Imunita recenzia: O imunitnom systéme prehľadne a zábavne

Meno Philipp Dettmer väčšina z nás pravdepodobne nepozná. Napriek tomu je veľmi možné, že s jeho tvorbou sa väčšina z nás už v minulosti niekedy stretla. Philipp Dettmer totiž stojí za populárnym youtuberským kanálom s názvom Kurzgesagt – In a Nutshell. V súčasnosti má kanál takmer 19 miliónov odberateľov. Ide o vzdelávacie animované videá, ktorých predmetom je primárne veda, vesmír, psychológia a medicína. Dettmer nie je fyzik, ani lekár. On sám seba skôr nazýva ako vedecký komunikátor. Pochopiteľne, toto označenie môže vyznieť na prvý dojem skôr nelichotivo. Nedôveryhodne. Najmä potom v súčasnosti, keď sa internetom ako vírusy len tak hemžia tucty samozvaných „vedeckých komunikátorov.“ Počiatočné obavy sú ale v tomto prípade zbytočné. Nepresvedčí nás o tom iba vizuálna a obsahová kvalita Dettmerových vzdelávacích videí, ale najmä jeho nová kniha, zameraná na imunitný systém človeka, s názvom Imunita.

Imunita je polopatistický výklad fungovania nášho imunitného systému.

Imunita je kniha prevažne určená širokej verejnosti. Keďže imunitný systém človeka je po mozgu jeden z najkomplexnejších systémov ľudského tela, autor knihy pristupuje k svojmu materiálu s veľkou dávkou porozumenia a rešpektu. To znamená, že potenciálny čitateľ knihy sa nemusí obávať pohlcujúcich medicínskych poučiek, ani mätúcich odborných terminológií. Respektíve v rámci možností základných názvom. Naopak, Imunita je imunitný systém pre obyčajného človeka. Mohli by sme dokonca napísať, že ide o knihu z kategórie, „Medicína pre pomalších“, ale ešte by sme hádam niekoho urazili. Preto radšej napíšme neutrálne a bezpečne, že Imunitu si skrátka užije aj ten, kto v živote ešte žiadnu medicínsku knihu v rukách nedržal.

Ale aby sme knihu s prívlastkami ako „jednoduchý a polopatistický“ neurážali, pretože niekto by to mohol pochopiť ako negatívum. Treba určite spomenúť, že opak je pravdou. Imunita je výborná kniha. Imunita je dokonca až tak výborná kniha, že mne osobne zmenila dlho zaužívaný názor, že vedecké knihy by mali písať len vedecké kapacity. Nie je to pravda. Existujú výnimky a jednou z nich je aj Imunita. Pretože človek môže byť akákoľvek kapacita, ak nevie pútavo písať, ak nie je rozprávač, ak nevie vysvetľovať, a k tomu všetkého, ak nedokáže čitateľa ojedinele aj pobaviť, darmo mu budú kapacity uzamknuté v hlave. Naopak, Philipp Dettmer toto všetko do svojej knihy dáva. Navyše ako povedal Einstein, „Ak to nevieš vysvetliť jednoducho, dostatočne tomu nerozumieš.“ A Imunita veru vysvetľuje veľmi ľahko, a to so zdravou mierou rezervovanosti, ktorú si tak komplexný systém ako je imunitný systém, vyžaduje.

O imunite zábavne a hravo.

Jednou z hlavných predností Dettmerovej knihy je personifikovanie buniek. Zabudnite na biele krvinky. Neurážajte nás, čo sme Imunitu už čítali, takýmito laickými zjednodušeniami! Tu prebývajú makrofágy (veľkí jedáci), neutrofily (šialení samovrahovia), alebo dentritové bunky (pozorní degustátory). To je len pár postáv z ohromného kolektívu členov nášho imunitného systému, ktorých hlavnou úlohou je držať naše telo v krehkej rovnováhe. Každý jeden z nich má svoj špecifický údel. Každý jeden má svoje schopnosti a znalosti. Pripomína to počítačovú hru, kedy si hráč musí na začiatok vybrať svojho hrdinu. A podobne ako počítačová hra, aj náš imunitný systém je pekne násilné prostredie, plné krvavých súbojov a šialených poťahovačiek. Pretože proti hrdinom stoja nebezpečné baktérie a vírusy, ktoré majú svoje vlastné úskoky a zručnosti, ako prežiť a infikovať svojho hostiteľa. Výsledkom je konflikt, ktorý je v Dettmerovom podaní nielen veľmi farbistý, ale taktiež prekvapivo zábavný. A to všetko pre dobro vzdelávania.

Týmto spôsobom, keď bunky imunitného systému získavajú až ľudské charaktery, pričom nám je opakovane pripomínané, že nič z tohto nie je samozrejme pravda, keďže bunky nemajú vedomie ani emócie, výsledok nám však oveľa lepšie pomáha zapamätať si jednotlivé procesy a lepšie im porozumieť. Taktiež, aby vedecká komunita len zvrchovane nekrútila hlavou, je nutné poznamenať, že Imunita je len základné poznanie procesov imunitného systému. Je to len špička ľadovca neuveriteľne komplexného odboru, ktorý sa neustále vyvíja a odhaľuje. Cieľom knihy nie je priniesť nové vedecké poznatky. Cieľom je predstaviť verejnosti fascinujúci svet ich vlastnej obrany proti nehostinnej sile prírody, ktorá sa vyvíjala milióny rokov. Vďaka tomuto poznaniu existuje reálna šanca, že ľudia oveľa viac ohodnotia súčasnú medicínu. Oveľa viac ohodnotia vakcináciu a prestanú veriť reklamným hlúpostiam, ktoré sa im snažia podsúvať prípravky na posilnenie imunity. Verte mi, nechcete silnejšiu imunitu.

Imunita ponúka veľa informácií, ktoré sú dnes aktuálnejšie ako kedy predtým.

Imunita si nemôže nájsť pre svoju publikáciu vhodnejší čas. V dobe zdieľanej imunologickej praxe zo školy života, ktorú by sme mohli prirovnať k pravekým interpretáciám pôvodu hromov a bleskov (aj praveký človek mal svoje skúsenosti s búrkami, nieže nie) prichádza kniha, ktorá aspoň z časti pomôže zaplátať nejednu prázdnu hlavu. Okrem imunitného systému sa v knihe dozvieme aj o spomínaných vírusoch a ich evolučne prepracovanej technike, ako sa s našim imunitným systémom popasovať. Dozvieme sa o autoimunitných ochoreniach, alergiách, ako pracuje rakovina alebo HIV vírus. Opäť raz ide o základný prehľad, ktorý je však za daných okolností absolútnej neznalosti širšej verejnosti v danom obore, takmer maximum poznania.

Imunita odhaľuje fascinujúci svet súčasného ľudského fungovania. Ako píše autor knihy: „Predstavujete vrchol vývoja imunitného systému. Hoci váš imunitný systém v skutočnosti nie je vo vás. Ste ním vy. Je vyjadrením biologických procesov vo vašom vnútri, ktoré chráni samo seba a umožňuje vám žiť. Keď teda hovoríme o vašom imunitnom systéme, hovoríme o vás.“ A kto by si už len nechcel prečítať niečo o vlastnom tele. Pravda, niekedy je to strašidelné. Veď koho by neznervóznila predstava, že práve teraz náš imunitný systém v našom tele likviduje rakovinotvorné bunky. A robí to opakovane, bez nášho vedomia. Možno lepšie ani nevedieť.

Imunita nám zmení pohľad na fungovanie nášho tela. Malá rana na tele už nikdy nebude len obyčajnou nepríjemnosťou. Za týmto zranením zrazu človek uvidí obrovskú aktivitu svojho organizmu. Podobne ako to Dettmer v knihe prezentuje na zranení s hrdzavým klincom. Kniha má veľmi pekné ilustrácie známe s Dettmerových videí, vďaka ktorým si dokážeme ešte oveľa viac predstaviť podobu a procesy imunitného systému. Človek vďaka knihe ohodnotí navzájom previazaný systém vrodenej a získanej imunity. Okrem toho, taktiež pochopí jednu zásadnú vec, že imunita nám dokáže rovnako ublížiť, ako nám dokáže aj pomôcť. Aj táto informácia nám zodpovie pár horúcich otázok, ktoré medzi ľuďmi aktuálne kolujú, vzhľadom na nepredvídateľnosť súčasnej pandémie a jej obetí.

Knihu Imunita vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: Immune: A journey into the mysterious system that keeps you alive

Autor: Philipp Dettmer