Telo si pamätá recenzia: Poučná a nápaditá kniha o rozpoznaní a liečbe traumy

Človek by si povedal, že kniha o traume, jej príčinách a jej liečbe, bude špecificky kategorizovaná pre úzky okruh ľudí. Ale opak je pravdou. Telo si pamätá patrí do skupiny psychologických, respektíve psychiatrických kníh, ktoré ako sa opakovane preukazuje, prinášajú každému čitateľovi, ako mysliacemu a najmä cítiacemu človeku, poučné čítanie. Platí to aj v prípade knihy, ktorá vyslovene mieri na traumatické udalosti a ich ďalekosiahle následky v živote človeka. Pretože, ako nám autor tohto obšírneho diela jasne naznačí, človek nemusí byť obeťou sexuálneho zneužívania, znásilnenia, vojenským veteránom alebo svedkom tragickej udalosti, aby ohodnotil dielo zamerané na traumu. Bessel Van Der Kolk, nám naopak ponúka odbornú pomoc. Rozpoznanie, akceptovanie a najmä vyliečenie problémov našej duševnej rovnováhy.

Telo si pamätá je informáciami nabitá kniha.

Psychologické knihy majú jedinečnú vlastnosť definovať stavy ľudskej mysle, ktoré nám často ostávajú skryté. Podobne funguje aj kniha Telo si pamätá. Či už ide o časté depresie, stavy úzkosti, návaly zúrivosti alebo neschopnosť opísať svoje emócie, Van Der Kolk nám otvára dvere a pozýva nás nazrieť do svojho vnútra. Odhalenia sú často prekvapujúce. A uvedomenie si ich charakteru je polovica úspechu ako ich prekonať. „Základom uzdravenia je sebauvedomenie,“ píše autor knihy a túto základnú a zdanlivo jednoduchú radu do hĺbky rozvíja. Nečakajte však motivačnú literatúru. Telo si pamätá je odborný text, založený na štúdiách, výskumoch a skutočných prípadoch traumatizovaných ľudí.

Je namieste povedať, že kniha je nabitá informáciami. Je ich neúrekom a ich obsah je natoľko podnetný, že autor tejto recenzie, by najradšej iba vzrušene vymenovával všetky možné zaujímavosti, rad za radom. Okrem toho, že sa dozvieme veľa o fungovaní mozgu, jeho rozdelenie na racionálnu a emocionálnu časť, rôzne stresové spúšťače, dozvieme sa aj množstvo informácií, ktoré sú – povedzme – zľudovatelé. Dozvieme sa prečo v sebe ľudia celé roky dusia sexuálne zneužívanie. Dozvieme sa, či sa genetická predispozícia traumatizovaného rodiča, automaticky prenáša na jeho, či jej dieťa, a ako to súvisí s výchovou. Zistíme ako funguje problém ako riešenie, napríklad, keď muži volia obezitu ako formu obrany pred strachom z násilia. Alebo zistíme ako funguje takzvaná depersonalizácia, teda prenesené oddelenie sa od vlastného tela. Ezotericky naladení čitatelia by tu mohli spozornieť, ale opatrne, nech nestratia všetky ideály.

Kritika kategorizovania diagnóz, keď lieky riešia dopady, ale nie dôvody.

Van Der Kolk neostáva iba pri neutrálnom odbornom opise svojho zamerania. Autor poukazuje aj na problematickú úlohu liekov na balansovanie mentálnej rovnováhy. Okrem toho, že kritizuje ich využívanie v spojitosti s obchodnými praktikami, negatívne sa stavia aj k zbytočnému nálepkovaniu pacientov. Diagnózy opisujú vonkajšie prejavy. Lieky tieto prejavy na určitý čas zmierňujú, no ich využívanie celkom ignoruje príčiny, tvrdí autor knihy. V spojitosti s touto problematikou sa Van Der Kolk pozerá do histórie, konkrétne na definíciu komplexnej posttraumatickej stresovej poruchy (PTSP). Táto liečba, ako rýchlo zistíme, si vyžaduje oveľa viac, než len lekársky predpis. Zaujímavá je taktiež aj otázka rozdielu medzi oficiálnou diagnózou pacienta a jeho alebo jej skutočným problémom.

Vyvrcholením knihy je séria rôznych postupov liečby. Niektoré fungujú na základe skupinovej terapie, respektíve na základe rozprávania. Iné využívajú inovatívne techniky štruktúrovaných zážitkov, kedy si človek vytvorí vlastný obraz zidealizovaného problému. Možno to znie komplikovane, ale kniha nám ponúka množstvo konkrétnych situácií, ktoré nám tieto techniky veľmi zreteľne vysvetlia. Iné formy terapie zasa ponúkajú divadlo, tanec alebo napríklad starostlivosť o kone. Je dôležité taktiež povedať, že Telo si pamätá nie je vôbec komplikovaná literatúra. Ide síce o odborný text, ale kniha je nesmierne pútavá, zrozumiteľná a ľahko čitateľná. Vďaka tomu, že objavujeme stále niečo nové a fascinujúce, stránky knihy nám pod rukami utekajú ako voda. A je viac než isté, že po dočítaní knihy budeme na traumatizovaných ľudí pozerať úplne inými očami.

Knihu Telo si pamätá vydáva vydavateľstvo Tatran.

Originálny názov: The Body Keeps the Score

Autor: Bessel Van Der Kolk