Angličanka recenzia: Seriálové prekvapenie roka nájdeme v zemi zabijakov a zlodejov

★ ★ ★ ★ ★

Seriál Angličanka (The English) je čistokrvný western v tej najlepšej forme. Tvorcovia na čele s Hugom Blickom, nám v šiestich epizódach podajú ucelený príbeh hodný dlhého celovečerného filmu. Napriek tomu, že ústredným motívom je opäť raz pomsta, Angličanka má ďaleko od tradičného audiovizuálneho diela. Blick je originálny autor. Seriál sa vyznačuje krásnym vizuálom plným saturovaných farieb. Malebná príroda nádherne kontrastuje s nesmierne nebezpečným svetom. Toto je zem plná zabijakov a zlodejov. Nádeje o novom živote sa mnohým imigrantom doslova topia v ich vlastnej krvi. Smrť je pomalá alebo rýchla, no vždy nás sprevádza na každom kroku.

Angličanka nás vezme do krajiny prekvitajúceho násilia.

Píše sa rok 1890. Seržant Eli Whipp (Chaske Spencer), prieskumník americkej armády a člen kmeňa Póniov, túži po vlastnom kúsku zeme. Na základe svojej služby v armáde na to má právoplatný nárok. „Tu si jeden z nás,“ varuje ho jeden z jeho vojenských príslušníkov, „tam budeš jedným z nich.“ Hrozba násilia je okamžite citeľná. Vojna sa síce skončila, no v krajine stále panuje silný rasizmus a prebiehajúca genocída Indiánov. Každý pocestný je skrytá hrozba. O tom sa presvedčí aj Angličanka lady Cornelia Locke (Emily Blunt). Tá prichádza na nový kontinent, aby našla muža zodpovedného za smrť jej syna. S kuframi plnými peňazí sa naivná žena okamžite stáva obeťou zvráteného Wattsa (Ciarán Hinds), ktorý jej mal v jej plánoch pôvodne pomôcť.

Ocitáme sa v krajine, kde vražda a zlodejstvo nielenže prekvitajú, ale stávajú sa základným pilierom prežitia. Seržant Whipp aj lady Cornelia sa nestretajú inak, ako v momente smrtiacej hrozby. Angličanka nás jedinečným spôsobom vrhá do nehostinného sveta, plného ikonických postáv westernu. Postavy sú skvele napísané, zahrané a výborne spodobené. Kostýmy a masky výborne vystihujú ikonické prevedenie postáv, ktoré hrajú na známu, atraktívnu strunu westernového žánru. Zo všetkých spomeňme aspoň Čiernookú Mog (Nichola McAuliffe), ktorej fyzická podoba dobre reprezentuje krutosť miestnych pomerov, alebo nenávideného zlosyna Davida Melmonta, výborne stvárneného hercom Rafom Spallom.

Aby v tomto kraji Cornelia Locke (Emily Blunt) prežila, musí sa rýchlo zmeniť.

Bolestivé memento genocídy pôvodných obyvateľov Ameriky.

Ako už bolo spomenuté, Angličanka má nádherný vizuál. Zásluhu na tom nemá iba pozornosť na okolitú prírodu, ktorá naozaj nejedného diváka uhranie, ale aj režijný prístup k rozprávaniu. Na krásnom javisku sa často odohrávajú v širokých záberoch emočne nabité momenty. Hudbou sa nešetrí, čo je iba dobre, pretože jej kvalita je na veľmi vysokej úrovni. Angličanka funguje výborne ako celkom. Od strhujúcich úvodných titulkov, ktoré som nemal nikdy potrebu preskakovať, ako sa dnes veľmi často deje, až do úplného konca každej epizódy. Ak by sme mali zo šiestich epizód vyňať tú najsilnejšiu, tak celý seriál sa rozhodne oplatí sledovať už len kvôli štvrtej epizóde. Pričom piata sa kvalitatívne a najmä emočne, drží v tesnom závese.

Angličanka je seriálové prekvapenie tohto roka. Ide o strhujúce, bolestivé memento krvavého vyhladenia pôvodných obyvateľov Ameriky. Je to príbeh číreho toxického zla, nákazlivého ako smrteľná choroba. V útrobách tohto sveta však stále prebýva nádej v dobro. Nádej vo vzájomné uzmierenie. Na druhú stranu nám však tvorcovia ponúkajú aj nefalšovanú akciu. Atraktívne mini-epizódy založené na menších konfliktoch, ktoré sami o sebe ponúkajú pútavé sledovanie. V širšom obraze na nás však čaká veľmi dojemný, srdcervúci príbeh hodný každej pozornosti.

Seriál Angličanka je dostupný na HBO Max.