Happiest Season recenzia: Výborná vianočná komédia o odhalení lásky dvoch dievčat

★ ★ ★ ★ ☆

Dovolím si tvrdiť, že nový vianočný film Happiest Season (čes.prekl. Šťastné a veselé), režisérky a herečky Clea DuVall, má všetky predpoklady, zaradiť sa medzi, dnes už klasické, no stále moderné, vianočné komédie. Základná premisa filmu, kedy má dcéra počas vianočných sviatkov odhaliť rodičom svoj lesbický a veľmi vážny vzťah, je krásne jednoduchá, no veľmi dobre zvládnutá. Happiest Season môže ísť podľa zaužívaného hollywoodskeho vzorca rozprávkovej romantickej komédie, no pravda je taká, že nie každému filmu sa podarí pretaviť do takto príjemného a dojímavého výsledku. Happiest Season má skrátka všetko, čo dobrý vianočný film potrebuje.

Happiest Season je nadovšetko príjemný a usmievavý vianočný film.

Ako som už spomínal, príbeh nie je zložitý, a vtom je aj krása celého diela. Pritom ide o dokonalý jednoduchý konflikt. Harper (Mackenzie Davis) cestuje prežiť vianočné sviatky k rodičom. Jej otec Ted (Victor Garber) je kandidát na starostu mesta a imidž je preňho na prvom mieste. Jeho žena Tipper (Mary Steenburgen) to dobre chápe a pomáha svojmu mužovi prezentovať svoju rodinu v tom najlepšom možnom svetle. Nedávno si dokonca vytvorila účet na Instagrame a teraz všade behá s tabletom a všetko milé, usmievavé a dokonalé s pýchou prezentuje na sociálnej sieti. Tento perfektný svet prichádza do ostrého kontrastu v momente, keď Harper prichádza k rodičom aj so svoju priateľku Abby (Kristen Steward). Rodičia o jej vzťahu, ani o jej sexuálnej orientácii nič netušia. Nanešťastie, Harper má z mnohých jasných dôvodov, oveľa väčší problém, otvorene priznať nielen, kto je v skutočnosti Abby, ale dokonca aj kto je sama Harper.

Happiest Season je nadovšetko príjemný a usmievavý vianočný film. Vianočná atmosféra doslova dýcha z každej scény, z každého obrazu. Keď obe dievčatá pricestujú k rodičom, ich obrovský dom by mohol ľahko konkurovať domu McCallisterovcov z filmu Sám doma (Home Alone, 1990). Lokácie sú tak veľmi hrejivé a priateľské. Hrajú všetkými vianočnými farbami, dekoráciami a svetielkami, a človeka to celé príjemne naladí na vianočnú atmosféru.

Kamkoľvek zamierime, Vianoce nás nasledujú. Nielen v podobe mizanscény, ale aj hudobne, kostýmovo a všeobecnou náladou.

To isté možno povedať aj o výbere hercov. Dve hlavné protagonistky sú ako Harper a Abby skvelé. Abby je viac uzavretá, hanblivá, pritom je zaujímavé, že je to práve odvážnejšia Harper, kto má v skutočnosti problém byť tá silná. Hlavnou postavou filmu však ostáva Kristen Steward. Je to práve ona, koho celý čas sledujeme. Nie je síce jediná, kto čelí konfliktu, pretože je to práve Harper, kto musí konať, ale je to práve Abby, kto najviac trpí. A treba určite zdôrazniť, že Kristen Steward je ako obvykle jednoducho pastvou pre oči. Jej herectvo je decentné, pritom za jej pohľadom sa ukrývajú pútavé pochybnosti a silné emócie.

Okrem hlavnej dvojice, ktorej romantický vzťah má svoje muchy a zaslúžené pochybnosti, má však film to šťastie, že zvyšný casting vyšiel na jednotku. Či už sú to „perfektní rodičia“, ambiciózna dcéra Jane (Mary Holland), ktorá ostáva frustrovane v úzadí, alebo chladná Sloane (Alison Brie) s manželom a dvomi deťmi, ktorá naopak iba súťaží o otcovu pozornosť s Harper. Každá postava je jasne definovateľná. Každá postava tu má svoje miesto a dotvára celkový konflikt tajnej lásky dvoch dievčat.

Abby má pre Harper pripravené jedno menšie prekvapenie.

Keďže ide o vianočný film, človek by mal očakávať istý priestor pre rozprávkové, až zázračné finále.

Film napísala a režírovala známa herečka Clea DuVall. V poradí ide o jej druhý celovečerný film. V oboch prípadoch, či už scenáristicky, alebo režijne, DuVall jasne vyniká. Akoby aj nie, keď má tak sympatické herecké osadenstvo. Dan Levy je ako kamarát Abby, typicky podporný bod každej utrápenej duše. Navyše si drží prvenstvo pri vtipných scénach. Tie sú založené najmä na veľmi decentnom humore, bez akýchkoľvek nutností spadať do zbytočných vulgárností. Aj keď toto nikto od filmu ako je Happy Seasons naozaj neočakáva, pretože jeho vianočný duch je tu stále veľmi prítomný.

Keďže ide o vianočný film, človek by mal očakávať istý priestor pre rozprávkové, až zázračné finále. Vo filme figuruje aj vianočná klasika, Život je krásny (It´s a Wonderful Life, 1946), možno ako pripomienka toho, že Vianoce sú čas zázrakov a splnených prianí. Ľudia sa nerozchádzajú. Práve naopak. Rodina drží pohromade. A tento film si je toho veľmi dobre vedomý. Netreba sa preto na túto vianočnú romantickú komédiu pozerať veľmi kriticky, najmä z toho nesprávneho uhľa. Ako vianočný film to funguje výborne a budem veľmi prekvapený, ak sa Happiest Season, po nejakom čase nestane každoročným vianočným adeptom televíznych programov.