Budem iná recenzia: Ako mladí ľudia hľadajú zmysel života

V určitom momente života sa niektorí mladí ľudia pozastavia nad vlastnými životnými skúsenosťami a len tak do vetra utrúsia, že ich príbeh by bol ozaj zaujímavým námetom pre film alebo knihu. Je to podobne skreslené uvažovanie, ako keď sa skupinka tínedžerov mylne domnieva, že žiť naplno má niečo spoločné s alkoholom. Výsledok je ale opačný a častokrát hrôzostrašne nezaujímavý. Do tejto skreslenej reality potom vstupuje kniha s názvom, Budem iná. Kniha zasvätená určitej skupine mladých ľudí, konkrétne skupine mladých ľudí z bratislavskej Petržalky. Ich životy sa točia okolo pár univerzálnych bodov, a potom okolo pár menej univerzálnych tragédií. Láska, sex a drogy v tomto prípade zákonite vedú ku kolektívnym zlyhaniam až katastrofám. Otázne ostáva, či dokáže kniha, ako Budem iná, prekonať v myšlienkach vlastných protagonistov a kvalitatívne nespadnúť na ich úroveň.

Hrdinovia knihy, Budem iná, prekračujú prázdnotu všedných dní, ďaleko za hranu akceptovateľnosti.

Hlavnou hrdinkou príbehu je mladá študentka, Ela. Ela je typické, ľahkovážne a pekné mladé dievča, s „nudnými“ rodičmi a množstvom nápadníkov. Nevinné začiatky ohľadom romániku s pôvabným grázlom menom Dam, rýchlo naberajú nečakaný spád. Toto však nie je spád do zlej spoločnosti. Ela má svojich dobrých priateľov, a sú to oni, kto spolu s Elou, smerujú až s osudovou predispozíciou, k tragickým okolnostiam. Tí dobrí sú v knihe tichí, nevýrazní a niekedy dokonca aj mŕtvi. Tí ostatní kráčajú svetu naproti až s nevedomou bezstarostnosťou. Je to práve ich život, ktorý si kniha berie do hľadáčika v oveľa širšom časovom horizonte. Kniha sa tak zameriava na každodennú realitu daného človeka a ponúka nám pohľad do jeho, či jej sveta. Či už je to svet hodný obdivu je otázne, pretože naše postavy nepatria medzi najideálnejších sprievodcov.

Rozprávačom knihy je samotná Ela. Sú to jej oči, ktorými nazeráme na svet okolo seba. Samotný štýl knihy tak priamo korešponduje s Elinou víziou povrchného nazerania na každodennú realitu. Autorka knihy, Zuzka Šulajová, píše s ľahkosťou a bez akéhokoľvek zaváhania. V jej texte stále pretrváva dôraz na moment, na to obrazové a očividné. Je to písanie ukotvené v povrchovom vnímaní okolitého diania. Na jednu stranu sa zdá akoby sme len prechádzali životom v prázdnych momentoch zo dňa na deň, než príde nejaká vzpruha, dôvod nadchnúť sa, v tomto prípade dokonca dôvod riskovať, vyzývať nebezpečenstvo, akceptovať život za hranou. Na druhú stranu, tento efekt, ak je vôbec vedome využívaný, pretože z textu samotného to poznáme skôr tým horším spôsobom, funguje odstrašujúco plytko. A skutočnosť, že našou rozprávačkou je mladé dievča, mladé stratené dievča, plné vlastných fráz a výrazov, tomuto veľmi neprospieva.

Najlepšou ingredienciou je nekonečná charizma.

Budem iná je nesmierne obšírne dielo. Hrúbka kniha však skôr zachádza do celkom zbytočných a nič nehovoriacich momentov, ktoré akoby existujú len pre vlastnú potechu zúčastnených jedincov. Verím tomu, že pre Elu je tu všetko veľmi dôležité, no z literárneho hľadiska mi jej každodenné zážitky veľa neprinesú. Osobne nie som veľký fanúšik priamej reči, ktorá hľadá zdroj v autentickom, reálnom znení, teda v tom ako mladí ľudia dokážu reálne rozprávať, pretože priznajme si, ľudia všeobecne väčšinou nerozprávajú literatúru. A niečo podobné bohužiaľ platí aj v tomto prípade. Osobne sa domnievam, že solídne zredukovanie textu by v tomto ohľade knihe len prospelo.

Naopak, vyhrotené momenty, momenty, kedy sa zastavuje čas a Šulajová mieri do hlbších vrstiev odohrávajúcich sa okolností, dokážu čitateľa veľmi účinne zasiahnuť. Nielenže nás oveľa viac pripútavajú k danému okamžiku, ale dokážu nás oveľa účinnejšie pripútať k našim postavám. A že to tieto postavy potrebujú ako soľ. Pretože, ak už máme tú smolu, že naša hlavná hrdinka nie je zrovna vzorný ideál, aspoň ojedinelé sympatie sú na mieste. Najlepšou ingredienciou je samozrejme nekonečná charizma. Alex z Mechanického pomaranča bol stelesnené zlo, no predsa len sme mu akýmsi zázračným spôsobom, nie úplne držali palce, ale úplne laicky povedané, neliezol nám na nervy. Vo finále tak opäť raz platí, že obsah nie je ani tak dôležitý, ako je dôležitá forma. Bohužiaľ, v tomto prípade, forma aj obsah sú na nebezpečne rovnakej úrovni.

Knihu Budem iná vydáva vydavateľstvo Tatran.

Autorka: Zuzka Šulajová

Počet strán: 768