News of the World recenzia: Neistý western postráda autorov rukopis

★ ★ ★ ☆ ☆

Režisér Paul Greengrass je autorský tvorca s jasným rukopisom. Do povedomia sa nám zapísal ako tvorca s dokumentárnym prístupom k látke. Jeho hlavnými prednosťami je autenticita, uveriteľnosť, naturalizmus. Keď Matt Damon uháňa taxíkom ulicami Mosky, Matt Damon uháňa taxíkom ulicami Moskvy, keď Clive Owen strieľa z brokovnice, Clive Owen strieľa z brokovnice, a keď Tom Hanks bojuje vodnými delami proti somálskym pirátom…veď viete. Vyzerá to dobre, pretože to pôsobí autenticky. Tak prečo je nový Greengrassov film News of the World tak obrovským krokom vedľa? Ak by sme vymazali Greengrassovo meno z pozície režiséra, News of the World nám nedá jedinú indíciu, že ide o jeho film.

Prekvapivo, News of the World ide dokonca proti tradičnej Greengrassovej uveriteľnosti.

News of the World rozpráva príbeh z roku 1870. Občianska vojna je už päť rokov oficiálne ukončená, no jej ozveny sa napriek tomu stále ozývajú spoločnosťou. Najmä potom v južanskom Texase, kde bývalí vojaci nadávajú na Yankeeov, lynčujú oslobodených černochov, a hrdinu občianskej vojny, prezidenta Granta, nazývajú mäsiarom. V tomto svete sa pohybuje aj vojnový veterán, kapitán Jefferson Kyle Kidd (Tom Hanks). Kidd sa po vojne živý tým, že obchádza na svojom voze mestá a číta miestnym obyvateľom správy z novín. Je to taký priekopník moderátora televíznych správ. Jedného dňa narazí Kidd na svojich cestách na malé dievča menom Johanna (Helena Zengel). Po dlhšom váhaní sa ju Kidd napokon rozhodne zobrať so sebou na nebezpečnú cestu naprieč krajinou, aby jej našiel nový domov.

Občianska vojna hrá v Greengrassovom westerne dôležitú úlohu, podobne ako hrá táto významná udalosť veľmi dôležitú úlohu pre americkú spoločnosť. Je to oficiálny počiatok rozdelenia národa na dva tábory a síce sa vojna skončila, pocit roztrieštenosti je stále veľmi citeľný. V tomto smere hrá western na modernú nôtu. A nie je to len znázornením rozdelenej spoločnosti, ale taktiež aj v zmysle médií. Kapitán Kidd predstavuje jeden prúd informácií. Tých správnych informácií. V inom prípade sa dostávame do kontaktu so zdrojom zlých informácií. Ich hlavnou úlohou je kontrolovať a klamať. Kidd má v jednom prípade a pod hrozbou namierených koltov, prečítať správy z podsunutých novín, akéhosi miestneho správcu. Nielenže tak Kidd neurobí, on sa aj napriek násilnej hrozbe rozhodne ponúknuť miestnym poslucháčom inšpiratívne informácie, ako sa vymaniť spod útlaku a nadvlády zlodejov a gangstrov. Je to pekný príklad vzdoru, no v danom kontexte vôbec nefunguje.

Stačí jeden inšpiratívny príbeh a dejú sa divy.

Scéna spomenutá vyššie nie je len naivná, ale aj nebezpečne dvojzmyselná. Očami konšpirátora sa dá scéna pochopiť rovnako inšpiratívne, ako by ju mohol pochopiť človek, stále schopný rozlišovať, alebo aspoň minimálne otvorene a neimpulzívne pochybovať, medzi overenými a neoverenými informáciami. Z príbehového hľadiska je však daná situácia absolútne pritiahnutá za vlasy. Nielenže vedie do nezmyselných situácií, ale stáva sa taktiež jednou z najbolestnejších výtvorov celého diela. Je to presný opak toho, čo by sme čakali od filmu Paula Greengrassa. A niečo podobné sa dá tvrdiť aj o vizuálnej stránke filmu. Najmä vtedy, keď sa dejú nebezpečné veci. Vtedy si Greengrass celkom nepochopiteľne pomáha lacnými efektami, ktoré by sme čakali od televíznej produkcie BBC alebo od historických relácií na Viasat history.

Z tohto vyplýva, že News of the World ozaj nepôsobí ako film Paula Greengrassa. Westernové kulisy a majestátne pohľady na šíre prérie sú úchvatné, ale k týmto veciam sa človek primárne obracia vtedy, keď už nič iné neostáva. News of the World nie je zlý film. Len je príliš neutrálny a režijne obyčajný. Tom Hanks hrá ako zraniteľný kapitán stále veľmi pútavo. Jeho postava nás k sebe viaže svojou inteligenciou, umiernenosťou a tým, čo uprostred divokého sveta plného hriechu a násilia, reprezentuje. Kidd chce, aby Johanna čítala, no na to nie je čas, ako sa sklamane dozvie. Ľudia musia pracovať. A v tomto ohľade je jeho snaženie veľmi sympatické.

Kapitán Kidd a Johanna na dlhej ceste naprieč krajinou.

Verím, že malé zúrivé dievča nebude Zengelovej jediná herecká persona.

Naopak Helena Zengel ide v šľapajach svojej charakteristickej úlohy v nemeckom filme Narušiteľ systému (Systemsprenger, 2019) a občas ju doslova kopíruje. Nie je prekvapením, že jej úloha v spomínanom nemeckom filme nejedného diváka očarila, Greengrassa pravdepodobne taktiež, a možno práve preto ju teraz môžeme vidieť po boku Toma Hanksa. Verím, že malé zúrivé dievča nebude Zengelovej jediná herecká persona.

News of the World je nezávislý western s pomalším tempom, plným občasného rozjímania a strachu zo spoločenského diania. Kapitán Kidd sa pokúša prispieť do inteligentného pozviechania svojho roztriešteného sveta plného nezáujmu, násilia a nevzdelanosti. V tomto je film zaujímavý a ponúka atraktívny konflikt. Naopak, vzťah medzi Kiddom a Johannou je viac-menej chladný. Dokonca ani v úplnom finále nás ich spoločná cesta extrémne nezahreje pri srdci. To však nemusí byť zákonite negatívom, keďže sme stále uväznený v tomto veľmi strápenom svete a ich osud tomu len zodpovedá. Chyby skôr spočívajú v bezpohlavnej forme. Nečudoval by som sa, ak by mal film News of the World niekoho úplne iného u kormidla, než kým sa prezentuje.

Film News of the World je dostupný na Netflixe