Apartmán v Paríži recenzia: Skvelé halloweenske čítanie naštrbí slabší záver

Nová kniha britskej spisovateľky Lucy Foleyovej s názvom Apartmán v Paríži je až takmer goticky ladená detektívka. Zatiaľ, čo Foleyovej prechádzajúca kniha Zoznam hostí nás vzala na zlovestne pôsobiaci ostrov neďaleko Írska, Apartmán v Paríži nás vezme do srdca francúzskej metropole. Čitatelia by však nemali očakávať svieži parížsky život plný umenia a módy a iných stereotypov v štýle seriálu Emily v Paríži. Mimochodom, spomínaný seriál sa v knihe taktiež nelichotivo cituje. Naopak, Apartmán v Paríži je skôr mix Romana Polanskeho, seriálu Iba vraždy v budove (Only Murders in the Building) a veľmi decentnej štipky Fitzeka.

Kniha sa hneď na úvod riadi starým dobrým pravidlom, „na nič nečakaj a hneď tas sekeru!“ Doslova. V krátkom prológu nachádzame mladého muža usadeného za stolom s prstami na klávesnici od počítača. Sedí pri zelenkavom svetle lampy uprostred obklopujúcej temnoty. Temnota je pohlcujúca, hnilobná. Muža obklopuje podobne ako budova, v ktorej sa nachádza, obklopuje zo všetkých strán vstupné nádvorie. Nepríjemný pocit nebezpečenstva je okamžite citeľný. Ben, ako sa muž za stolom menuje, má očividne naponáhlo. „Už tu nie je vítaný.“ Zrazu sa ozve odomykanie dverí a Ben vyskakuje na nohy. Je úplne jasné, že je napätý ako struna. Scéna sa končí s tradičným nedopovedaním niečoho násilného. Niečoho, čo nás napriek svojmu klasickému vzorcu neprestáva baviť.

Apartmán v Paríži sa môže pýšiť skvelou hororovou atmosférou.

Po tom, čo sa Ben odmlčí, prichádza za ním z Londýna jeho nevlastná sestra Jess. Mladé dievča u brata hľadá posledné útočisko, pretože nemá ani peniaze, ani nikoho iného, koho by v Paríži poznala. Namiesto toho, aby si s bratom vychutnala maslový croissant a Bordeaux ročník 89, zmätená Jess nevoľky padá do víru záhadných udalostí. Nielenže jej Ben poslal podozrivo useknutú hlasovú správu, z ktorej má Jess v podstate rovnaké pocity, aké ostávajú s čitateľom po nedopovedanom prológu, dievča sa navyše musí vysporiadať s nie veľmi hrejivým prístupom Benových susedov. Tí sú totiž jediní, kto dokáže Jess v tejto neľahkej situácii pomôcť vypátrať jej nezvestného brata.

Lucy Foleyová píše rýchlo, jednoducho a vecne. Kapitoly rozdeľuje, podobne ako u Zoznamu hostí, medzi jednotlivé postavy jednej budovy. Sú pomerne krátke a trefné. Aj vďaka tomu kniha uteká míľovými krokmi, najmä potom vtedy, keď sa kapitoly končia typicky fitzekovsky nejakým slovným „klifhengrom“ a človek nedokáže odolať. Našťastie Foleyová rozoznáva, že tento štýl nemôže udržať večne bez toho, aby čitateľa pomaly, ale isto neotrávila. Najmä potom vtedy, keď ide o rozpoznateľnú manieru snažiť sa nevinné objekty opisovať hrôzostrašným štýlom pre zachovanie napätia. Ostrý a lesklý kov je mobil? Silný úder zozadu je…mačka? Oveľa napínavejšie funguje výber slov pri opisoch postáv v danom prostredí. Cítiť tu závan voyerizmu, skrytého tajomstva, záhadných tieňov. A to je vzhľadom na prostredie bytového komplexu v tvare U s veľkými oknami a zvedavou domovníčkou, pochopiteľná voľba.

Kniha ako stvorená na dlhé strašidelné večery.

Apartmán v Paríži nemá ďaleko od dobrého hororu. Atmosféra je skvelá. Pripomína Hitchocka, Polanskeho, gotické romány, dokonca tu môžeme nájsť náznaky nevyužitého nadprirodzena. Kniha sa v mnohých prípadoch číta takmer ako upírsky román. A človeka popravde napadajú rôzne možnosti ako tento príbeh posunúť na oveľa odvážnejšiu koľaj. Ale Foleyová bohužiaľ ostáva v bezpečnom teritóriu, ktoré vo finále tak trochu zlyháva vyvrcholiť.

Kniha sa celý čas drží skvelej detektívnej premisy vhodnej pre strašidelné domy, opustené sirotince alebo tajuplné hotely. Akonáhle sa ocitáme uprostred halloweenskej párty, Apartmán v Paríži nám jasne pripomína: Veď toto je predsa skvelé halloweenské čítanie! No potom príde záverečné rozuzlenie a človek tak trochu povädne. Nastupuje mierne sklamanie. Funguje to podobne ako spomínané umelo napnuté závery kapitol. Podmanivé indície, mrazivý výber slov, nevítaní hostia, tajomstvá, temnota, hniloba, kult, rituály, masky a potom veľké odhalenie. Úder zozadu! Ale nie. Je to len mačka.

Knihu Apartmán v Paríži vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: The Paris Apartment

Autorka: Lucy Foleyová