I Care a Lot recenzia: Nevierohodná kópia kvalitných trilerov

★ ★ ★ ☆ ☆

Je azda ľahko badateľné, že film I Care a Lot pripomína Stratené dievča (Gone Girl, 2014) Davida Finchera. Samozrejme tento prvý dojem je čisto založený na prítomnosti herečky Rosamund Pike, čoby chladnokrvného prototypu manipulatívnej ženy. V tomto ohľade je porovnávanie viac-menej zbytočné a pomerne povrchné. Oveľa viac zaujímavé sú niekedy drobné, inokedy pomerne do očí bijúce formálne prvky, ktoré akoby režisér a scenárista filmu J Blakeson z trileru Stratené dievča bez ostychu kopíroval. Nech nám scéna v posteli (Stratené dievča) a scéna v aute (I Care a Lot) poslúžia bok po boku ako veľmi jasný príklad spoločného štýlu.

Alebo si radšej vypočujme hudbu Marca Canhama, bez toho, aby sme vedeli, že ide o hudbu Marca Canhama. Prvá otázka, ktorá nás napadne? Je to Trent Reznor a Atticus Ross? Možno. Niečo na tom úplne nesedí. Ale nie je to úplne vylúčené. Na druhú stranu, nie je to úplne tá kvalita, akou sa Reznor a Ross môžu pýšiť. Tá podobnosť je tu ale jasná. Bohužiaľ, kopírovať, či povedzme menej útočne – „inšpirovať sa“ – v tomto prípade vôbec nestačí. Pretože to čo začína ako sľubný triler o hyenizme a morálnej pokleslosti za vidinou bohatstva, dopadá tvrdo na naivné predstavy a umelé šablóny.

I Care a Lot je pomerne hravý a svieži film bez hrdinu, bez sympatií, napokon aj bez vyvrcholenia.

Hlavnou hrdinkou je Marla Grayson (Rosamund Pike), ktorá sa živí ako zákonný zástupca, či opatrovateľ seniorov, o ktorých súd rozhodol, že sú kvôli svojmu dosluhujúcemu mentálnemu zdraviu, odkázaní na pomoc štátu. Táto pomoc prichádza v podobe skorumpovaného systému, riadeného Marlou a jej priateľkou Fran (Eiza González). Obe ženy si okrádanie dôchodcov nehanebne užívajú. Prináša im to nebývalý zisk a akékoľvek snahy o kompromitáciu zhnitého systému sú súdnou cestou väčšinou zmetené zo stola. Problém prichádza až v momente, keď Marle príde do cesty zlatá baňa v podobe zámožnej Jennifer Petersonovej (Dianne Wiest). Keď ju Marla nechá zatvoriť do domova dôchodcov a opäť ju rutinne okradne o všetky cennosti (a že ich je), na scénu prichádza tajomný gangster Roman (Peter Dinklage). Tomu sa totiž nehorázna hospitalizácia Jennifer ani trochu nepáči.

V tomto momente začína boj medzi mafiou, alebo lepšie povedané, veľmi slabým vývarom obrazu mafie, a neohrozenou Marlou. Proces, akým sa tento boj odohráva je pomerne neuvážený. V tomto ohľade robí triler I Care a Lot americkým filmom viac-menej hanbu. Doslova im robí protislužbu. Veľmi otvorene totiž ponúka každej argumentácií základnej kritiky amerického filmu, v znení „hlúpy hollywoodsky film“, nespočetne veľa ostrých nábojov. Dokonca hotový arzenál nábojov. A pritom ja osobne mám rád filmy pritiahnuté za vlasy. To sa však podobný film nesmie brať až tak vážne, ako vážne sa berie zo začiatku práve tento film.

Rosamund Pike je ako Marla nekompromisná.

Večná škoda, že film sa nezdržal počiatočného plánu a namiesto dramatického trileru radšej vsádza na ťažko uveriteľný zrod Jamesa Bonda.

V tomto momente by som rád každého potenciálneho diváka vystríhal, aby si trailer k filmu nepozeral. Verte mi, je to jeden z tých trailerov, čo vtesná celý film, až na záverečný zvrat, do dvoch minút. Ten záverečný zvrat by možno ani nebol ani tak strašný, ak by sa stal ojedinelým pochybením. V kontexte nasledujúcich udalostí, si však film odreže vetvu pod nohami. Čo nasleduje je séria filmových klišé. Navyše, séria filmových klišé, ktorá sa viditeľne „inšpiruje“ ostatnými a oveľa lepšími filmami. Celkom isto potom film vyznieva ako nesúmerne pozliepané scény iných filmov (zväčša Fincherových filmov) do jedného nepodareného celku. Zvyšná vata je azda Blakesonov výtvor, a možno aj preto to celé pôsobí tak zvláštne neprirodzene.

Dobre, už teraz to znie, že som tento film neznášal. Ale to nie je úplne pravda. Začiatok filmu veľmi efektívne prebúdza veľmi závažné témy parazitácie na senioroch. Trochu mi to pripomenulo českých šmejdov (Šmejdi, 2013). Práve toto bola istá indícia, že by mohlo ísť o skvelý film. A film naozaj mal našliapnuté, aby bol skvelý. Nevinní trpia, vinní prosperujú, konflikt je na svete. Rosamund Pike je ako Marla skrátka výborná a divák ju zaslúžene neznáša. Naopak, Dianne Wiest je ako krehká a zraniteľná Jennifer taktiež veľmi dobre vystavaná. Aj preto je večná škoda, že tvorcovia sa radšej zamerali na povrchné poťahovačky a nepokúsili sa namiesto toho viac sústrediť na oveľa dramatickejšiu linku. Namiesto toho sa k nej vracajú až úplne na záver. A je to neuspokojivé, popisné a skratkovité.

Chceme niečoho dosiahnuť, ale zabudli sme sa hrať na super akčné scény. Chceli sme ponúknuť mafiu a akúsi formu pomsty, no obávaná ruská mafia na čele s Peterom Dinklageom vyznieva skrátka nevierohodne. A toto nie je vôbec kvôli Dinklageovi, ktorý sa mi naopak po hereckej stránke celkom pozdával. Chyba je naopak skôr v scenári, ktorý je zosmolený akoby na kolene a pôsobí ako prvý draft. Alebo inak povedané, pôsobí to ako fanúšikovský film, ako nevierohodná kópia kvalitných trilerov. Možno by tvorcom pomohlo viac sa sústrediť na vlastný hlas. Pretože potenciál tam rozhodne bol.

Film I Care a Lot je dostupný na Netflixe.