Blonde recenzia: Ana de Armas je traumatizovaná Marilyn Monroe

★ ★ ★ ★ ☆

Vzhľadom na pomerne ťažko uchopiteľnú filmovú hviezdu Marilyn Monroe, respektíve herečku Normu Jeane, nemožno brať nový film režiséra Andrewa Dominika ako skutočný príbeh. Nech už to znamená u iných hraných filmov čokoľvek. Blonde nezačína atraktívnym, no často manipulatívnym úvodným titulkom: „Podľa skutočných udalostí“. A nie je to náhoda. Sám režisér filmu otvorene priznáva, že ide o fiktívne prerozprávanie rovnomennej knihy spisovateľky Joyce Carol Oatesovej z roku 2000. Nemôžme teda jasne vyhlásiť, že ide o skutočnú prezentáciu osobnosti, akou bola Marilyn Monroe. V tomto ohľade realita nie je ani tak podstatná. Podstatná je skôr nálada pretavená do súčasnosti. O Marilyn Monroe  sa napísalo množstvo kníh. A z nich vyšlo množstvo odlišných hrdiniek.

Blonde prináša najznámejší sex symbol 20. storočia vo výrazne traumatizovanom vydaní.

Detská trauma prenasleduje Normu Jeane po celý jej dospelý život. V epicentre jej bytia pretrváva nikdy nepoznaná postava otca. Matka Gladys (Julianne Nicholson) nepredstavuje pre Normu Jeane silnú oporu. Ako malé dievča ju obviní zo zlyhaného manželstva, čo sa pretaví až do šialenej snahy, siahnuť svojej dcére na život. Z modelky pózujúcej pre časopisy pre dospelých (angl. pin-up girl) sa z Normy Jeane stáva filmová herečka. Prerod na Marilyn Monroe je predvídavý. Znásilnenie producentom prichádza bez ostychu, rýchlo, takmer ako „normálna“ súčasť pohovoru. Jej snaha o herecké vystúpenie sa stretne s nepochopením, no „zadok má úžasný.“ Neskôr sledujeme Marilyn v sérii zväčša tragických okolností jej života. Pričom hlavnou podstatou ostáva snaha nájsť milujúci prístav, ktorého základy stoja na traumatickej absencii milujúceho otca.

Film nemá v pláne previesť nás kariérnym a osobným životom slávnej ikony v tradičnom duchu. Andrew Dominik pristupuje k svojmu filmu hudobne. Výrazne pocitovo a náladovo. Blonde tak stojí na skutočných fotografiách, ktoré sú veľmi impozantne zreplikované a príbeh sa okolo nich točí podobne, ako sa vinylová platňa točí okolo svojej osi. Tomuto fotografickému a estetickému štýlu zodpovedá aj striedanie obrazového rozlíšenia alebo striedanie farby a čiernobiela. Najpodstatnejšou súčasťou tohto sveta je pochopiteľne predstaviteľka Marilyn Monroe, Ana de Armas. Nielenže sa herečka na Monroe neuveriteľne podobá (v niektorých prípadoch si filmári vizuálne trochu pomáhajú), Ana de Armas navyše podáva najvýraznejší herecký prejav svojej kariéry. Niekedy je herečkina podobnosť s manierami, gestami a hlasom na nerozoznanie od originálu. Jednoducho povedané, na film Blonde môžu byť rozdielne názory, no Ana de Armas si vďaka svojmu hereckému výkonu jednohlasne zaslúži iba chválu.

Rekonštrukcie známych fotografií sú impozantné.

Tragédia strieda tragédiu na ceste k sebadeštrukcii.

Blonde je tragický film o žene zmietanej hollywoodskym systémom, nešťastnými manželstvami a v neposlednom rade spomínanou detskou traumou. Andrew Dominik si vedome vyberá ťaživé okolnosti, na základe ktorých by sme mohli povedať, že Marilyn Monroe bola nešťastná žena. Mnohí jej síce tvrdia, že každý na svete by chcel byť na jej mieste, ale jej pohľad tvrdí niečo iné. Niečo nezávideniahodné. Blonde je síce dlhý film, ale materiálu hodného prezentácie je ešte oveľa viac. My tak vidíme iba jednu stranu mince. Vybranú stranu, ktorá môže byť vzhľadom na celok negatíve kritizovaná, ako príliš depresívna. To ale neznamená, že by film nedokázal obstáť na vlastných nohách, ak by sme jedinú kritiku postavili na tom, že film nezobrazuje realitu.

Inak by sme samozrejme mohli tvrdiť, (a niektorá literatúra to naozaj aj tvrdí), že Marilyn si v skutočnosti nielenže mohla užívať časté sexuálne dobrodružstvá, ale ich mohla aj sama vyhľadávať, ako vlastnú formu terapie. Toto však Dominikov film nezohľadňuje. Naopak, všetky sexuálne avantúry okliešťuje do zmysluplných vzťahov, ktoré bohužiaľ vždy končia nešťastne.

Blonde sa veľmi znepokojivo obracia na mužský nátlak. Na nátlak systému, ktorý si urobí zo ženy vlastný sex symbol hodný zneužitia. Kus mäsa dotiahnutého až ku dverám mužskej rozkoše. Vulgárnej a slizkej. Obrazy slintajúcich mužov sú ohavným výjavom nie veľmi vzdialeným skutočnosti vtedajších, ale aj súčasných dní. Bez ohľadu na skutočnosť, že niektorým ženám tento objektivizovaný obraz vyhovuje (skutočná Marilyn nemusela byť výnimkou) filmová Marilyn je tragická obeť, opakovane vystavovaná bolestivým okolnostiam.

Film Blonde je dostupný na Netflixe.