Unorthodox recenzia: Cesta ako nájsť svoj vlastný hlas

★ ★ ★ ★ ☆

Nová mini séria od Netflixu vychádza z rovnomenných memoárov Deborah Feldmanovej s názvom Unorthodox: The Scandalous Rejection of My Hasidic Roots (prekl. Škandalózne odmietnutie mojich chasidskych koreňov). Podobne ako dokument One of Us, taktiež od Netflixu, aj Unorthodox sa zameriava na útek z chasidskej komunity ortodoxných Židov. Štvordielna mini séria má však na rozdiel od dokumentu mierne romantickejšiu náladu po novej nádeji, po lepšom živote. Sloboda ostáva základným kameňom celého diela. Ako povedala predstaviteľka hlavnej úlohy, Shira Haas, Unorthodox je o tom, nájsť svoj vlastný hlas.

Etsy (Shira Haas) je 19-ročné dievča. Vychováva ju stará mama, jej otec je alkoholik, jej mama ju údajne opustila. Etsy žije v Brooklyne, v komunite ortodoxných Židov. Ich život je úzko prepojený s náboženskými textami, talmudom aj tórou, a podľa toho sa odvíja aj ich spoločenský a kultúrny život. Podobne ako pri iných ortodoxných náboženstvách, aj v tomto prípade je celý svet podmienený prísnym pravidlám. A keďže hlavnou hrdinkou je mladá Etsy, séria nám postupne odhaľuje, čo sa čaká od mladej ženy.

Dohodnuté manželstvo je len špička ľadovca. Etsy síce vyrastá s inými ženami zo svojej komunity a pravdepodobne chápe, aká je ich úloha v rodine, no teória nedokáže nahradiť komplikovanú prax. Etsy vstupuje do plánovanej svadby s viditeľnou dávkou optimizmu a dokonca nádeje. Séria sa však začína zúfalým útekom na letisko. A práve aj vďaka tomuto výberu nechronologického rozprávania si séria drží neustálu auru tajomstva a zvedavosti.

Keďže Unorthodox je rozdelený do dvoch časových pásiem – v New Yorku pred útekom a v Berlíne po úteku – máme možnosť sledovať dva rozdielne svety. Sloboda hrá v oboch prípadoch veľmi výrazný faktor.

Sloboda je pre Etsy novým teritóriom. Prináša so sebou dobré, aj zlé zároveň. Seriál nám sprostredkováva niečo, čoho sa židovská komunita v New Yorku stráni s vedomou nedôverou, takmer až so strachom. Vyrastať v komunite znamená, ostať v komunite, pretože prežiť na vlastných nohách nie je jednoduché. A netýka sa to len ekonomických dôvodov.

Etsy je až zaskočená, s akou ľahkovážnosťou ľudia v Berlíne hovoria o holokauste Židov. Keď sa s novými známymi študentmi hudobného konzervatória vydáva na blízke jazero Wannsee, blízko ktorého sa údajne počas druhej svetovej vojny rozhodovalo o osude Židov, Etsy nechápe, že sa v tomto jazere ľudia len tak zabávajú. Je to pre ňu niečo nepochopiteľné. Keď jej však jeden zo študentov povie, že jazero, je len jazero, Etsy začne prehodnocovať ako vnímať svet okolo seba. Keď vchádza do vody, pripomína to nový začiatok. Pripomína to krst, keď si z hlavy strháva parochňu a odhaľuje bez pohoršenia nielen svoje krátke vlasy, ale celú svoju slobodnú myseľ. A podobných prípadov ohľadom vnímania slobody má seriál oveľa viac.

Aj napriek problémom, je Esty v Berlíne viac než spokojná.

Ďalším významným kladom seriálu sú neopozerané tváre hercov, ktorí podávajú skvelé výkony. Shira Haas je drobná žena, s neuveriteľne citlivým pohľadom. Jej oči zaliate slzami sú autentické a úprimné. Podobne výborný je aj Amit Rahav. Ten hrá Etsinho slabošského manžela Yankyho, ktorý sa spolu so svojím bratrancom Moishem (Jeff Wilbusch) vydáva na misiu nájsť a priviesť Etsy naspäť do New Yorku. Trojica hlavných židovských postáv je jednoducho hlavným ťahačom celého seriálu.

Unorthodox je krátka, no výborná mini séria, ktorá si zaslúži pokračovanie. Seriál si nesie náboj podmanivej európskej kinematografie s dôrazom na autenticitu a realizmus. S tým taktiež súvisí aj veľmi múdre nahliadanie na obe strany bez zaujatého obviňovania sa. Okrem toho je však Unorthodox najmä príbehom Etsy a jej emotívnej cesty za slobodou. A tá je niekedy dobrá, inokedy naopak veľmi krutá. O tom sa Esty neraz presviedča, či už vtedy, keď musí prespávať v škole, alebo keď má dokázať svoj talent na prijímacích skúškach.