Von z hlavy recenzia: Kresťanská motivácia pre veriacich aj neveriacich

Na úplný začiatok treba povedať, že kniha Von z hlavy je kresťansky založená kniha. To ale neznamená, že je to kniha iba pre kresťanov. Ja sám nie som veriaci, no kresťanské ideály a názory sú mi veľmi blízke. Dôvodom je ich univerzálnosť a pravdivosť.

Už ako deti v škole sa učíme prvé zlaté pravidlo do života: „Nerob iným to, čo nechceš, aby iní robili tebe.“ Často sa nespomína, že ide o citát z Biblie, možno aj preto, že nejde o doslovné znenie citátu, nič to však nemení na skutočnosti, že ide o veľmi pravdivé, zlaté pravidlo, ako sa mu aj oficiálne hovorí. Touto frázou zhrnul Ježiš v Evanjeliu podľa Matúša Starý zákon. („Všetko, čo chcete, aby ľudia robili vám, robte aj vy im. V tom je celý zákon i proroci.“ Matúš 7:12 alebo neskôr, „Ako chcete, aby ľudia robili vám, tak robte aj vy im!“, Lukáš 6:31). Podobné znenie citátu nájdeme aj v čínskej filozofii v konfucionizme alebo taoizme. Ale to už odbočujem trochu mimo. Týmto príkladom som len chcel naznačiť, že kniha Von z hlavy je obsahovo vhodná ako pre veriacich, tak aj pre neveriacich.

Autorka knihy Jennie Allenová vo svojej novej knihe Von z hlavy tvrdí, že máme na výber, ako sa rozhodneme pristupovať k vlastným myšlienkam.

Sú to potom hlavne tie negatívne, toxické myšlienky, ktoré veľkou mierou narúšajú náš vyrovnaný život. Ich pričinením sa človek dostáva do zostupnej špirály opakujúceho sa pochybovania nad vlastnou hodnotou. Človeka vtedy sužujú obavy o prácu alebo o zmysel svojho snaženia sa. Človek pochybuje o vlastnom úspechu, porovnáva svoj život s inými ľuďmi, s tými lepšími, krajšími, bohatšími, šťastnejšími, (samozrejme, všetkým teraz napadá Instagram). Človek jednoducho pochybuje o vlastnom živote, o vlastnej jedinečnosti, o vlastnom úspechu. Pretože každý jeden z nás musí byť kariérne úspešný, ako sa nám to dnešná doba snaží opakovane pripomínať. A z tohto vychádza ironicky strápenosť. Čo Allenová ponúka je spirituálna brzda. Ticho, samota, modlitba, pokora, Boh.

Ako som v úvode spomínal, že kniha je pre veriacich aj neveriacich, mal som skôr na mysli jej obsah. Jej myšlienky a názory. Forma textu je naopak výsostne kresťanská. To by mal mať každý čitateľ na pamäti. Boh je cesta. Boh je riešenie každého problému. Dostali sme možnosť výberu prostredníctvom Božej moci, ktorá je vykúpená Ježišovou krvou. Allenovej rétorika je založená na kresťanskej tradícii. Jej život je poháňaný kresťanstvom. To znamená, že keď Allenová píše príklady zo svojho každodenného života, aby si pomohla vo vysvetľovaní svojich myšlienok, samozrejme vždy zachádza k Bohu a k jeho večnej láske.

Jej viera je neotrasiteľná, čo sa občas stretne s mierne naivnými predstavami. Zverí sa nám, že počas písania tejto knihy, pojednávajúcej o tom, ako bojovať s vlastnými démonmi (obrazne povedané) jej webovú stránku hekne akási pornostránka. Samozrejme v jej očiach nejde o náhodu. Diabol útočí. Jej snaženie napísať knihu, má teda preukázateľný zmysel. Neviem.

Je to najmä v druhej polke knihy, keď Allenová píše o pokore a vďačnosti, o sile umenia a krásy na ľudský život, kedy si nás autorka naozaj získa.

Allenová sa síce v knihe odkazuje na vedecké poznatky o mozgu, ale robí to veľmi okrajovo. Von z hlavy nie je kniha založená na vedeckom bádaní. Viac ako informácie založené na vedeckých výskumoch obsahuje kniha filozofické úvahy o tom, ako sa vymaniť z područia ubíjajúcich myšlienok. V tomto kniha funguje veľmi dobre. Otázka pokory a jej vysvetlenia je výborná. Je to motivácia za všetky peniaze a na človeka funguje lepšie ako hocičo iné. Podľa kresťanských ideálov nás Allenová učí ako byť naozaj lepšími ľuďmi. Síce sa zameriava aj na naše chovanie smerom k iným, no hlavným zmyslom je nazrieť do svojej hlavy a nájsť vlastné východisko z bludného kruhu.

Ďalším dôvodom, prečo si nás autorka úspešne získava je skutočnosť, že jej prednes neznie ani trochu povrchne alebo vykalkulovane. Ona sama dobre vie, o čom píše a toto je z jej textu veľmi dobre cítiť. Podobne ako kapitola o pokore sa v knihe opakovane stretneme s týmito zlatými vetami a odsekmi plnými múdrosti. Myšlienky o tom ako sme šťastnejší, keď sa dokážeme nadchnúť, keď sa dokážeme rozdať, keď dokážeme poďakovať a existovať pre iných, sú podobne povznášajúce a hovoria nám do duše.

„Keď žasneme nad majestátnosťou zasnežených horských končiarov alebo nás poteší nádherná pieseň, keď sedíme v tichu v starobylom chráme a obdivujeme vitráže okien, cez ktoré prenikajú slnečné lúče, alebo keď sa tešíme z toho, ako naše deti s výskotom bežia cez zavlažovač v záhrade; zrazu si uvedomíme, že nie je všetko len o nás.“ (str. 138)

Práve v tomto je Allenovej kniha dôležitá, pretože ponúka záchranné koleso modernému človeku uväznenému v špirále vlastných sebeckých túžob, ilúzií a úzkostlivostí. Niekedy je to z obyčajných značkových tenisiek, inokedy zo spaľujúcej túžby po ešte väčšom materiálne.  A nepramení to len zo sociálnych sietí, ktorým sa Allenová taktiež relevantne venuje, pretože majú na naše duševné zdravie preukázateľný vplyv. Von z hlavy je pre dnešného človeka azda aj potrebná dávka spirituálnej pomoci, ako sa zastaviť a prehodnotiť vlastné hodnoty. Autorka vychádza z kresťanskej viery, no ako bolo spomenuté v úvode, jej myšlienky sú univerzálne a určite sú veľmi dôležité pre lepší život.

• Originálny názov: Get Out of Your Head
  • Autor: Jennie Allenová
  • Počet strán: 244