Počasie ako ho nepoznáš recenzia: Príručka mladého meteorológa

Počasie ako ho nepoznáš je jedná z tých kníh, ktoré máme doma od detstva. Príručky mladých svišťov alebo Priateľ lesa, to sú knihy pre malých dobrodruhov, spoznávajúcich svoje okolie a prírodu. Ide o formálne interaktívne knihy. Informujú nás, ale taktiež nás nútia do aktivít mimo nášho domova. S týmito knihami neostávame iba pri teórii. Naopak, vyzývajú nás ísť von, kde si máme na základe daných príkladov, preveriť osvojené informácie. Je azda pochopiteľné, že kniha o počasí, o jave typicky exteriérového charakteru, bude fungovať rovnako. Navyše, podobne ako vyššie spomínané diela, aj Počasie ako ho nepoznáš je na prvý pohľad veľmi pekná publikácia.

Príručka mladého meteorológa vznikla pod rukami odborníkov zo Slovenského hydrometeorologického ústavu. Gabriela Ivaňáková, Pavel Faško a Jozef Pecho, vytvorili informáciami nabitú knihu. O jej atraktívnosti sa nemalou mierou zaslúžil aj ilustrátor Marek Cina. Ako už bolo okrajovo spomenuté, cieľovou skupinou sú najmä deti a mládež, zainteresovaná do procesov počasia. Ale popravde, kniha ponúka v základných bodoch množstvo zaujímavostí, ktoré sú takzvane vhodné pre úplne každého. Dokonca aj pre dospelých. Pretože tých informácií je veľa a nedá sa povedať, že by ich podstata bola natoľko jednoduchá, že by dospelého čitateľa kniha nudila. Opak je pravdou.

Počasie ako ho nepoznáš je informáciami nabitá príručka. Navyše dobre vyzerá.

Okrem toho, že sa zoznámime so základnými pojmami, rekordnými údajmi a procesmi počasia, dozvieme sa aj veľa zaujímavostí. Napríklad ako letecká doprava prispieva k pozorovaniu počasia (a aký vplyv mal na tento proces covid), kedy bola na našom území posledná naozaj mrazivá zima (a že to bolo dávno) alebo aké stromy najviac priťahujú blesky. Kniha je obsahovo rozdelená do kapitol zameraných napríklad na pozorovanie počasia, meteorologické prvky, poveternostné javy alebo vplyv človeka na klímu.

Dozvieme sa napríklad, aký je rozdiel medzi počasím a klímou, čo by hádam mohla oceniť tá skupina slovenskej populácie, mylne sa domnievajúca, že akonáhle vonku klesne teplota pod bod mrazu, okamžite s nadradeným výsmechom zatracuje akékoľvek správy o globálnom otepľovaní. Rovnako zaujímavé a nesmierne vítané sú aj vysvetlenia bielych pásov za lietadlami. A keď už sa bavíme o šialených konšpiráciách, teraz mi napadá, že o podstate a prejavoch zemetrasenia sa autori v knihe zabudli zmieniť. Ale do tohto, bez akýchkoľvek pochybností šialeného teritória, sa nebudeme púšťať.

Nielen radca ako pozorovať a poznať počasie, ale aj ako chrániť našu Zem.

Radšej si povedzme, akým sviežim nádychom celá kniha pôsobí. Počasie ako ho nepoznáš pristupuje k svojim mladým čitateľom príjemne, inteligentne a povzbudzujúco. Kniha obsahuje veľa obrázkov, ilustrácií, ale aj kvízov, ktoré prevetrajú našu pozornosť z písaného slova. V závere knihy nájdeme výkaz meteorologických pozorovaní, kam si môže každý mladý meteorológ zapisovať svoje pozorovania na základe medzinárodných značiek poveternostných javov, s ktorými nás kniha taktiež zoznámi.

V neposlednom rade môžeme oceniť kapitolu o tom, ako človek vplýva na klímu. Deti a mládež sa týmto spôsobom môžu zoznámiť so základnými pojmami, ako sú skleníkové plyny alebo ozónová diera, aké sú dôsledky zmeny klímy alebo akým spôsobom dokážeme pomôcť našej Zemi. Rád a tipov je pomerne dosť, obmedziť konzumáciu mäsa však trochu chýba. Vo všeobecnosti je však kniha Počasie ako ho nepoznáš skvelou, inteligentnou a atraktívnou príručkou, s ktorou mládež dokáže nadviazať úprimne zanietený vzťah.

Autori: Gabriela Ivaňáková, Pavel Faško, Jozef Pecho

Počet strán: 208