Mare of Easttown recenzia: Výbornej minisérii s prehľadom vládne Kate Winslet

★ ★ ★ ★ ★

Hviezda minisérie, Kate Winslet, jasne povedala, že Mare of Easttown nie je triler. Naopak ide o veľmi citlivé sociálne dráma o žene, poznačenej stratou dieťaťa a rozpadom manželstva. Okrem toho v sebe nový seriál ukrýva oveľa viac, pričom detektívka v jeho strede ponúka jasný zdroj pútavého sledovania. Opakovaným motívom je malomeštiacka previazanosť väčšiny postáv. Z tohto pramení veľa zaujímavých konfliktov, keďže všetci sú v podstate susedia, kamaráti, známy. Pritom malé pensylvánske mestečko menom Easttown nemá zrovna vzorných obyvateľov. Má svoje problémy. Možno ich má dokonca viac, ako akékoľvek iné menšie mestečko. Bolesť a trauma vyvstáva z rôznych kútov. Väčšina z prítomných v sebe nesie svoje bremeno, niekedy s falošným úsmevom, inokedy s priznaným smútkom v tvári. Drogy, aféry, zneužívania, únos a napokon aj vražda.

Príbeh nás privádza do fiktívneho mestečka Easttown v americkej Pensylvánii. Je to malé a tiché mestečko, kde žije zdanlivo pokojná komunita ľudí s vlastnými každodennými problémami. Aspoň tak by sa mohlo zdať na prvý dojem. Pravda je trochu hrôzostrašnejšia. Mare (Kate Winslet) pracuje ako policajná detektívka. Jej život je naveky poznačený smrťou jej syna a rozpadom manželstva. Vnútorná bolesť ju sprevádza na každom kroku. Flegmatická melanchólia sa jej zapísala do tváre a vytráca sa len veľmi zriedka, keď trávi čas so svojou dcérou Siobhan (Angourie Rice) alebo s jej vtipnou mamou Helen (Jean Smart). V prvom momente seriálu stretáme slobodnú mamičku Erin (Cailee Spaeny), ktorá žije so svojím otcom a vychováva svoje bábätko, syna menom DJ. Jeho otec, veľmi mladý a veľmi nezodpovedný Dylan (Jack Mulhern), má novú priateľku a o veľa iného sa nezaujíma. Po nezdarenom a násilnom stretnutí na párty uprostred lesa, sa roztrasená Erin vydáva hľadať útočisko do nejasnej budúcnosti temného lesa. Domov sa ten večer už nevráti.

Mare a Zabel si k sebe postupne nájdu cestu.

Mare of Easttown rozohráva veľa rôznych tém, no najsilnejšou je téma spoločného trápenia.

Mare nie je jediná žena v Easttowne, poznačená ťažkým osudom. Keď Dawn Baileyovej (Enid Graham) zmizne dcéra, v jej hľadáčiku nie je len neschopnosť polície konať, ale najmä samotná Mare. Aj z tohto dôvodu prichádza na scénu mladý detektív Colin Zabel (Evan Peters). Ich vzťah s Mare je svetlejším bodom seriálu a celú atmosféru mierne odľahčuje, podobne ako to robí aj mama Mare, Helena. Inak je však atmosféra seriálu atraktívne stiesnená a melancholická. Veľa hlavných postáv trpí alebo sa ocitá v komplikovanej životnej situácii. Či už je to drogovo závislý chlapec, partnerka mŕtveho syna, ktorá by rada dostala do opatery ich spoločného syna, alebo kňaz poznačený dávnymi hriechmi. Každý jeden sa v jednom alebo druhom momente ocitá nad prepadliskom života. Vo finále sa dokonca zdá, že im tvorcovia nič nedarujú a všetko ukončia tým najhorším možným spôsobom. V jednom momente je to doslova až neúnosná plejáda hroziacich nešťastí, tragicky naladeného stvoriteľa.

Mare of Easttown je určite jedna z najlepších minisérií, po ktorej môže televízny divák tento rok siahnuť. Aj z tohto dôvodu je miernym prekvapením, že takto kvalitné, výborne nakrútené a obsahovo bohaté dielo vzniklo pod režisérkou taktovkou Craiga Zobela. Ten nám minulý rok priniesol napríklad kvalitatívne rozkolísaný a najmä formálne celkom iný Lov (The Hunt, 2020). Mare of Easttown chytí za srdce. Absolútne nás omámi svojim prevedením a podmaní si našu pozornosť. Obavy a strach o naše postavy bude viac než hmatateľný. Na čele celého diela však s prehľadom tróni Kate Winslet, ktorej herecký výkon možno zaradiť medzi tie najlepšie v jej už tak veľmi bohatej kariére.

Miniséria Mare of Easttown je dostupná na HBO GO.

Recenziu na seriál Mare of Easttown od Simony Sopiakovej nájdete tu.