Maroško vo Vtáčikove recenzia: Krásna detská kniha nás zavedie do vtáčej ríše

Dobrý synček Maroško sa vracia v novom pokračovaní M. A. Jerského s názvom Maroško vo Vtáčikove. Je to obsiahlejšia kniha ako Maroško a Medko. Maroško už je pracovitý hohelník (t.j. mladý pastier – čo sa človek nenaučí), bačov zručný pomocník. Podobne, ako sa menili v nálade aj atmosfére knihy, a neskôr aj filmy s Harry Potterom, okrem iného aj v závislosti od rastúceho veku hlavného hrdinu, tak niečo podobné platí aj pre Maroška. Maroško vo Vtáčikove je síce stále detská kniha, no oproti jej predchodcovi ponúka oveľa viac zaujímavých informácií, užitočných rád aj komplexnejších veršov. A ako názov napovedá, hlavným predmetom budú práve vtáčiky. Netreba sa obávať. Človek nemusí byť vášnivý ornitológ, aby ho táto milá kniha zaujala. Maroško vo Vtáčikove je jedinečný spôsob, ako deti zoznámiť s vtáčou ríšu. Nielenže spoznajú mená a charakteristiky množstva známych operencov, navyše sa naučia rešpektovať prírodu okolo seba.

Maroško sa ako Alica prenáša do kúzelného sveta vtáčikov.

Ironicky, rešpekt k prírode je hneď od druhej strany knihy vítaný obrazom usilovných drevorubačov. Píly pília, pne sa sťahujú, len Maroško radšej chrbtom otočený, hladí do šírej diaľky a na svoje stádo oviec. Avšak, aj jeho nový salaš musí byť z niečoho postavený. Najmä ak dáva toľko potrebných surovín usilovným šuhajom. Ako už bolo v úvode spomenuté, Maroško má školu dávno za sebou. Teraz pomáha bačovi ovce pásť. Keď si mladý pastier na chvíľočku ľahne do mäkkej trávy, netrvá dlho a z driemot je razom spánok. Podobne ako Alica pred vstupom do krajiny zázrakov. No k Maroškovi nebeží biely králik, ba naopak, mračno vtákov za ním z neba mieri. Maroškovi sa prihovorí statný orol a pozve ho na návštevu do ich ríše, do Vtáčikova.

Kniha je v mnohom rôznorodá a pestrá. Tu nás víta zaujímavý príbeh o návšteve bájnej ríše, tu na nás vyskočí Vtáčia pieseň, pre hudobníkov aj s notami, tu naopak rad za radom spoznávame okrem iných, lastovičky, pinky, škorce aj (dnes už bohužiaľ ohrozené) hlucháne. Niekedy sa Jerský triafa do všeobecnej charakteristiky známych vtákov, inokedy im prekvapivo napravuje renomé. Kukučka, nevzorná to mamička, čo kladie svoje vajcia do cudzích hniezd, sa pod Jerského vedením, vzorne obhajuje. Jej verziu príbehu samozrejme dopredu neprezradím, no opäť raz platí, že ani ten vtáčí svet nie je čiernobiely. Okrem toho sa kniha môže pýšiť množstvom menších mini príbehov, či krátkych epizód, ukotvených do pár veršov. Za spomenutie stojí úsmevný súd s dravcami a príležitosť dostanú dokonca aj netopiere.

Ilustrácie vtáčikov nielen pre ornitológa.

Jan Hála ponúka opäť krásne ilustrácie, pričom hlavná pozornosť je ako inak, než na celej palete vtáčej ríše. Týmto spôsobom spoznáme vtáčiky nielen podľa svojej charakteristiky, ale ich dokážeme aj spolu s deťmi, rozpoznať aj vonku v prírode. Malebná príroda, zachytená v každom svojom ročnom období, je inak pestrým sprievodcom každej ilustrácie. Každý obrázok tak pohladí po duši dobrou energiou a jedinečnou atmosférou špecifického obdobia.

Maroško vo Vtáčikove je krásna veršovaná kniha. Vtáčikovo je pestré miesto, pretože každý vtáčik má svoj vlastný domov, svoje vlastné zvyky. A presne taká je aj samotná kniha. Rozvetvená do rôznych smerov vtáčej ríše. Ide z nej pozitívna nálada, dobrota a láska k prírode, a preto záverečné poslanie, aby si deti ctili všetky vtáčiky, snáď nemusí byť ani spomínané. Pre istotu však kniha svoj účel pomenuje. Maroško to ako inak nepotrebuje počuť. On je pre deti odvekým vzorom. A preto je jasné, že ako jeho kamaráti a kamarátky, budeme k prírode, a v tomto prípade najmä k vtáctvu, prechovávať spoločne len priateľské vzťahy.

Knihu Maroško vo Vtáčikove vydáva vydavateľstvo Tatran.

Autor: M. A. Jerský

Ilustrácie: Jan Hála