Zasľúbená zem recenzia: Úprimné spomienky bývalého amerického prezidenta

Barack Obama sa po zavŕšení svojho vedenia úradu prezidenta Spojených štátov amerických pustil do písania svojich memoárov. Konkrétne sa bývalý americký prezident zameral na svoju prezidentskú kandidatúru a nasledovné vykonávanie svojej funkcie. Keďže kniha narastala na objeme a jej autorovi ešte stále ostávalo príliš veľa informácií, Zasľúbená zem sa stala prvou časťou z dvoch kníh. Kniha začína stručným odhalením Obamovho detstva, právnickej kariéry a kandidatúrou na senátora štátu Illinois. Hlavnou témou je ale skôr prezidentská kampaň a vedenie domácej a zahraničnej politiky. Kniha končí v roku 2011 úspešným zabitím vodcu Al-Káidy, Usamu bin Ládina, špeciálnym vojenským komandom Navy SEALs.

Zasľúbená zem nám sprostredkováva jedinečný pohľad do zákulisia americkej politiky.

Barack Obama je pútavý rozprávač a zručný spisovateľ. Zasľúbená zem predsa len nie je jeho prvá kniha, keďže bývalý prezident písal ešte dávno predtým, než vôbec uvažoval o poste prezidenta Spojených štátov amerických. Obama má veľmi príjemný prednes a tú jedinečnú schopnosť každého spisovateľa čítať svoje okolie. Čítať ľudí okolo seba, svoju rodinu, svojich blízkych a v neposlednom rade, čítať úprimne aj sám seba. V otvorenosti je síce Obama viac razantný pri zahraničnej politike, ako pri tej domácej, no je zaujímavé spoznávať jeho emócie a emócie jeho ženy Michelle v momente, kedy politika priamo zasahuje do ich rodinného života (a nie zrovna pozitívne), a to ešte predtým, než sa Obama vôbec stane americkým prezidentom.

Nielenže sa dozvieme detailný postup amerického volebného systému, čo popravde nemusí byť úplne po chuti každému čitateľovi, ale najmä spoznávame ten ľudský proces celého konania. Spoznávame hodiny a hodiny únavnej, ale aj oduševnenej práce. Cestovanie, mítingy, rozhovory a nekonečné vystúpenia. Tým najhlavnejším ostáva priniesť americkému ľudu niečo nové. Niečo svieže a uvedomelé, čo by nestálo len na obyčajných pilieroch vlastného prospechu a bulvárneho vyvolávania emócii za cenu pravdy. Úprimnosť, inteligencia a morálna uvedomelosť, zdá sa dokázali splniť svoj údel práce. Obama to jasne dokazuje aj v knihe, pretože nám s prehľadom dáva na vedomie, že jeho ideály sú ideály najznámejších svetových humanistov.

Cesta do Oválnej pracovne je ťažká a tŕnistá.

Neskôr Obamu spoznávame takmer ako rockovú hviezdu. Keď sa Obama stáva prezidentom, dozvedáme sa „celý“ proces uvedenia človeka a jeho rodiny do Bieleho domu. Zaujímavejšou realitou prezidenta USA sú všetky bezpečnostné a organizačné súčasti každodenného života. Od prísne tajného Denného prehľadu prezidenta, ktorý Michelle s nadnesenosťou volá „Kniha smrti, ničenia a príšerností“, až po okázalé návštevy cudzích krajín, ktorých uskutočnenie si vyžaduje okrem mnohých bezpečnostných previerok aj vlastný vrtuľník alebo obrnenú limuzínu s akčným názvom Šelma. Najdôležitejšou prácou prezidenta USA však ostáva zaručenie bezpečnosti svojich obyvateľov. Obama však neskrýva ani okázalejšie ambície. A to je politika internacionalizmu. Nevyhnutná potreba, aby sa svet uberal lepším smerom.

Ako už bolo spomenuté, Obama je zručný spisovateľ a to je rozpoznateľné aj pri jeho štrukturácii textu. Kniha je veľmi kategorizovaná. Autor postupuje od jedného problému k druhému, od jednej okolnosti k druhej. Či už sa bavíme o finančnej kríze v roku 2008 a nasledujúcom pláne obnovy, alebo o zavedení dostupného všeobecného zdravotného poistenia pre amerických občanov, každý daný moment je detailne vykreslený z pohľadu autora. Niekoho by mohli témy, ako je riešenie zdravotného poistenia Američanov možno odradiť, no pre týchto jedincov je dobrá správa, že Zasľúbená zem ponúka oveľa širší rozsah svojho zamerania. A badateľné je to najmä v prípade zahraničnej politiky.

O zahraničných politikoch úprimne a otvorene.

Obama je síce opatrnejší v kritike amerických politikov, možno až na Sarah Palinovú ako vulgárnu predzvesť Trumpa a dnešnej doby vygumovaných politikov, ktorí nemusia reálne nič vedieť, pričom stačí, aby mali okázalé vyhlásenia postavené na bulvárnej emócii. A na paškál si neskôr berie aj samotného Trumpa a jeho nelichotivé konšpirovanie ohľadom Obamovej národnosti. Bývalý prezident je však oveľa otvorenejší smerom k zahraničným partnerom.

Zatiaľ, čo niektorým vzdáva opisom skôr hold, ako napríklad v prípade Angely Merkelovej alebo Václava Havla, iných obviňuje s autoritárskych tendencií, korupcie alebo porušovania ľudských práv. V tomto duchu čítame o Číne, Brazílii, Rusku alebo Saudskej Arábii. Ale nelichotivých opisom sa nevyhne napríklad ani bývalý český prezident Václav Klaus. Vzhľadom na súčasnú vojnu na Ukrajine je potom veľmi pútavé čítať o Putinovi v dobe, kedy si pred Obamom vylieval ukrivdené emócie zo strany Západu. Je však ešte viac zaujímavé počúvať tie dookola omieľané klamstvá o ochrane ruského obyvateľstva, ktoré definujú ruský režim už od invázie Gruzínska v roku 2008.

Obama samozrejme nie je naivný idealista, ako ho mnohí kritici neraz označovali. V knihe dáva jasne najavo, že si uvedomuje americké chyby. Historické, aj tie súčasné. Obama sa nezdráha poukazovať na minulé aféry, ako napríklad v prípade Iránu a operácie Ajax. Taktiež si je vedomí toho, ako Amerike klesala vo svete reputácia. Mnohí strácali dôveru, či už kvôli hospodárskej kríze, neopodstatnenej invázii do Iraku alebo kvôli hurikánu Katrina. Obama ale taktiež razantne odmieta unáhlené a konšpiračne zľudovené vyhlásenia, že by Amerika bola „bábkarom, ktorý rozmarne popoťahuje motúzikmi krajín, s ktorými obchoduje.“ Je to práve v momente, kedy sa Obama rozhoduje vojensky zasiahnuť v rozpoltenej Líbyi. Pričom hlavné slovo mali v tejto veci najmä európski lídri.

Kniha nám ponúka aj nový pohľad na známe udalosti.

Okrem Arabskej jari, o ktorej sa dozvieme mnohé skutočnosti jej vzniku a priebehu, Obama nám taktiež stručne, ale výstižne priblíži aj históriu Izraelsko-Palestínskeho konfliktu, alebo vzostup Vladimíra Putina. Niektoré epizódy si akoby v knihe žijú vlastným životom a dokázali by vyplniť aj vlastné spracovanie. Okrajovo by sme mohli spomenúť napríklad klimatický kongres a nechuť Číny s klimatickými zmenami čokoľvek robiť. Táto epizóda taktiež veľmi pekne odhalí zákulisné schopnosti amerického prezidenta rozpútať vášnivú hádku pri stole, ktorá vo finále vyvrcholí ako jedna z epizód Sopranovcov. Ešte impozantnejšou je kapitola o ekologickej katastrofe vrtnej plošiny, Deepwater Horizon v Mexickom zálive. Ide o strhujúce svedectvo, ktoré by mohlo pokojne slúžiť ako námet pre veľmi dramatický film. A teraz nemám na mysli, vydarený film Petera Berga z roku 2016 o samotnom výbuchu vrtnej plošiny, ale o tom, čo nasledovalo potom. O boji s časom a technologickými možnosťami človeka.

Zasľúbená zem je nadmieru obsiahla kniha. Záleží na konkrétnom čitateľovi, no z vlastnej skúsenosti musím povedať, že väčšina z nej sa číta doslova odušu. Barack Obama píše nesmierne pútavo a opojne. Kniha má neuveriteľný spád a v niektorých vyhrotených momentoch nás drží v napätí, aj napriek tomu, že často vieme ako sa veci skončia. Inokedy sa pracovné povinnosti striedajú s hrejivým, rodinným domovom.

Obama píše s láskou o svojich dvoch dcérach, o svojej žene a ich snahe vyjsť bežnému Američanovi v ústrety. Ich Biely dom sa stáva „Domom ľudí“. Organizujú tu umelecké podujatia aj stretnutia s umelcami. Obama si sem tam zahrá biliard a pomimo sa snaží prestať fajčiť. Sú to momenty, kedy sa Obama vracia k svojmu mladému ja. Zanietenému idealistovi s nohami pevne na zemi, ktorý chce kráčať po stopách veľkých bojovníkov za slobodu, rovnosť a slušnosť. Obama chce bojovať za lepší svet. A aj keď je to často márne a vyčerpávajúce, musí bojovať ďalej.

Knihu Zasľúbená zem vydáva vydavateľstvo Tatran

Originálny názov: A Promised Land

Autor: Barack Obama