Zoznam hostí recenzia: Výborný román o stratených démonoch

Kniha Zoznam hostí kráča po vzore klasických detektívnych príbehov, definovaných jednou lokáciou a uzavretou skupinou postáv. V tomto zoskupení by sme tradične našli hlavného hrdinu – detektíva, alebo detektívku – a potom samozrejme utajeného nepriateľa – vraha, alebo vrahyňu. Spisovateľka Lucy Foleyová však pristupuje k hracej doske oveľa modernejšie. Zločin nie je prvoradým predmetom knihy. Naopak, hlavným záujmom autorky je motív. Nielenže môžeme väčšinu času len márne bádať nad identitou vraha, navyše väčšinu času ani netušíme, kto je vlastne obeťou zločinu. Je to zamotaný prípad, ktorý by mohol možno nejeden milovník dobrých detektívok skepticky napadnúť. Bola by to však večná chyba, pretože ako Folyeová úspešne dokazuje, každá žánrovka, či už ide o horor, fantasy alebo triler je v područí skúseného autora, schopného vytvoriť živý svet plný živých postáv, vždy hodnotným dielom.

Zoznam hostí nás privádza na atraktívnu lokáciu opusteného ostrova, ovenčeného strašidelnými poverami.

Folyeová sa pri písaní inšpirovala skutočným ostrovom menom Inishbofin, ležiacom západne od írskeho pobrežia. Táto lokácia je pre knihu veľmi dôležitá a v podstate dáva dielu špecifickú atmosféru. Je to niečo podobné, ako pri knihe Jane Harperovej, Stratený muž, kedy lokácia knihy na seba berie atribúty jednej z postáv. Ocitáme sa na relatívne malom ostrovnom páse s rekultivovanou starou pevnosťou uprostred. Miesto väčšinu tvoria strmé útesy, ostré skaliská a nebezpečné rašeliniská, pohlcujúce neopatrných dobrodruhov. Cintorín so starodávnymi keltskými náhrobkami je len čerešničkou na torte. Ostrov môže byť pre mnohých návštevníkov krásny a nespútaný, no stačí trocha ľahkovážnosti a atraktívne miesto rýchlo mení tvár na hrozivú nočnú moru. Niečo podobné môžeme azda povedať aj o svadobnom dni. Najmä o tom, ktorý sa má na tomto mieste odohrať.

Svadobní hostia sú hlavnou ingredienciou románu. Dejom nás sprevádza pár vybraných postáv, ktorým sú venované jednotlivé kapitoly knihy. Subjektívne rozprávanie zaručuje pútavé momenty plné vlastných pocitov a myšlienok. Odohrávajúce sa situácie dostávajú oveľa hlbší význam, keďže postavy sa vo vlastnom rozprávaní deja nestránia často priznať, že tvrdenia iných môžu byť v skutočnosti klamstvá. Alebo inak povedané, veľmi ľahko sa môže stať, že moment z minulosti je jednou postavou chápaný úplne inak, ako ho vníma rozprávač danej kapitoly, čím vzniká rozkol v objektivite. Týmto spôsobom teda vôbec nemusí ísť o klamstvo ako také, ale skôr o pomýlené dojmy založené na vrodenej povahe danej postavy. Nie je potom zvláštnosťou, že sa niekto, kto môže byť čitateľovi absolútne nesympatický, dokonca až morálne skazený, nazve sám seba vo vlastnom rozprávaní, „dobrým človekom.“ Podobné momenty sú hlavným pútačom pozornosti a týmto spôsobom je nesmierne pútavé sledovať prebiehajúce diskusie.

Prítomnosť nespoľahlivých rozprávačov prináša do knihy večné otázky a večné tajomstvá.

Niečo zlomyseľné neustále číha pod povrchom. Človek má pri čítaní knihy trvalý pocit, že naši hrdinovia k nám nie sú úplne úprimní. Niečo ostáva skryté a vôbec nejde iba o identitu vraha a jeho obete. Je to síce hlavná otázka knihy, ale cesta k vražde je rovnako, ak nie ešte viac, dôležitá. Kniha rozohráva oveľa hlbšie intrigy a tajomstvá väčšiny zúčastnených. Zoznam hostí dbá na svoje postavy. Väčšina z nich má svoje tajomstvo. Títo ľudia majú svojich démonov. A je to hrôzostrašné zistenie, že títo démoni začnú vyliezať na povrch práve počas pobytu na zlovestnom ostrove. Dostávame sa tak do centra dlhoročných problémov, súvisiacich s množstvom osobných aj pracovných zlyhaní. Zistenia, ktoré svadobný deň prináša, sú zjazvenými ranami, ktoré opäť začínajú krvácať. Zabudnime na krátke epizódy z osudného momentu, kedy vypadne prúd a celé svadobné osadenstvo zachváti panika. Stane sa vražda. No je to len vyvrcholenie niečoho oveľa desivejšieho.

Zoznam hostí nám dáva krásne na vedomie, že pravda je komplikovaná a často desivá. Čo jeden považuje za vraždu, iný vysvetlí ako nešťastnú nehodu. Čo jeden považuje za dobro, iný berie ako zlo. Niečo medzi týmito dvomi javmi, potom ostáva v krehkej rovnováhe, vedome uväznené na záhadnom ostrove v skvelej detektívke, akou Zoznam hostí určite je.

Knihu Zoznam hostí vydáva vydavateľstvo Tatran.

• Originálny názov: The Guest List
  • Autorka: Lucy Foleyová