Trevor Noah: Vinný od narodenia recenzia

Kniha, Trevor Noah: Vinný od narodenia, zachytáva pestré, juhoafrické detstvo známeho komika a moderátora. Svižná autobiografia je často vtipným prerozprávaním spomienok na detstvo, ktoré bolo vzhľadom na stav spoločnosti poznačenej tvrdým apartheidom, veľmi špecifické. Keď sa Trevor Noah narodil, černosi ho považovali za bieleho a bieli za čierneho. Patril medzi takzvaných farebných, no farba pokožky nebola v juhoafrickej spoločnosti jediným kritériom spoločenskej polarizácie. Spoločnosť sa často orientovala podľa povrchných poznávacích znamení. Každý človek bol na základe svojej identity, farby pokožky a sociálneho a ekonomického statusu, prísne kategorizovaný. Trevor Noah však patril do inej skupiny ľudí. Jeho pôvod bol komplikovanejší a prirodzene so sebou prinášal svoje problémy. Bol dieťaťom ukrývaným pred zvedavými očami za vysokým plotom. Outsider historického vývinu rasistickej spoločnosti. Inak povedané, Trevor Noah bol výsledok „zločinu“.

Spoločnosť Juhoafrickej republiky v sebe mala hlboko zakorenený rasizmus. Bolo to najmä kvôli toxickému apartheidu, ktorý sa stáročia systematicky rozrastal. To znamenalo, že spoločnosť pracovala na základe klasifikácie a systematického rasového utláčania. Trevor sa narodil ako syn čiernej matky, pôvodom z kmeňa Xhosa a bieleho otca, švajčiarskeho Nemca. Na základe rasových zákonov, ktoré okrem iného zakazovali aj pohlavný styk medzi Európanmi a domorodcami, bolo viac než jasné, že Trevor je fyzickým dôkazom utláčajúcich zákonov policajného štátu.

„Maryvale predstavovalo oázu, ktorá ma ukrývala pred pravdou, pohodlné miesto, kde som sa mohol vyhnúť ťažkým rozhodnutiam. Skutočný svet však takto nefunguje. Rasizmus existuje. Ľuďom ubližujú a to, že sa to nedeje práve vám, neznamená, že sa to nedeje vôbec. A v istej chvíli si musíte vybrať. Čierna, alebo biela. Vyberte si. Môžete sa snažiť, aby ste sa tomu vyhli. Môžete povedať: „Ach, ja si strany nevyberám,“ no v istom bode vás život donúti vybrať si.“

Trevor Noah: Vinný od narodenia je kniha o rasizme, no je to najmä kniha o radostiach a ťažkostiach detstva.

Noah píše o ťažkých podmienkach končiaceho sa apartheidu a jeho priamych vplyvov na rast mladého človeka. Vo väčšej miere je potom kniha srdečným obhliadnutím sa za vlastným detstvom. Keď Trevor píše o svojom detstve, nezdráha sa zahrnúť svoju energickú povahu. Jeho vyčíňanie bolo povestné. Dokonca až problematické. Inak by mu predsa jeden z jeho strýkov nehovoril Teror. Noah spomína na niečo univerzálne spoločné pre každé problémové a hyperaktívne dieťa. Rozdiel ostáva v prítomnosti rasových nepokojov, násilností a protestov, číhajúcich neustále za rohom.

Trevor spomína na zážitky zo školy, spomína na prvé lásky, prvých priateľov, samotu, akné, počítačové hry, filmy, hudbu. Je to veľmi familiárny zhluk typického detstva a počiatočnej puberty. Nálada  90. rokov je taktiež hmatateľná v podobe CD napaľovačiek, kšeftovania s hudobnými cédečkami a videohrami na Playstation alebo spomínaním na staré hudobné programy ako je Winamp. Všetky tieto malé detaily budujú jedinečný obraz špecifického detstva. Noah skvele vystihuje konkrétnu dobu a detailne nás presúva v čase a priestore do nostalgicky vystavaného obdobia, ktoré sme síce nemuseli zažiť v danom priestore, no ktoré bude niektorým z nás veľmi známe.

S humorom prichádzajú zaujímavé názory.

Kniha je rozdelená do menších príbehov. Niektoré príbehy sú veľmi vtipné, ako napríklad tá s tanečníkom Hitlerom, iné príbehy sú naopak poznačené šokujúcimi udalosťami. Príbehy sú často rozprávané nechronologicky. Tento štýl je veľmi nevtieravo prezentovaný a jeho skutočnosť si uvedomíme len v malých detailoch. Dôvodom je pravdepodobne tematické zameranie každého jedného príbehu. Nemožno však povedať, že by sa kniha čítala poviedkovo. Rozprávanie je naopak plynulé a má jasnú postupnosť.

Keďže Noah zvykne aj pri stand-up vystúpeniach miešať humor s vážnosťou, všednosť situácie s hlbším názorom, aj jeho kniha sa môže pýšiť inteligentnými myšlienkami a zaujímavými tvrdeniami. Ich tematika sa pohybuje pochopiteľne najmä okolo rasizmu. Autor má ale tendenciu konkretizovať. Pomáha si životnými skúsenosťami a vďaka nim nám ponúka zaujímavé príklady vlastných tvrdení. Sú to okruhy ako jazyk, otázky identity, náboženstvo, kriminalita alebo rozdielne uhly pohľadu v rámci daného kontinentu.

„Aj keď nie ste vo štvrti ťažkým kriminálnikom, zločin je vo vašom živote vždy prítomný. Má rôzne stupne. Od mamy kupujúcej jedlo, ktoré vypadlo z nákladného auta, aby nakŕmila rodinu, až po gangy, ktoré predávajú vojenské zbrane a techniku. Vďaka štvrti som si uvedomil, že zločinu sa darí, pretože robí jednu vec, ktorú vláda nerobí: zločin sa stará. Zločin je medzi ľuďmi. Zločin hľadá mládež, ktorá potrebuje podporu a pomocnú ruku. Zločin ponúka stáže, brigády a príležitosti na povýšenie. Zločin sa zapojí do komunity. Zločin nediskriminuje.“

Srdcom knihy je vzťah matky a syna.

Ústredným motívom knihy je silný vzťah medzi Trevorom a jeho matkou. Jeho očami pozeráme na oddanú kresťanku, húževnatú a odvážnu, ktorá sa len tak niečoho nezľakne. Nebráni sa za každú cenu ochrániť svoje dieťa v rozpoltenej krajine plnej hroziaceho nebezpečenstva. Sledujeme ich spoločný osud zrodený z iracionálnej kriminality, ukotvený v chudobe a systematickom rasizme. Keď prichádza na scénu Trevorov nevlastný otec Abel, kniha začne dostávať oveľa temnejší charakter. Jeho prítomnosťou sa rozprávanie stáča do šokujúceho teritória.

Je to moment, kedy sa každá vidina príležitostného humoru začína zdať viac a viac nemiestna. Napriek tomu ostáva Noah pevne na nohách. Neotrasiteľne nás vracia naspäť do láskyplného vzťahu medzi matkou a synom, kde dostať výprask znamená ľúbiť, kde hádka znamená starostlivosť a opateru. Napriek všetkým útrapám pokračujeme v žartovných diskusiách o Ježišovi. Pokračujeme vo večnom provokovaní a doberaní si toho druhého. A vo finále v nás Noah prebudí silnú vieru otvoriť svoju myseľ a nechá nás dúfať v lepšie zajtrajšky.

Trevor Noah: Vinný od narodenia je veľmi pútavá autobiografia. V niektorých temnejších momentoch trochu pripomína podobne autobiografické dielo, Vzdelaná. Ide o veľmi osobné prerozprávanie vlastného detstva s primárnym dôrazom na rodinu. Nečakajte preto žiadne kariérne epizódy, ktoré by nám priblížili Noahovu cestu tam, kde ho môžeme nájsť dnes. Síce v knihe spomína svoju prebúdzajúcu sa popularitu, je to len okrajová poznámka. Nikdy sa presne nedozvieme, ako sa ku kariére komika a moderátora dostal. Kniha si naopak berie za cieľ niečo úplne iné. Je to osobný, intímny návrat do minulosti. Je to ucelená spomienka na obdobie detstva v Juhoafrickej republike. A ako taká funguje kniha veľmi dobre. Nečakane silný záver nám potom len vyrazí dych. Je to doslova horký bozk na rozlúčku, ktorý cítime ešte dlho po dočítaní knihy.

Knihu Trevor Noah: Vinný od narodenia vydáva vydavateľstvo Tatran.

• Originálny názov: Born a Crime
  • Autorka: Trevor Noah