Janka, Alex a mravec z kredenca recenzia

Platí to azda pri väčšine dobrých detských kníh. Keď sa nám prvýkrát ocitnú v rukách, človek má tendenciu s iskrou v očiach a úsmevom na perách, utrúsiť nejakú tú radostnú vetičku. „Jéj, tá je pekná! Aká krásna! Aha, čo mám!“ Človek si to v náhlom návale infantilnej radosti ani neuvedomí, povie to nahlas, akoby vôbec nestačilo pomyslieť si to len v duchu. Pritom široko ďaleko nemusí byť ani nohy. Je to jeho, či jej, malá chvíľka radosti. Ak by sme to mali povedať rečou spisovateľky Ivany Havranovej, takáto detská kniha je skrátka skratka naspäť k nášmu malému ja. Nuž a jej nová detská kniha s hravým názvom, Janka, Alex a mravec z kredenca, nie je žiadnou výnimkou.

Janka, Alex a mravec z kredenca spolu prežijú veľa zábavy.

Ako názov knihy napovedaná, Janka, Alex a mravec z kredenca, rozpráva nejeden zážitok zo života malej Janky, jej brata Alexa, ich mamičky, (otecka preskočíme, ten sa v celej knihe ani len slovom nespomenie, asi urobil mamičke niečo veľmi zlé), a mravca Ravca. Áno, to je reálne meno toho mravca. S výberom mien je to tu celkovo trochu problematickejšie, až by som povedal, lenivejšie. Kniha nás inak sprevádza celým jedným pestrým rokom šťastnej rodinky, pričom začiatok aj koniec súvisí s veľkou emigráciou mravčích kolónií z vonka do kredenca a naopak. Keďže Janka je veľmi milé, zdvorilé a zvedavé dievča, rýchlo sa s jedným z nich zoznámi. Mravec Ravec sa tak stáva akýmsi novým členom veselej rodiny. Síce sa z knihy dozvieme, že mravce žijú len niečo okolo šesťdesiatich dní, mravec Ravec sa nenechá len tak riadiť nejakým preňho prirodzeným metabolizmom a radšej si žije celý rok.

Janka, Alex a mravec z kredenca je samozrejme detská rozprávka, kde nielenže zvieratká rozprávajú, a to dokonca aj tie zarámované, ale kde aj školský zvonček vedome mešká, ba aj mrkvy tu myslia. Je to skrátka absolútne otvorený svet, kde je všetko možné, aby to detskému čitateľovi lepšie sprostredkovalo určité emócie z danej skúsenosti. Taktiež mu je jasne naznačené, že palmový olej je číre zlo. Tiež si myslím, že podobné myšlienky treba zdieľať s deťmi čo najskôr. A vlastne ani netuším, či to myslím sarkasticky, alebo nie. Jednoducho štýl Ivany Havranovej je veľmi otvorený, hravý a bez nejakých výraznejších obmedzení v tom, čo je a čo nie je možné.

Držme sa klasických zážitkov.

Príbehy jednotlivých kapitol na seba zákonite nenadväzujú, aj napriek tomu, že sledujeme jeden kontinuálny rok. V podstate sa dá o nejakom univerzálnom príbehu hovoriť len ťažko. Väčšinou totiž čítame o každodenných situáciách, len opísaných pomerne živým, radostným  pre zmenu aj magickým spôsobom. Magickým spôsobom v tom slova zmysle, že ten školský zvonček na tú spomalenú Janku so zvonením vedome pár minút počká. Inak sú kapitoly o tom, ako Janka uteká do školy, ako Janku bolí zub, ako Janka ide do zoo, ako si ide Janka natrhať nejakú zeleninu. Opis okolo toho je síce veľmi pôsobivý, ale o nejakých výraznejších zvratoch alebo inovatívnejších zápletkách počuť nebudeme. Napriek názvu je to najmä Janka, kto je hlavnou hrdinkou knihy. Alex je tu len preto, aby jej väčšinu času robil zle. Pretože to pravdepodobne každý brat svojej sestre robí. Robí jej zle. Tie stereotypy.

Jednou z najvýraznejších charakteristík knihy sú bezpochyby jej krásne ilustrácie. Na starosť si ich vzala talentovaná Ilona Polanski a jej práca je veru veľmi osviežujúca. Inšpirácia kresieb akoby vychádzala z klasických socialistických vzorov, čím sa pre nášho čitateľa stávajú až pomerne nostalgickými. Sú síce originálne a nové, ale človek v nich rozpoznáva niečo hrejivo familiárne. Pri postavách sa Polanski riadi jej typicky bacuľatými prvkami. Kresby exteriérov potom svojim štýlom občas zachádzajú až do talianskeho futurizmu.

Janka, Alex a mravec z kredenca je pomerne obsiahla kniha. Pre deti pôjde dozaista o zábavné čítanie, ktoré neprelúskajú za pár minút. Naopak, kniha ponúka veľa pestrého materiálu. A keďže sa text drží tradičnejších skúseností, dokáže deťom ponúknuť niečo z ich vlastných, rozpoznateľných zážitkov.

Knihu Janka, Alex a mravec z kredenca vydáva vydavateľstvo Tatran.

Autorka: Ivana Havranová

Ilustrátorka: Ilona Polanski