Spev o Achillovi recenzia: Tragický príbeh lásky dvoch ľudí uprostred trójskej vojny.

Ešte pred tým než autorka Madeline Millerová napísala Kirké, nepochybne jednu z najlepších kníh tohto roka, stvorila knihu, ktorá definovala jej štýl adaptovať príbehy gréckej mytológie. Spev o Achillovi nás privádza do centra vrúcneho a tragického priateľstva dvoch chlapcov. Ich láskyplný vzťah možno prirovnať k najslávnejším romantickým príbehom svetovej literatúry. A síce o jeho existencii písal Homér v Iliade, je to až vďaka Millerovej zručnosti vyňať z najslávnejšieho eposu tento vzťah a priblížiť ho čitateľovi s nezvyčajnou hĺbkou, pôvabom a silou. Achilles, najslávnejší hrdina trójskej vojny, je každému dobre známy.

Spev o Achillovi však šikovne prekračuje Achillov tieň a nachádza postavu Patrokla. A ako autorka svojou knihou správne dokazuje, bez Patrokla by nebolo ani Achilla.

Spev o Achillovi sa začína na hostine kráľa Tyndarea. Ten vydáva svoju dcéru Helenu, najkrajšiu ženu v celom Grécku. O jej priazeň prichádzajú bojovať všetky známe postavy, hrdinovia a králi. Na pytačkách je prítomný aj mladý princ a rozprávač knihy v jednom, Patroklus. Vďaka svedectvu tohto pozorovateľa, ktorého si podľa jeho vlastných slov, nikto veľmi nevšíma, sa podobne aj čitateľ dostáva do centra známych hrdinov a kráľov. Je tu Agamemnón, Odyseus, Helena aj jej nastávajúci Menelaos. Spolu s nimi sa ocitáme na počiatku udalostí, ktoré rozvíria jeden z najslávnejších konfliktov umeleckého sveta. A ako správne poznamená sám Patroklus, celé to pripomína bardovu pieseň.

Patroklus je ranou osudu nútený opustiť svoj domov a vydať sa do Ftie. Je to práve tam, kde spoznáva syna kráľa Pelea, Achilla. Millerovej Achilles má len šestnásť rokov, keď ho spolu s Patroklom spoznávame, no už v takto skorom veku je jasné, že ide o najlepšieho bojovníka v celom Grécku. Sám kentaur Cheirón, u ktorého sa obaja chlapci učia, a ktorý mal tú česť byť lektorom takých hrdinov, akým bol aj slávny Herkules, jasne vyhlási, že mladého chlapca nemá v oblasti súbojov, čo nové naučiť. Naopak Patroklus má ďaleko od bojovníka. Aj napriek tomu však v sebe nájdu chlapci zaľúbenie. A to aj na popud Achillovej matky Tetidy, morskej nymfy, ktorá sa obáva tajomného proroctva.

Podobne ako Kirké, aj Patroklus je náš osobný predvoj do gréckej mytológie. Na svet a na postavy v ňom nazeráme jeho očami. Podobne ako v Kirké, aj v tomto prípade je táto skúsenosť veľmi osobná a autentická. Človek nachádza známe postavy v každodennom živote a má možnosť ich poznať mimo toho, čo je o nich písané v tradičných textoch. Či už ide o Homéra, Ovidia alebo Virgília. Vidíme len to, čo vidí Patroklus. A aj napriek tomu, že sa vďaka nemu stávame svedkami známych epizód z Homérovej Iliady, Millerová nevysvetľuje veci, ktoré Patroklus nemá možnosť sám zažiť, či vidieť. Scéna s bitkou medzi Menelaom a Parisom je tohto priamym dôkazom, keď Paris záhadne mizne zo súboja (vďaka Afrodite). Táto hádanka ostáva nezodpovedaná, akoby sa Millerová spoliehala na čitateľovu znalosť Iliady.

Toto však neznamená, že čitateľ by mal vedieť obsah Homérovho eposu. Sama autorka nám trójsku vojnu výborne prerozpráva.

Sama využíva Homérove heroické rozprávanie a opisy, a darí sa jej naozaj znamenite zachytiť túto epickú hrdinskosť bojov pred trójskymi hradbami. Posledná tretina knihy naberá rýchle obrátky. Millerová si prepožičiava hlavné udalosti celej vojny a z veľkým vyvrcholením nás dostáva do veľmi emočného finále. A dôvodom je práve veľmi pevný vzťah medzi Achillom a Patroklom. Podobne ako sa s chlapcov stávajú muži, mení sa aj ich charakter. Konflikt potom narastá nielen kvôli vzájomnému strachu zo smrti toho druhého, ale taktiež zo snahy bojovať s osudom samotným.

Spev o Achillovi je najmä o tragickej láske dvoch ľudí. Autorka si vyberá menej prebádane teritórium v inak veľmi slávnom dejisku a odhaľuje nám skryté bolesti hrdinov za ich známymi činmi. Okrem Achilla, ktorý sa hrdinom narodil, nám však Millerová ponúka aj pohľad na Patrokla a jeho osobný boj. Odhaľuje nám jeho vlastný prerod z obyčajného pozorovateľa na zúčastneného hrdinu slávnej vojny. Jeho hrdinstvo je však vo finále iné ako Achillove. Patroklus nie je zrodený pre vojnu. Patroklus nemusí a ani nechce bojovať pre slávu. No aj napriek tomu sa vydáva na bojové pole, pretože bojuje za svojho priateľa, Achilla.

• Originálny názov: The Song of Achilles
  • Počet strán: 272
  • Vydavateľstvo: Tatran, 2019