Squid Game recenzia: Brutálne detské hry zaslúžene víťazia

★ ★ ★ ★ ★

Squid Game (Ojingeo geim) je momentálne najrozoberanejší seriál od Netflixu a pravda je taká, že zaslúžene. Pretože, ak sa už určité dielo, či už je to film, alebo seriál, stane predmetom univerzálnych chvál a božských chválospevov, nezasvätený divák (alebo skôr ja osobne) k nemu pristupuje opatrne, pripravený využiť každý moment zaváhania a využiť ho proti danému projektu. Tie naozaj výborné diela túto skúšku s prehľadom zvládnu. A presne to isté možno povedať aj v tomto prípade. Squid Game ustojí každý drobnohľad a zaslúžene si obhajuje svoj hype. Netreba sa v tom zbytočne rýpať. Tento seriál je skrátka výborný po všetkých smeroch.

Squid Game začína silnou prvou epizódou a okamžite si nás omotá okolo prsta.

Hlavným hrdinom príbehu je Seong Gi-hun (Lee Jung-jae). Je to rozvedený muž, topí sa v dlhoch a žije u svojej mamy. Jeho život je večná honba za peniazmi, ktoré sa snaží získať hazardom. Jediným svetlým bodom je jeho malá dcéra, ktorá sa mu však začína viac a viac vzďaľovať. Aby sa Seong Gi-hun postavil naspäť na nohy, potrebuje peniaze. Veľa peňazí. Keď sa mu do cesty pripletie záhadný cudzinec a ponúkne mu účasť na tajuplnej hre, Seong Gi-hun nemá čo stratiť. Stáva sa jedným zo stoviek hráčov, ktorí sa musia prebojovať cez šesť detských hier. Na víťaza čaká obrovské bohatstvo. Na porazeného, okamžitá smrť.

Zápletka seriálu v mnohom pripomína filmy ako Battle Royale (Batoru rowaiaru, 2000) alebo Hry o život (The Hunger Games, 2012). Spôsob prevedenia je však veľmi svojský. Dostávame sa do centra základne, ktorá funguje ako prevrátená, podvedomá nočná mora detských hier. Súťažiaci sa pohybujú vo farebnom svete, ako myši behajúce po doskovej hre, Hady a rebríky. Ocitáme sa na umelo vytvorených detských ihriskách, lúkach alebo uliciach z nášho detstva. Nie je náhodou, že jeden z prvých odkazov je na film Matrix (1999). Na pozadí niečoho nevinného a hravého sa však skrýva smrtiace nebezpečenstvo, ktoré k nám pristupuje otvorene krvavo a brutálne.

Súťažiaci už sú nastúpení.

Detské hry neboli nikdy brutálnejšie.

Hlavným predmetom seriálu je kapitalistické vykorisťovanie, sociálna a ekonomická nerovnosť a dehumanizácia chudobných. Každý jeden zo súťažiacich je ochotný radšej riskovať vlastný život, než aby sa vrátil do nekonečnej špirály finančných ťažkostí a neistoty. Nastavený obraz fungovania hier, či už ide o súťažiacich alebo strážcov, je alegorickým obrazom fungovania kapitalistickej spoločnosti. Hlavnou prímesou ostáva šok, krvavá brutalita neúprosného zabíjania, ktoré nás zasahuje priamo do čierneho a istým spôsobom v nás prebúdza nielen otupenosť doby, ale aj peklo, ktoré mnohí zažívajú v každodennom živote.

Vďaka skvelým postavám sa ihneď stávame zúčastneným pozorovateľom. Squid Game má skvelú prezentáciu, výborné herecké výkony, skvelých hrdinov a ešte lepších antagonistov. Je to pútavá jazda od začiatku až do konca. Najlepšie epizódy nás zviažu spolu s účastníkmi do hry o život. Ich strach je náš strach, ich teror je náš teror. Funguje to výborne, emočne aj obrazovo, nielen preto, že sa každá hra stáva do hĺbky prepracovaným zážitkom, ale najmä aj vďaka skvelému štýlu a filmárskemu remeslu tvorcov.

Seriál Squid Game je dostupný na Netlixe.