Wednesday recenzia: Nesmierne zábavná detektívka na čele so svojskou vyšetrovateľkou

★ ★ ★ ★ ☆

Wednesday Addamsová dostáva od Netflixu vlastný seriál a výsledok je napriek neistým očakávaniam, prekvapujúco vydarený. Wednesday nás privádza do oveľa pestrejšieho a najmä magickejšieho sveta, než aký by sme od Rodiny Addamsovcov možno očakávali. To ale neznamená, že by tvorcovia zabúdali na gotickú a ponurú atmosféru originálneho formátu. Práve naopak. Seriál sa pýši ikonografickými lokáciami, archetypálnymi postavami a neuveriteľne vhodnou adeptkou do hlavnej úlohy násťročnej Wednesday Addamsovej. Podobne ako seriálový svet a jeho atmosféra, aj Jenna Ortega ako hlavná hrdinka, funguje skrátka výborne. Hladko a prirodzene.

Príbeh začína tak, ako ho poznáme napríklad z dvoch skvelých filmov Barryho Sonnenfelda. Na jednej strane je morbídna čierna rodiny Addamsovcov, na druhej strane presladená dúha americkej spoločnosti. Po tom ako Wednesday pomstí svojho šikanovaného brata Pugsleyho (Isaac Ordonez), tým, že na jeho trýzniteľov v školskom bazéne pošle mäsožravé pirane, vyhodia ju zo štátnej školy a ona končí v špeciálnej škole pre vyvrheľov s názvom Nevermore. Týmto úvodom sa končí všetko očakávajúce. To čo prichádza neskôr je nesmierne pútavá a nadprirodzená detektívka. Pretože Nevermore je škola plná upírov, vlkolakov, gorgonov a jedného záhadného netvora, ktorý v hlbokých lesoch masakruje miestnych obyvateľov neďalekého mestečka Jericho.

Wednesday prebíja naše očakávania a predstavuje nový pohľad na známu hrdinku.

Nevermore je niečo ako Rockford Harryho Pottera alebo Xavierova škola pre nadaných z komiksovej série X-men. Aj v tomto prípade platí odveká spoločenská metafora, „my a tí druhí“. Na jednej strane sú takzvaní vyvrheli („Outcasts“) a na druhej strane sú normálni ľudia („normies“). Toto je ale škola, ktorá nesie meno na základe jej patróna, Edgara Allana Poea, a preto aj tunajšia atmosféra bude svojsky gotická a strašidelná. Mimochodom, miestna škola očividne zdieľa architekta s domom rodiny Addamsovcov, čo divákovmu oku len ulahodí a mimovoľne spojí pár túžobných očakávaní.

Najsvetlejším prínosom seriálu ako je Wednesday je nepochybne scenár zhotovený na čele s tvorcami seriálu, Alfredom Goughom, Milesom Millarom. Je to práve scenár, ktorý nám zaručuje príbehom hnaný postup vpred. Môžeme tak zabudnúť na vyčerpávajúcu vatu iných projektov, niektorých dokonca prestížnejších, než by sme si možno chceli otvorene priznať, (nedávno napríklad Stranger Things). Ak by sme to napísali z toho negatívneho hľadiska, Wednesday nemá nudné rozhovory o ničom, nemá prešľapovanie na mieste, nehrá celú sériu s jednou náladou. Wednesday obmieňa, postupuje vpred, prináša nové stopy. Najmä potom vo svojej podstate človeka baví a úprimne nás angažuje do podnecujúceho detektívneho príbehu.

Pár nedostatkov nedokáže potopiť tento úprimne pútavý seriál.

Tých pár nedostatkov prichádza nárazovo a našťastie sa nemajú možnosť uchytiť. Casting rodiny Addamsovcov, Gomeza (Luis Guzmán), Morticie (Catherine Zeta-Jones) alebo ich komorníka Lurcha (George Burcea), ktorý pôsobí skôr ako syn originálneho Lurcha, je subjektívne otázny. Títo herci väčšinou pôsobia skôr ako herci v kostýmoch na halloweenskej párty, než ako reálne postavy. Catherine Zeta-Jones akoby skôr interpretuje herečku Angelicu Hustonovú, než samotnú Morticiu. Prítomnosť Luisa Guzmána v úlohe Goméza zasa ostane večnou záhadou vkusu.

Podarená rodinka Addamsovcov má svoje castingové pochybnosti.

V prípade, ak odhliadneme od samotnej rodiny Addamsovocov, poteší nás väčšina osadenstva. Na čele rozhodne stojí hviezda seriálu, Jenna Ortega, ktorá ide v úlohe Wednesday po vlastne vytýčenom chodníčku, rovnocenne so skvelou Christinou Ricci. Ricci sa tentoraz zhostila úlohy učiteľky Thornhillovej. Jej prítomnosť na obraze je vždy svetlým momentom. Za spomenutie stojí aj Gwendoline Christie, ktorej úloha riaditeľky Weemsovej taktiež veľmi sadla. A Vec je skrátka skvelý pomocník, ktorého si každý divák rozhodne zamiluje.

Wednesday sa do povedomia divákov rozhodne dostala aj vďaka účasti Tima Burtona. Pod jeho taktovkou vznikli prvé štyri epizódy, respektíve, polovica seriálu. Ale vzhľadom na skutočnosť, že Burton nevyprodukoval za pätnásť rokov jeden lepší film, úspech seriálu v spojitosti s jeho osobou je viac než špekulatívny. Kvalitný scenár občas narazí na temnejšie stránky. Takou je napríklad aj scéna s prerezanými pneumatikami na policajných autách, takže polícia je doslova vyšachovaná z hry, keďže sa údajne nemá ako dostať na miesto činu (zaujímavé). Dôraz na kung-fu schopnosti našej hlavnej hrdinky taktiež nie sú úplne nutné. Našťastie tých pár momentov je tak málo, že všetko dobré jednoznačne víťazí.

Wednesday je primárne detektívny príbeh.

Wednesday nás veľmi prirodzene a nenútene zavedie do atraktívnych lokalít, ktoré podliehajú príbehu a tým nás úprimne zasahujú na tom správnom mieste. Je tu tajomná škola, tajné vchody, tajné spolky, záhadná minulosť alebo nadprirodzené schopnosti. V prípade špeciálnych schopností ich tvorcovia v prípade Wednesday alebo strýka Festera rozvíjajú do zaujímavých výsledkov. Podobne tak sa dostaneme do starých opustených domov, do čias čarodejníckych procesov alebo zavítame aj do sveta slávnych monštier. Pre zachovanie spoilerov ich však nebudeme vyslovene menovať.

Wednesday skrátka baví a čo je podstatnejšie vyslovene nás núti zúčastňovať sa na jej vyšetrovaní. Postáv je neúrekom a každá z nich má nejaké tendencie aktívne zasahovať do nášho príbehu. Ide o pavučinu vzťahov a motívov. Každý jeden z nich je špecificky vystavaný, či už aby mieril do slepej uličky alebo do zdarného finále. Pretože toto je primárne detektívny príbeh a ako taký funguje výborne. A čo je ešte lepšie, predvídateľnosť tu nebude vôbec na škodu. Naopak, aj naše vlastné závery, či už budú správne alebo nie, nás vo výsledku pobavia.

Seriál Wednesday je dostupný na Netflixe.