Normálni ľudia recenzia: Román o láske a dospievaní nielen pre mladých ľudí

Normálni ľudia  je druhá kniha mladej írskej spisovateľky Sally Rooney. Kniha vznikla veľmi rýchlo po jej úspešnom debutovom diele, Rozhovory s priateľmi a urobila v knižnom svete ešte oveľa zásadnejší rozruch. Normálni ľudia sú opäť najmä o mladých ľuďoch, o študentoch, podstatné povedať – o mileniáloch. Je to kniha, ktorej hlavné postavy sú veľmi súčasné. Pochádzajú z digitálneho sveta, čo kniha možno prioritne nespomína, no svet v ktorom sa pohybujeme je automaticky definovaný rokmi pod názvami jednotlivých kapitol. Čas tu hrá významnú štýlovú aj formálnu úlohu, ktorá výrazne pomáha nabudiť pocit dospievania, pocit zmeny.

Normálni ľudia sú primárne o skrytej láske dvoch mladých ľudí.

Príbeh knihy začína na strednej škole. Marianne je z bohatej rodiny a medzi spolužiakmi nie je veľmi obľúbená. Naopak Connell je športovec a člen skupinky populárnych detí. Marianne aj Connell sa spoznávajú najmä cez Connellovu mamu, ktorá robí upratovačku v Marianninom dome. Jej zamestnanie taktiež poukazuje na výrazne sociálne rozdiely medzi mladou dvojicou. To im však nebráni, aby si obaja mladí ľudia veľmi dobre porozumeli. A to aj za cenu toho, že Connell sa k sympatiám voči Mariannne pred svojimi kamarátmi otvorene nepriznáva. Kamarátstvo však rýchlo prerastá v lásku a Connell stojí pred ťažkým rozhodnutím, ako celú situáciu uhrať na obe strany.

Normálni ľudia si berú na zreteľ veľký časový úsek. Zo strednej školy nasledujeme oboch hrdinov na vysokú školu. Aj v týchto momentoch sledujeme, že ich rozhodnutia sú často podnecované vzájomnej atraktivite a priateľstvu. Najmä Connell by si to možno niekedy ani nepriznal, no jeho láska sa zdá byť ešte oveľa hlbšia než tá Mariannina, a to aj napriek tomu, že jeho spoločnosť ho akoby podvedome núti robiť niečo úplne iné, než čo by rád robil.

Marianne aj Connell sa menia. Ich povaha, ich vzhľad je výsledkom ich stredoškolskej lásky. Autorka vo svojej knihe krásne zachytáva ako sa človek na úsvite dospievania mení najmä vďaka láske. Niekedy je táto zmena k horšiemu, inokedy k lepšiemu. Často je tu však cítiť neviditeľné puto medzi Mariannou aj Connellom, a to aj napriek tomu, že sa ich cesty často rozchádzajú. Majú iné vzťahy, majú celkom iné životy a vysoká škola im doslova vymieňa úlohy. Connell je hanblivý samotár, zatiaľ čo Marianne si užíva výslnie popularity.

V pozadí je stále ukrytý akýsi vzájomný prepletený osud oboch mladých ľudí, ktorý sa akoby podvedome stále vyhľadávajú aj zraňujú.

Normálni ľudia je kniha o mladých ľuďoch. Je to kniha, ktorá má svieži nádych, ale aj melanchóliu mladosti. Príbeh nemá základný kameň alebo jednu základnú premisu. Naopak by sa dalo hovoriť o príkladnom románe o mladej láske a dospievaní. Sally Rooney má veľmi priamočiary prednes a jej rozprávanie neobsahuje zbytočné odbočky a zákutia. Drží sa svojich postáv a čitateľovi ich odhaľuje v známom svetle každodennosti a univerzálnosti. Marianne z tohto popisu možno jemno vyčnieva, pretože jej povaha je viac než komplikovaná, čo je možno priamy dôsledok toho, ako sa k nej Connell na strednej škole zachoval. Isté je však to, že Marianne pekne zosobňuje komplikované ženské srdce, ťahané do rôznych smerov, stále však akosi verné svojmu priateľovi, svojej stredoškolskej láske, Connellovi.

Knihu vydáva vydavateľstvo Lindeni a kúpiť si ju môžete na gorila.sk

• Originálny názov: Normal People
  • Počet strán: 248