Barbar recenzia: Originálny horor sa s nami zábavne zahráva

★ ★ ★ ★ ☆

Barbar (Barbarian) je horor mnohých tvárí a odtieňov. Precízne nakrútený a potmehúdsky vyčkávajúci za rohom, Barbar striehne na každú možnosť zvrátiť naše očakávania. Uhrančivá atmosféra diváka okamžite strhne do svojho područia. V pozadí počuť utrápené stony, ktoré akoby priamo inšpirovali kvílivé tóny hudobného sprievodu. Opustený dom uprostred tmavej ulice skrýva všetko, čo len diváka môže napadnúť. Tajomstvo na seba nechá čakať takmer celý film. Režisér a scenárista filmu Zach Cregger starostlivo vyberá jednotlivé kúsky skladačky a predostiera nám ich opatrne, pomaly a rozvážne. Tým najdôležitejším je určitá postupnosť nepriznaných dejstiev. Estetická hra dokáže rozprúdiť aj zdanlivo jednoduchú zápletku. Barbar sa nikam neponáhľa a predsa je nesmierne zábavné ho sledovať.

Príbeh filmu začína počas jednej daždivej noci. Tess (Georgina Campbell) prichádza za prácou do Detroitu, do zanedbanej oblasti, ktorá vďaka nočnému príchodu, nedokáže Tess zaslúžene vyviesť z rovnováhy. Ubytovanie si nájde cez Airbnb, no už prvá snaha dostať sa cez zakódovanú krabičku s kľúčom ponúka prvé náznaky trápenia. Ako sa nakoniec ukáže, v dome už niekto býva. Je to mladý chalan menom Keith (Bill Skarsgård), ktorý sa v dome ubytoval rovnakým spôsobom ako Tess. Otázne ostáva, či Tess ostane vonku v daždi s nepravdepodobným plánom nájsť si nové ubytovanie, alebo strávi noc v prenajatom dome aj s prostorekým Keithom. Divák pri pohľade do Skarsgårdovej tváre, naveky spätej so šialeným klaunom, na túto dilemu pravdepodobne pozná svoju odpoveď.

Bill Skarsgård ako Keith. No povedali by ste mu nie?

Barbar sa pohráva s našim očakávaním a robí to originálnym spôsobom.

Barbar je jeden z tých hororov, ktoré si zakladajú na tom, že čím menej o filme dopredu vieme, tým lepšie. Mimochodom si myslím, že niečo podobné veľmi dobre funguje pri každom jednom filme. Človek má potom oveľa intenzívnejší zážitok, ak pred sledovaním nemá akékoľvek očakávania, informácie, nieto aby dopredu pozeral nejaký trailer. Barbar je tohto veľmi dobrým príkladom. Jeho pútavosť je založená presne na tomto princípe. Cregger si uvedomuje hororové trópy a vehementne sa snaží tancovať všade okolo nich. Pozitívom tohto prístupu je istá originalita, negatívom sú určite nezodpovedané otázky, ktoré pretrvajú až do záverečných titulkov.

Vzhľadom na to s akým popisom vychádza Barbar do sveta, jeho príbehová kostra je prekvapivo dynamická. Dej sa rozvetvuje a zachádza do rôznych iných tém. Najviac rozpoznateľná bude dozaista téma MeToo, ktorá v relatívne krátkom čase vystihne zaujímavé závery. Ich interpretáciu necháva Cregger skôr na divákovi. Uhrančivý rozjazd neskôr strieda oveľa divokejšia jazda. Vzhľadom na to, ako vtipne a originálne pristupujú tvorcovia k určitým zvratom, vo finále na zabehnuté praktiky bez rozdielu pristúpia. Inak by sme sa asi veľmi ďaleko nedostali. Originalita bude mať v tomto ohľade asi svoje medze. Akčnejší záver potom spadne do oveľa rozpoznateľnejších vôd, čo nemusí úplne každému vyhovovať. Avšak hravosť, zmena nálady a hra s povahou postáv, ponúka stále veľmi osviežujúcu zábavu.

Barbar je dostupný na Disney+.