebe ukrýva oveľa problematickejšie zistenia. Autorka nasleduje svoj zámer a celý príbeh napokon stavia na hlavu. Problémom ostáva, či je jej záver dostatočne ukotvený v realite, alebo ide len o obyčajnú fikciu, hodnú nedôvery a spytovania.

Knihu Verity vydáva vydavateľstvo Lindeni a kúpiť si ju môžete na gorila.sk.

• Originálny názov: Verity
  • Počet strán: 296